خودرو

بررسی کامل هوندا سیتی، سدان وارداتی ژاپنی جدید بازار ایران + ویدیو و عکس


هوندا سیتی یکی از محصولات باسابقه و شناخته شده شرکت هوندا است که از سال ۱۹۸۱ تاکنون تولید می‌شود. این خودرو که در ابتدا به عنوان یک هاچبک کوچک شهری معرفی شد، در طول زمان تکامل یافته و امروزه به عنوان یک سدان کامپکت در بازارهای مختلف جهان عرضه می‌شود.
نسل هفتم هوندا سیتی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و در سال ۲۰۲۳ نیز نسخه فیس‌لیفت آن به بازار آمد. این خودرو که عمدتاً در کشورهایی مانند تایلند، هند، مالزی و برزیل تولید می‌شود، به عنوان یک گزینه اقتصادی و کاربردی برای خانواده‌های جوان و افراد مجرد شناخته می‌شود.
هوندا سیتی با ابعاد کامپکت خود برای استفاده در محیط‌های شهری بسیار مناسب است. فاصله محوری ۲۵۹۰ میلی‌متری این خودرو نیز فضای داخلی نسبتاً خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.
یکی از نقاط قوت اصلی هوندا سیتی، پیشرانه کارآمد و کم‌مصرف آن است. موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر این خودرو با قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر، ترکیب خوبی از عملکرد و مصرف سوخت پایین را ارائه می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، هوندا سیتی را به یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای کلاس خود تبدیل کرده است.
با توجه به اینکه هوندا سیتی قرار است توسط شرکت آذریوردسال به بازار ایران وارد شود، این خودرو می‌تواند گزینه جذابی برای مشتریانی باشد که به دنبال یک سدان کامپکت با کیفیت ساخت ژاپنی و مصرف سوخت پایین هستند. البته باید توجه داشت که قیمت نهایی این خودرو در بازار ایران با توجه به تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های واردات، احتمالاً بالاتر از قیمت آن در بازارهای جهانی خواهد بود.
در ادامه این مقاله، به بررسی دقیق‌تر جنبه‌های مختلف هوندا سیتی خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری هوندا سیتی ۲۰۲۳ ترکیبی از خطوط کلاسیک و مدرن را ارائه می‌دهد. نمای جلوی خودرو با جلوپنجره مشبک کرومی و چراغ‌های LED کشیده، ظاهری اسپرت و جوان‌پسند به آن بخشیده است. خط کمر بلند و شیب ملایم سقف به سمت عقب، نمای جانبی دینامیک و متعادلی را ایجاد کرده است. در نمای عقب نیز چراغ‌های LED با طراحی منحصر به فرد و سپر با خطوط برجسته، ظاهر مدرنی را به نمایش می‌گذارد.
اگرچه طراحی کلی هوندا سیتی نسبت به برخی رقبای جدید چینی محافظه‌کارانه‌تر به نظر می‌رسد، اما این خودرو همچنان از اصالت و جذابیت خاص محصولات هوندا برخوردار است. استفاده از رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی نیز بر جذابیت ظاهری آن افزوده است.
در طراحی داخلی، هوندا سیتی رویکردی کاربردی و در عین حال با کیفیت را دنبال کرده است. داشبورد با خطوط افقی و عمودی ساده طراحی شده و مواد با کیفیت در ساخت آن به کار رفته است. نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در مرکز داشبورد قرار گرفته و دسترسی آسانی به آن وجود دارد.
فرمان سه پره با دکمه‌های کنترلی متعدد، امکان کنترل راحت بسیاری از عملکردهای خودرو را برای راننده فراهم می‌کند. صندلی‌های جلو با طراحی ارگونومیک و روکش پارچه‌ای با کیفیت، راحتی مناسبی را برای سفرهای طولانی ارائه می‌دهند.
یکی از نقاط قوت اصلی طراحی داخلی هوندا سیتی، فضای کابین نسبتاً جادار آن است. با وجود ابعاد کامپکت خودرو، فاصله محوری ۲۵۹۰ میلی‌متری امکان نشستن راحت سه بزرگسال را در صندلی عقب فراهم می‌کند. همچنین صندوق عقب با حجم ۵۱۹ لیتر، یکی از بزرگترین‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود و برای حمل بار خانواده بسیار مناسب است.
کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات داخلی در سطح قابل قبولی قرار دارد و نشان‌دهنده استانداردهای بالای تولید هوندا است. اگرچه ممکن است برخی از مواد به کار رفته در داخل کابین نسبت به خودروهای لوکس‌تر ارزان‌تر به نظر برسند، اما برای یک خودروی اقتصادی این کلاس، کیفیت کلی رضایت‌بخش است.
در مجموع، طراحی ظاهری و داخلی هوندا سیتی ۲۰۲۳ ترکیبی متعادل از زیبایی، کاربردی بودن و کیفیت را ارائه می‌دهد که می‌تواند نظر طیف وسیعی از مشتریان را به خود جلب کند.

فضای داخلی هوندا سیتی ۲۰۲۳ یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو محسوب می‌شود. با وجود ابعاد کامپکت بیرونی، مهندسان هوندا موفق شده‌اند فضای داخلی بهینه و کاربردی را برای سرنشینان فراهم کنند.
در صندلی‌های جلو، فضای سر و پا برای راننده و سرنشین کنار راننده کاملاً مناسب است. صندلی راننده قابلیت تنظیم در چند جهت را دارد و امکان یافتن وضعیت رانندگی مطلوب را فراهم می‌کند. فرمان نیز قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق را دارد که به بهبود ارگونومی کمک می‌کند.
یکی از ویژگی‌های برجسته هوندا سیتی، فضای قابل توجه صندلی‌های عقب است. فاصله محوری ۲۵۹۰ میلی‌متری این امکان را فراهم کرده که حتی افراد بلندقد نیز بتوانند به راحتی در صندلی عقب بنشینند. فضای پا در صندلی عقب حدود ۹۵۰ میلی‌متر است که در کلاس خود بسیار خوب محسوب می‌شود.
صندوق عقب هوندا سیتی با حجم ۵۱۹ لیتر، یکی از بزرگترین‌ها در کلاس سدان‌های کامپکت است. این فضای بار برای استفاده روزمره و حتی سفرهای خانوادگی کاملاً کافی به نظر می‌رسد. همچنین امکان تا شدن صندلی‌های عقب (با نسبت ۶۰/۴۰) وجود دارد که در صورت نیاز به حمل اقلام بزرگتر می‌تواند مفید باشد.
در زمینه محفظه‌های نگهداری وسایل، هوندا سیتی عملکرد خوبی دارد. جاهای لیوان متعدد، جیب‌های درب‌ها، محفظه کنسول وسط و داشبورد جادار، امکان نگهداری وسایل مختلف را برای سرنشینان فراهم می‌کنند.
کیفیت مواد به کار رفته در فضای داخلی در سطح قابل قبولی قرار دارد. اگرچه ممکن است برخی از سطوح پلاستیکی سخت در کابین وجود داشته باشد، اما در نقاط تماس اصلی مانند فرمان، دستگیره‌های درب و آرنجی‌ها از مواد نرم‌تر و با کیفیت‌تر استفاده شده است.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دما برای راننده و سرنشین جلو به صورت مجزا، آسایش حرارتی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. همچنین وجود دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب، توزیع بهتر هوا در کابین را تضمین می‌کند.
عایق‌بندی صوتی کابین هوندا سیتی در سطح قابل قبولی قرار دارد. اگرچه در سرعت‌های بالا ممکن است کمی صدای باد و لاستیک به داخل نفوذ کند، اما در مجموع برای یک خودروی این کلاس، سطح آرامش داخل کابین رضایت‌بخش است.
در مجموع، فضای داخلی هوندا سیتی ۲۰۲۳ با ترکیبی از جادار بودن، کاربردی بودن و کیفیت قابل قبول، می‌تواند نیازهای اکثر خانواده‌های کوچک و متوسط را برآورده کند و تجربه سفر راحتی را برای سرنشینان فراهم آورد.

هوندا سیتی ۲۰۲۳ از نظر امکانات و تجهیزات در سطح نسبتاً خوبی قرار دارد و ترکیبی از ویژگی‌های ایمنی، رفاهی و فناوری را ارائه می‌دهد.
در زمینه ایمنی، این خودرو به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای مجهز است که شامل کیسه‌های ه وای جلو، جانبی و پرده‌ای می‌شود. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) از دیگر تجهیزات ایمنی استاندارد هستند. همچنین سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA) و سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) به بهبود ایمنی و کنترل خودرو کمک می‌کنند.
در بخش امکانات رفاهی، هوندا سیتی از سیستم ورود و استارت بدون کلید بهره می‌برد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دما برای راننده و سرنشین جلو به صورت مجزا، آسایش حرارتی مناسبی را فراهم می‌کند. صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در چند جهت و فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق، امکان یافتن وضعیت رانندگی مطلوب را می‌دهند.
سیستم اطلاعات و سرگرمی هوندا سیتی شامل یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی است که از اتصال بی‌سیم Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند. این سیستم همچنین دارای رادیو، پخش موسیقی از طریق بلوتوث و پورت USB است. سیستم صوتی با ۴ بلندگو کیفیت صدای قابل قبولی را ارائه می‌دهد.
کروز کنترل، دوربین دید عقب با خطوط راهنما، آینه‌های جانبی برقی تاشو با گرمکن، چراغ‌های جلو و عقب LED، و چراغ‌های روشنایی روز LED از دیگر امکانات قابل توجه هوندا سیتی هستند.
در زمینه فناوری‌های کمک راننده، هوندا سیتی در نسخه‌های بالارده خود مجهز به سیستم هشدار نقطه کور (BSM) و هشدار ترافیک عقب (RCTA) است. همچنین سیستم کمکی ترمز اضطراری (EBA) در شرایط اضطراری به راننده در توقف سریع‌تر خودرو کمک می‌کند.
اگرچه هوندا سیتی فاقد برخی از فناوری‌های پیشرفته‌تر مانند کروز کنترل تطبیقی یا سیستم حفظ خودرو بین خطوط است، اما مجموعه امکانات و تجهیزات آن برای یک خودروی اقتصادی در این کلاس قابل قبول به نظر می‌رسد.
در مجموع، هوندا سیتی ۲۰۲۳ با ارائه ترکیبی متعادل از امکانات ایمنی، رفاهی و فناوری، می‌تواند نیازهای اکثر خریداران را در این سگمنت برآورده کند.

هوندا سیتی ۲۰۲۳ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی بهره می‌برد که از فناوری i-VTEC هوندا استفاده می‌کند. این موتور قادر است ۱۲۱ اسب بخار قدرت در ۶۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور در ۴۳۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
این پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک CVT (با قابلیت تغییر پیوسته) متصل است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. گیربکس CVT با بهینه‌سازی نسبت دنده در شرایط مختلف رانندگی، به بهبود مصرف سوخت و عملکرد نرم خودرو کمک می‌کند. همچنین امکان تعویض دنده دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان برای رانندگی اسپرت‌تر فراهم شده است.
عملکرد هوندا سیتی با این پیشرانه در سطح قابل قبولی قرار دارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن حدود ۱۰.۵ ثانیه است که برای یک خودروی خانوادگی اقتصادی مناسب به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
یکی از نقاط قوت اصلی هوندا سیتی، مصرف سوخت پایین آن است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای یک سدان بنزینی بسیار خوب محسوب می‌شود. این مصرف پایین به لطف وزن سبک خودرو (۱۱۸۹ کیلوگرم)، موتور کارآمد و گیربکس CVT بهینه‌سازی شده حاصل شده است.
سیستم تعلیق هوندا سیتی از نوع مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب است. این ترکیب تعادل خوبی بین راحتی سواری و هندلینگ ایجاد می‌کند. سیستم فرمان برقی خودرو نیز پاسخگویی خوبی دارد و در مانورهای شهری بسیار کارآمد عمل می‌کند.
سیستم ترمز شامل دیسک‌های تهویه‌شونده در جلو و دیسک‌های معمولی در عقب است که با توجه به وزن و عملکرد خودرو کافی به نظر می‌رسد. همچنین سیستم‌های کمکی مانند ABS، EBD و BA به بهبود عملکرد ترمزگیری کمک می‌کنند.
در مجموع، مشخصات فنی و پیشرانه هوندا سیتی ۲۰۲۳ نشان‌دهنده تمرکز این خودرو بر کارایی، مصرف سوخت پایین و عملکرد متعادل است. اگرچه ممکن است برای علاقه‌مندان به رانندگی اسپرت کافی نباشد، اما برای استفاده روزمره و خانوادگی کاملاً مناسب است.

هوندا سیتی ۲۰۲۳ به عنوان یک سدان کامپکت اقتصادی، نقاط قوت متعددی را ارائه می‌دهد. کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت پایین، فضای داخلی جادار و صندوق عقب بزرگ از جمله مزایای اصلی این خودرو هستند. همچنین امکانات ایمنی و رفاهی نسبتاً خوب و اعتبار برند هوندا، از دیگر نکات مثبت آن محسوب می‌شوند.
با این حال، هوندا سیتی با برخی چالش‌ها نیز روبروست. طراحی ظاهری و داخلی آن نسبت به برخی رقبای جدیدتر محافظه‌کارانه‌تر به نظر می‌رسد. همچنین عدم وجود برخی فناوری‌های پیشرفته‌تر کمک راننده در مقایسه با رقبای پیشرو ممکن است برای بعضی خریداران نقطه ضعف محسوب شود.
در بازار ایران، هوندا سیتی با رقبای متعددی روبرو خواهد بود:
تویوتا کرولا: یکی از اصلی‌ترین رقبای هوندا سیتی است که از اعتبار برند بالا و کیفیت ساخت خوبی برخوردار است. کرولا فضای داخلی بزرگتر و برخی امکانات پیشرفته‌تر را ارائه می‌دهد، اما معمولاً قیمت بالاتری نیز دارد.
هیوندای اکسنت: این خودرو با قیمت رقابتی و امکانات نسبتاً خوب، گزینه جذابی در این سگمنت محسوب می‌شود. اگرچه ممکن است کیفیت ساخت آن به اندازه هوندا سیتی نباشد.
کیا سراتو: اگرچه کمی بزرگتر از هوندا سیتی است، اما با توجه به قیمت و امکانات می‌تواند رقیبی جدی برای آن باشد. سراتو طراحی مدرن‌تر و برخی امکانات پیشرفته‌تر را ارائه می‌دهد.

همچنین باید توجه داشت که خودروهای چینی جدید مانند محصولات چری و ام‌جی نیز با ارائه امکانات فراوان و قیمت رقابتی، می‌توانند رقبای جدی برای هوندا سیتی در بازار ایران باشند.
در نهایت، انتخاب بین هوندا سیتی و رقبایش به اولویت‌های فردی خریداران بستگی دارد. برای کسانی که به دنبال یک خودروی اقتصادی، کم‌مصرف و با کیفیت ساخت بالا هستند، هوندا سیتی می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. اما اگر طراحی مدرن‌تر یا امکانات پیشرفته‌تر در اولویت باشد، ممکن است برخی از رقبا گزینه‌های جذاب‌تری باشند.
با توجه به قیمت نهایی هوندا سیتی در بازار ایران (که هنوز مشخص نیست) و نحوه قیمت‌گذاری و خدمات پس از فروش شرکت واردکننده، موقعیت رقابتی این خودرو در بازار ایران مشخص خواهد شد. قیمت علی الحساب این خودرو در آخرین شرایط فروش تیرماه ۱۴۰۳ معادل ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا