خودرو

تلاش علی آبادی برای فریب افکار عمومی در روزهای افت تولید


در حالی که کمبود نقدینگی، ارز، فروش و قیمت گذاری دستوری و دستورالعمل های جدید ثبت سفارش دست به دست هم کاهش تولید را به همراه آورده اند، این پرسش پیش می آید که آیا تلاش علی آبادی برای فریب افکار عمومی در روزهای افت تولید دلیل خاصی دارد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، امروز نتیجه انتخابات مشخص شده است و به زودی تکلیف کابینه سیزدهم هم روشن خواهد شد. مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور باید به زودی اعضای کابینه خود را معرفی  کند، اما اواخر هفته گذشته و درست در شرایطی که اخبار انتخابات و سرنوشت دولت چهاردهم تمام اخبار را به خود اختصاص داده بود، وزیر صمت بدون توجه به وضعیت فعلی تولیدکنندگان با تکیه بر پیش بینی ها، تصریح کرد: «به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که خودروسازان باید وام بدهند و خودروهای‌شان را به‌صورت قسطی بفروشند تا مردم خودرو خریداری کنند.»
علی آبادی اضافه کرد: «البته در حال حاضر خودروسازان این کار را می‌کنند، اگر برنامه‌هایی که تدارک دیده شده محقق شود، در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که خودروسازان برای این‌که مردم خودرو بخرند باید به آن ها وام بدهد.»
وی افزود: «بنابراین مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری و در پارکینگ‌های خود قائم نکنند.»
وی با بیان این که حس نگرانی از کاهش ارزش پول گاهی منجر به بروز چنین اتفاقاتی می‌شود، گفت: «بسیاری از پدیده‌های اقتصادی ناشی از احساس جامعه است، البته از آن جا که احساس جامعه ناشی از عوامل مختلفی است، لذا آن را باید محترم شمرد، اما مردم بدانند که وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود است.»
وزیر صمت با تأکید بر این که مردم خودروهایی را که خریداری می‌کنند قایم نکنند، گفت: «توصیه می‌کنم با بررسی این کار را انجام دهند، زیرا بعداً ممکن است متضرر شوند.»
علی آبادی اظهار کرد: «مطابق پیش‌بینی‌ها تولید و عرضه خودرو به حدی می‌رسد که بیش‌تر از تقاضای موجود در بازار خواهد بود.»
سخنان تکرار وزیر صمت در افت بهاری و توصیه های وی مبنی بر عدم خرید خودرو نه تازگی دارد و نه برای اولین بار است که عنوان می شود، اما با توجه به وضعیت فعلی تولید دلیل تکرار و تأکید مشخص نیست؛ شاید از یک منظر وی قصد دارد مانع از شکل گیری موج جدید هجوم تقاضا به بازار خودرو شده و در نتیجه افزایش مجدد قیمت ها شود، اما از منظر دیگر آیا واقعاً با قصد و نیت می توان مانع از وقوع برخی مسائل شد.
در حال حاضر، خودروسازان به شدت از کمبود ارز و نقدینگی رنج می برند. براساس شنیده ها بسیاری از آنان از ابتدای سال جاری موفق به دریافت ارز برای سفارش گذاری نشده اند. به بیان دیگر، فعلاً آن ها تولید را با موجودی انبار پیش می برند. اگر روند فعلی همین گونه که هست ادامه پیدا کند، به زودی با ناقصی، کاهش و شاید توقف تولید همراه شوند.
در این حالت، وزیر صمت باید روشن کند که مطابق کدام پیش‌بینی‌ها و بر چه اساسی تولید و عرضه خودرو به حدی می‌رسد که بیش تر از تقاضای موجود در بازار خواهد بود؟ آیا فاصله زمانی سفارش گذاری را نمی داند؟ آیا کمبود ارز و نقدینگی بهانه است و به اندازه کافی در اختیار آنان قرار داده شده است؟
به نظر می رسد علی آبادی پیش از هر نکته و تلاشی که برای آرامش بازار بیان می کند بهتر است شفافیت را در دستور کار قرار دهد و به گزارش هایی که به دستش می رسد اعتماد نکند، چراکه گفته های وی دو جهت بیش‌تر ندارد؛ یا این که خودروسازان دروغ می گویند و هر چه برای تولید نیاز دارند به وفور یافت می شود و مهیا شده است، یا این که وی از وضعیت امروز تولید خودرو بی خبر است و براساس خواسته ها و آرزوهای قلبی‌اش حرف می زند، اما از یک سو، توصیه های قبلی وی مبنی بر عجله نداشتن در خرید خودرو چندان به کار مردم نیامد و از سوی دیگر، بازار خودرو کاری به این حرف ها ندارد و تنها با عرضه و اطمینان از تدام آن به آرامش می رسد.
آیا علی آبادی برای ادامه حضور در وزارت صمت تلاش می کند؟