خودرو

مراحل و شرایط اسقاط خودرو فرسوده

None
خودروهای فرسوده به دلیل مصرف بالای سوخت و سیستم فنی قدیمی به عنوان یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا، بالا رفتن میزان آلاینده‌ها و مصرف بی‌رویه سوخت به شمار می‌روند. به همین دلیل و بر اساس قوانین موجود، تمامی صاحبان وسایل نقلیه موظف هستند خودروی خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.
تعداد خودروهای اسقاط شده تا کنون به دلایل مختلفی مانند ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ از تعداد تعریف شده در هر سال کمتر بوده است. اما با فرمان رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم در خصوص ساماندهی بازار خودرو، بار دیگر اسقاط خودروهای فرسوده جدی‌تر دنبال می‌شود.

سال ۱۳۹۶ طبق ماده ۸ قانون هوای پاک اسقاط خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گرفت. عمر مفید خودروها بر اساس اعلام مسئولان اعلام شده است و خودروهایی که عمری بیش از عدد تعیین‌شده داشته باشند باید از رده خارج شوند.
سال ۱۴۰۰ بار دیگر هیات وزیران وقت، آیین‌نامه‌ای را درباره تعیین سن فرسودگی خودروها به تصویب رساند و مرز سن فرسودگی را جایگزین سن فرسودگی کرد و خودروهای فرسوده بنابر آن باید دفعات بیشتری در سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
نوع خودرو
معاینه فنی مورد نیاز در سال
خودروی شخصی
۴
خودروی عمومی پایه گازسوز
۴
وانت پایه گازسوز
۴
سواری دولتی
۳
مدیر عامل ستاد معاینه فنی اعلام کرد:
آغاز روند اسقاط خودرویی که از سن مرز فرسودگی گذشته است، از ثبت‌نام اینترنتی آغاز می‌شود و تا تحویل آن به مراکز اسقاط خودرو ادامه دارد. هر کدام از این مراحل نیازمند ارائه اطلاعات و مدارک خاصی مانند برگ سبز خودرو، مدارک احراز هویتی مالک خودرو، کارت خودرو، رسید پرداخت مالیات و… است.
در گذشته دو طرح جایگزینی و نقدی از سوی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده بود. دارنده خودروی فرسوده هنگام ثبت‌نام خودرو خود در وبسایت خودرو فرسوده، می‌تواند یکی از این دو طرح را با توجه به مدل، کاربری خودرو و نیاز خود انتخاب کند. البته مدتی بود با کاهش سخت‌گیری‌ها در خصوص تردد خودروهای فرسوده، عملا طرح‌های پیشین چندان اجرایی نباشند.
تقریبا از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، وزارت صمت اعلام کرد تمامی خودروسازان موظف هستند  ۲۰ درصد از ظرفیت قرعه‌کشی‌های خود را برای دارندگان خودروهای فرسوده در نظر بگیرند تا به این ترتیب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با تغییراتی دوباره از سر گرفته شده است.
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد:
در این طرح، پس از ثبت‌نام مالک در سامانه اسقاط خودروهای فرسوده، خودرو تحویل یکی از مراکز اسقاط می‌شود و پس از بررسی‌ مبلغی به صاحب خودرو پرداخت می‌شود.
خودروهای مشمول طرح نقدی
نوع خودرو
بازه زمانی
۱۳۶۲ تا ۱۳۸۵
وانت
۱۳۴۰ تا ۱۳۷۷
کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، خاور
۱۳۵۰ تا ۱۳۷۰
علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت سازمان راهداری، در نیمه مهرماه ۱۴۰۱ جزئیات شرکت در طرح فروش به روش جایگزینی خودروهای فرسوده در قرعه‌کشی را اعلام کرد.
بنابر اعلام او خودروسازان موظف هستند ، ۲۰ درصد از تولیدات خود را در قرعه‌کشی‌ها به خودروهای فرسوده اختصاص دهند.
خودروهای جدید تا ۶۰ روز کاری به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
در این طرح، متقاضی خودروی فرسوده ابتدا باید در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند و در صورتی که کد ثبت‌نام او مشمول خودروهای فرسوده بود، باید خودروی خود را اسقاط کرده و گواهی آن را ارائه دهد تا خودروساز خودروی جدید را به او تحویل دهند.
در حال حاضر دو دسته افراد برای اسقاط خودرو به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند، افرادی که در قرعه‌کشی خودروسازان در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برنده شده‌‌اند و افرادی که می‌خواهند خودروی خود را اسقاط کرده و در ازای آن مبلغی را دریافت کنند. در هر دو حالت نیازی به اقدام افراد برای دریافت گواهی اسقاط خودرو نیست.
محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، روز ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ گفت:
داریوش گل علیزاده، رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، در آذرماه ۱۴۰۲ درباره قیمت گواهی اسقاط تاکسی‌های فرسوده گفت:
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در آذرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:

نویسنده: فاطمه امین الرعایا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا