خودرو

انتظار خودرویی از مسعود پزشکیان و کابینه چهاردهم


با مشخص شدن نتیجه انتخابات، انتظار خودرویی از مسعود پزشکیان و کابینه چهاردهم این است که برای برون رفت از وضعیت فعلی واقع نگر باشد و با پرهیز از شعارگرایی قدم هایی بردارند که به نفع منافع ملی و مردم باشد؛ یعنی نگاه جامعی داشته باشند و این صنعت را از وابستگی و موضع ضعف خارج کنند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با اعلام پایان شمارش تعرفه‌ها در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا، به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.
سخن‌گوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: «مجموع آرای مأخوذه (مجموع برگه‌های رأی صحیح و باطله مأخوذه) داخل و خارج ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی است که آرای کاندیداها به شرح زیر است:
مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی
سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی»
محسن اسلامی یادآور شد: «بر این اساس، آقای مسعود پزشکیان به عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.»
وی افزود: «در رابطه با میزان مشارکت باید به اطلاع رسانده شود که مبتنی بر تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأی دهندگان که برابر با ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأی است، درصد مشارکت ۴۹.۸ است.»
با اعلام نتایج، به زودی، مسعود پزشکیان به معرفی کابینه خود، سکان اجرایی کشور را برای مدت ۴ سال در دست خواهد گرفت. او در شرایطی باید به عنوان نهمین رئیس جمهور کار خود را آغاز کند که دومین صنعت کشور پس از صنعت نفت، به رغم تمام تلاش ها حال و روز چندان خوبی ندارد.
در حال حاضر، فعالان این صنعت (واردکننده، تولیدکننده، قطعه سازان و صنایع وابسته) با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این صنعت همچنین طی یک دهه اخیر با ابرمعضل قیمت گذاری دستوری همراه بوده و متحمل خسارت ها و زیان ها بسیار زیادی نیز شده است. در همین حال، تحریم ها از یک سو، مسیر همکاری و تعامل عادی با سایر کشورها را مسدود کرده و از سوی دیگر، دست خودرویی ایران را زیر سنگ چین گذاشته است، به نحوی که، امروز تمام مسیرها به پکن ختم می شود و راهی جز این پیش پای فعالان خودرویی کشور باقی نمانده است. حتا بسیاری از خودروهای وارداتی نیز از چین به کشور وارد می شود.
در این شرایط، چین بنا به فراخور حال نشان داده است که منافع ملی، تعمیق رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و گسترده شدن بازارهایش در این کشورها از اهمیت ویژه ای برخورداراست. ارتباط با چین و تأمین نیازهای خودرویی نیز برای ایران بسیار حائز اهمیت است، اما تفاوت در این است که در شرایط فعلی چین تنها مبدأ و جایی است که می توان از آن به رفع خواسته ها و نیازهای خودرویی کشور پرداخت و در مقابل، ایران یکی از مشتری محصولات چین به شمار می آید.
این مسئله موجب شده است از یک سو، برندهای برتر و مطرح چینی به‌واسطه شراکت با شرکت های آمریکایی و اروپایی به هیچ عنوان با خودروسازان ایرانی همکاری نکنند و از سوی دیگر، بازار ایران به محل رقابت دیگر برندهای چینی بدل شده است.
بنابراین با توجه به دیدگاه های اقتصادی و سیاسی رئیس جمهور جدید و تأکید وی بر ایجاد ارتباط با سایر کشورها و همچنین برای توسعه این صنعت و تأمین منافع ملی این انتظار وجود دارد که رئیس جمهور جدید راهی برای برون از این وضعیت پیدا کند.
پزشکیان باید بداند چرا خودروی ۲۰ هزار دلاری ۱۰۰ هزار دلار به فروش می رسد و این تفاوت قیمت به جیب چه کسانی می رود؟ او باید بداند که ریشه مشکلات از چیست و باید به صراحت برنامه ها و راهکارهای خود را اعلام کند؟ حتا اگر گروه یا عده ای که از تحریم ها سود می برند چوب لای چرخ این صنعت می گذارند و اجازه فعالیت به رئیس جدید دولت را نمی هند، حداقل کار این است که طور شفاف این موضوع را به اطلاع مردم برساند. به عنوان مثال، هنوز کسی نمی داند چرا گره واردات خودروهای کره ای باز نمی شود؟ به چه علت فقط و فقط باید چشم به دستان چین داشته باشیم و چرا از باز کردن مسیری جدید ناتوان مانده ایم؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا