خودرو

خودروهای سدان اقتصادی بازار ایران را بشناسید

سدان‌های اقتصادی همواره جزو محبوب‌ترین دسته خودروها در اکثر بازارهای جهانی به شمار می‌روند. در ایران نیز این نوع خودروها همیشه مورد توجه قرار گرفته‌اند و در حال حاضر علاوه بر محصولات داخلی، میزبان مجموعه‌ای گسترده از خودروهای مونتاژ شده نیز هستند.
به گزارش اقتصاد آنلاین، بازار خودروی کشور در هر دوره زمانی به تعداد زیادی خودروی مونتاژی، وارداتی و البته داخلی خانه‌داری کرده و در حال حاضر نیز همین وضعیت برقرار است. اما یک مشکلی که در سال‌های اخیر به شدت مشهود بوده، افزایش چشمگیر قیمت‌ها بوده است. این موضوع باعث شده که مردم بیشتر به سمت خودروهای اقتصادی در بازار روی آورند. سدان‌ها، به طور علاوه بر این موارد، سال‌هاست که در بین محبوب‌ترین دسته‌های خودروها قرار دارند و اقشار مختلف جامعه به آنها علاقه نشان می‌دهند. یکی از دلایل این محبوبیت، هزینه کمتر آنها نسبت به سایر خودروهاست.
سدان‌های اقتصادی به دلیل توان خرید بیشتر مردم و مناسب بودن برای رانندگی در شهر و مسافرت‌های کوتاه، جزو گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. اما در سال‌های اخیر، قیمت خودروها در کشور به طرز چشمگیری افزایش یافته است، همانند سایر کالاها. حالا بسیاری از مردم حتی توان خرید خودروهای اقتصادی صفر کیلومتر را ندارند. با این حال، هنوز هم بسیاری از خودروها در بازار وجود دارند که نسبت به سایر مدل‌ها قیمت پایین‌تری دارند و به عنوان خودروهای اقتصادی معروف هستند. در ادامه، به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
تارا دنده‌ای

تارا، به عنوان آخرین محصول در دسته سدان‌ها، توسط شرکت آبی پوشان ایران خودرو تولید و به بازار عرضه شده است. این سدان ملی با تیپ دنده‌ای، جزو خودروهای اقتصادی در بازار قرار دارد و دارای رقابت بالا با سایر خودروهای همگروه است. تارا، به عنوان سومین محصول ملی ایران خودرو پس از سمند و دنا، به شمار می‌رود و در واقع نسخه ایرانی‌سازی شده پژو ۳۰۱ است.
از نظر ظاهری، تارا یک خودروی مدرن و به‌روز است و اگرچه به طور کامل به عنوان یک خودروی نوین قلمداد نمی‌شود، اما نمی‌توان آن را به عنوان یک محصول قدیمی دسته‌بندی کرد. طراحی عقب خودرو و چراغ‌های پرنورش که به صورت یکپارچه و عجیب هستند، انتقادات زیادی را به همراه داشته است، اما با وجود این انتقادات، همچنان در بازار به عنوان یکی از خودروهای پرفروش حضور دارد. درون کابین این خودرو نیز طراحی نسبتاً به‌روزی صورت گرفته است که بسیاری از مردم از آن لذت می‌برند، اما در نسخه‌های قبلی، فضای کافی برای قرار دادن وسایل و ارگونومی پایین آن وجود نداشت؛ اما در نسخه‌های جدید، این مشکل برطرف شده است.
در بخش فنی، تارا دنده‌ای با پیشرانه TU5 پلاس تجهیز شده است که در واقع یک نسخه بهبود یافته و به روزشده از پیشرانه TU5 است. این پیشرانه در تارا دنده‌ای دستی، قدرت تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین، جعبه دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی است، اما در نسخه پلاس از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده شده است که ضرایب دنده بهتری را ارائه می‌دهد.
از نظر قوا و عملکرد، تارا دنده‌ای یک خودروی کاملاً معمولی و خانوادگی است و نباید انتظار شتاب بالا یا سواری عجیب و غریبی از آن داشت. شتاب رسمی این خودرو حدوداً ۱۲ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر اعلام شده است. سیستم تعلیق تارا نسبت به سایر خودروهای ایران خودرو نرم‌تر است و با تارا، تجربه سواری بهتر و راحت‌تری داریم.
در بخش آپشن‌ها، تارا دنده‌ای تقریباً با امکانات قابل قبولی تجهیز شده است، اما در نسخه‌های اولیه، عدم وجود برخی آپشن‌ها مانند دوربین دنده عقب و سیستم کنترل پایداری، منجر به انتقادات بیشتر نسبت به تارا دنده‌ای شد. در نسخه پلاس که نسخه جدید تارا دنده‌ای است، این امکانات همراه با برخی دیگر از آپشن‌ها مانند سنسور نور و باران و آنتن کوسه‌ای نیز اضافه شده است.
فردا ۵۱۱
فردا ۵۱۱، اولین سدان تولیدی شرکت فردا موتورز است که در دسته سدان‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. این خودرو در اصل محصولی از برند چانگان چین بوده و السوین نام دارد که در بازارهایی مانند عربستان و پاکستان به فروش قابل قبولی رسیده است. فردا ۵۱۱ تاکنون در دو مرحله تولید شده و به طور کلی به عنوان تنها سدان اقتصادی گروه خودروسازی فردا شناخته می‌شود.
از نظر طراحی ظاهری، فردا ۵۱۱ خودرویی نسبتاً ساده است و المان‌های طراحی روز را در آن نمی‌توان یافت، اما هماهنگی میان تمام بخش‌ها به عنوان یک نکته مثبت در آن مشاهده می‌شود. در بخش داخلی و کابین، طراحان سعی کرده‌اند تا داشبوردی نسبتاً خاص و زیبا را طراحی کنند، اما ناهماهنگی در داشبورد میانی ممکن است برخی افراد را راضی نکند. به هر حال، متریال استفاده شده در کابین با کیفیت است. ابعاد فردا ۵۱۱ به خودروی بزرگی نمی‌انجامد، اما با این ابعاد، فضای کابین جمع و جوری خوبی دارد.
فردا ۵۱۱، در بخش فنی نیز همانند طراحی ظاهری، یک خودروی ساده و بی‌آزار است. قلب تپنده این سدان جمع و جور، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که قادر به تولید قدرت ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر است. این قدرت توسط یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود. وجود این جعبه دنده در فردا ۵۱۱ باعث می‌شود تا تجربه رانندگی با آن نسبت به رقبا بهتر باشد.
مصرف سوخت فردا ۵۱۱ حدوداً ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. تعلیق فردا ۵۱۱ در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون است و در چرخ‌های عقب از نوع تورشن بیم است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود سواری با فردا ۵۱۱ نرم باشد، اما در برخی مواقع ممکن است حرکات عرضی را تجربه کنید. در این بخش نیز، همانطور که اشاره کردید، فردا ۵۱۱ یک خودروی بسیار آرام و بی‌آزار است و البته نباید انتظار رانندگی سریع و غیرمعمول را از آن داشت.
فردا ۵۱۱ در بخش امکانات نیز از مواردی مانند سانروف برقی، سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیم برقی، بلوتوث، تهویه دیجیتال، سنسور نور، چراغ‌های روز، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، سامانه کنترل پایداری و سیستم کمکی حرکت در سربالایی برخوردار است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سدان اقتصادی فردا ۵۱۱ حداقل آپشن‌های بازارپسند را داشته باشد.
شاهین G
شاهین، یکی از تولیدات داخلی سایپا، به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای داخلی شناخته می‌شود، و نسخه دنده‌ای آن به عنوان تیپ G شناخته می‌شود. شاهین در دسته سدان‌های جمع و جور قرار دارد و در ابتدا قرار بود با نام “رهام” به بازار عرضه شود، اما در نهایت تصمیم گرفته شد نام آن را به “شاهین” تغییر داد. شاهین سایپا از سال ۱۳۹۹ وارد سبد محصولات این شرکت داخلی شد و توانست با موفقیت به فروش برسد.
شاهین، به لحاظ ظاهری، به طور کامل از سایر محصولات سایپا تمایز دارد و خوشبختانه در طراحی آن هیچگونه کپی از خودروهای دیگر صورت نگرفته است. با این حال، با توجه به ترند روز بازار، اگرچه شاهین یک محصول نسبتاً لوکس در میان تولیدات سایپا است، اما طراحی آن بسیار ساده و بی‌آلایش است. در بخش کابین نیز، این طراحی منحصربه‌فرد ادامه پیدا کرده است، اما موردی که انتقادات زیادی به آن وارد می‌شود، متریال استفاده شده در داشبورد است که کیفیت متوسطی دارد. با این وجود، از نظر فضای کابین، شاهین به طور کامل به نیازهای یک خانواده ایرانی مناسب است.
جک J4
جک J4، یکی از خودروهای سدان موجود در بازار کشور است و به عنوان یکی از سدان‌های اقتصادی‌ترین مونتاژی‌های ایران شناخته می‌شود. این خودرو، محصولی از برند چینی جک است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. جک J4 در ایران توسط شرکت کرمان موتور تولید می‌شود و از نظر سطح کیفیت، با اینکه یک خودروی مقرون به صرفه است، اما در مقایسه با بسیاری از خودروهای هم رده یا هم قیمت خود در بازار برتری و محبوبیت بیشتری دارد. برخی از نقاط قوت این خودرو شامل کیفیت مونتاژ مناسب، خدمات پس از فروش قابل قبول و استهلاک پایین است.
جک J4، از لحاظ ظاهری، طراحی بسیار ساده و یکدستی دارد و مشابه رقبای خود، طراحی‌های مدرن و بروزی ندارد. یک نکته جالب این است که کرمان موتور پلتفرم این خودرو را از جک خریداری کرده است و قرار است نسخه اختصاصی خود را با نام “کی ام سی ایگل” به زودی وارد بازار کند که تغییراتی در ظاهر آن صورت گرفته است. در داخل کابین، این خودروی اقتصادی چینی، خوشبختانه دارای یک طراحی مناسب و آشنا در نسخه‌های جدید است و فضای کابین آن نیز برای استفاده خانواده‌ها کاملاً مناسب است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا