خودرو

نگاهی به آخرین آمار تعداد و سبد سوخت خودرو در کشورهای اروپایی

آلمان با ۴۸ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۹۲ خودرو در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین خودرو و بالاتر از ایتالیا با ۴۰ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۱ خودرو و فرانسه با ۳۸ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۹۲ خودرو قرار دارد. همچنین ایسلند هم به عنوان آخرین کشور در این رتبه‌بندی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، چند ماشین در جاده‌های اروپا وجود دارد، کدام کشورها بیشترین خودرو را دارند و آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این خودروها چند سال قدمت دارند و از چه سوخت‌هایی استفاده می‌کنند؟. برای پاسخ به این سؤالات، اکنون انجمن خودروسازان اروپا ارقام جدید برای سال ۲۰۲۴ ارائه کرده‌اند.
آلمان با ۴۸ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۹۲ خودرو در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین خودرو و بالاتر از ایتالیا با ۴۰ میلیون و ۲۱۳ هزار  و ۶۱ خودرو و فرانسه با ۳۸ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۹۲ خودرو قرار دارد. همچنین رشد مداوم لهستان که در سال ۲۰۲۲ از اسپانیا پیشی گرفت و در رتبه پنجم قرار گرفت، قابل توجه است. ایسلند هم به عنوان آخرین کشور در این رتبه‌بندی قرار دارد. با این حال، شاید جالب‌ترین رقم، تعداد خودروها به ازای هر ساکن باشد، یعنی تعداد خودروها در کشورهای مختلف اروپایی نسبت به جمعیت چقدر است. میانگین اروپا ۵۷۰ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۲ است اما کشورهایی هستند که خودروهای بسیار بیشتری به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دارند.
کشورهایی که کمترین تراکم خودرو را دارند شامل مجارستان با ۴۲۲ خودرو در هر ۱۰۰۰ نفر، رومانی با ۴۱۳ خودرو و در نهایت لتونی با ۴۱۰ خودرو در هر ۱۰۰۰ نفر است.
خودروها به طور متوسط چند سال عمر دارند؟
این رتبه بندی خاص از بازارهایی با قدیمی‌ترین خودروها در صدر یونان با میانگین سنی ۱۷.۳ سال قرار دارد و پس از آن استونی (۱۶.۶ سال) و جمهوری چک (۱۵.۹ سال) قرار دارند. در مقابل، میانگین اتحادیه اروپا ۱۲.۳ سال است. جدیدترین خودروها در لوکزامبورگ در جاده‌ها هستند، کشوری با ناوگان وسایل نقلیه با میانگین سنی ۷.۹ سال است اما دانمارک و اتریش نیز به دلیل خودروهای جدید در جاده‌های خود متمایز هستند که هر دو با ۸.۹ سال هستند.
کشوری که بیشترین خودروهای بالای ۱۰ سال را دارد.
کمی متفاوت است اما همچنان بر اساس سن خودروهای موجود در جاده‌ها، رتبه‌بندی بعدی کشورهایی است که بیشترین خودروهای بالای ۱۰ سال را دارند. در اینجا ایتالیا با تقریباً ۲۴ میلیون اتومبیل بالای ۱۰ سال در جاده ها پیروز می‌شود و پس از آن آلمان با تقریباً ۲۲ میلیون و لهستان با ۲۱ میلیون اتومبیل قرار دارند. بازارهایی که خودروهای کمتر از ۱۰ سال در آنها وجود دارد، قبرس، لوکزامبورگ و ایسلند هستند.
محبوب‌ترین نوع سوخت در اروپا
بخش بسیار جالب دیگر گزارش، سوخت‌های مختلف در جاده‌های کشورهای مختلف اروپایی مربوط می‌شود. بنابراین اولین رتبه‌بندی نشان می‌دهد که در اروپای بزرگ، محبوب‌ترین وسایل نقلیه در جاده‌ها همچنان خودروهای بنزینی با ۵۰.۶ درصد از کل هستند. پس از آن خودروهای دیزلی با ۴۰.۸ درصد قرار دارند. هیبریدی‌ها در جایگاه سوم قرار دارند و پس از آن خودروهای دوگانه سوز قرار دارند، در حالی که خودروهای الکتریکی با سهم بازار ۱.۲ درصد در جایگاه پنجم قرار دارند.
بازاری که بیشترین خودروهای بنزینی در جاده ها را دارد کدام است؟
بر اساس داده‌ها، تقریبا ۹۰ درصد خودروها در یونان دارای موتور بنزینی هستند و پس از آن هلند و قبرس و نروژ و لیتوانی در رتبه آخر قرار دارند. تنها بازار اروپایی که خودروهای برقی در آن سهم بازار بسیار بالایی دارند، نروژ با ۲۰.۸ درصد و پس از آن ایسلند (۷.۳ درصد) و دانمارک و سوئد هر کدام با چهار درصد قرار دارند. قبرس و یونان از نظر خودروهای محلی بدون آلایندگی هر کدام با ۰.۱ درصد در رتبه های عقب قرار دارند.
رهبر اروپا در خودروهای پلاگین هیبریدی اسکاندیناوی است که ایسلند با ۸.۴ درصد در رتبه اول قرار دارد و نروژ و سوئد پس از آن قرار دارند. در انتهای لیست کشورهایی مانند اتریش و ایتالیا قرار دارند که عملاً هیچ خودرویی در جاده‌ها ندارد. نسبت خودروهای هیبریدی ملایم و کامل در گردش در کشورهای مختلف اروپایی نیز نسبتاً کم است اما لوکزامبورگ، ایسلند و نروژ در صدر فهرست قرار دارند.
ایتالیا کشوری است که بیشترین خودروهای گاز طبیعی را در جاده‌ها دارد (۲.۴ درصد) و پس از آن سوئد و ایسلند در رده‌های بعدی قرار دارند. با این حال، چشمگیرترین رقم این است که سهم بازار در بیش از نیمی از کشورهای اروپایی صفر است. لهستان پادشاه خودروهای گازسوز است، در حالی که ایتالیا و کرواسی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. با این حال، در بسیاری از کشورها، خودروهایی که با سوخت گاز مایع کار می‌کنند ناشناخته هستند.
آمار مربوط به سوخت‌های دیگر شامل خودروهای پیل سوختی، ترکیبات اتانول، سوخت‌های زیستی و سوخت‌های الکترونیکی بسیار کمیاب است. این ارقام نشان می‌دهد که سوئد با ۳.۶ درصد سهم بازار در جایگاه اول قرار دارد که دلیل آن تعداد زیاد خودروهایی با مصرف سوخت E۸۵ در جاده‌هاست. در کشورهای دیگر، این سوخت‌های جایگزین عملا ناشناخته هستند.
اروپایی‌ها به خرید بیشتر خودروهای بنزینی ادامه می‌دهند و این امر بر اهمیت سیاست‌های اتحادیه اروپا برای ترویج استفاده از اتانول تجدیدپذیر به عنوان مؤثرترین راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از این وسایل نقلیه تأکید می‌کند. آخرین آمار انجمن خودروسازان اروپا نشان داد که فروش خودروهای بنزینی و هیبریدی بیش از ۶۸ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در ژوئن ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. خودروهای بنزینی همچنان صدرنشین هستند. خودروهای برقی باتری دار ۱۵.۱ درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند.
حتی با وجود ممنوعیت فروش اکثر خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی از سال ۲۰۳۵، خودروهایی که امروز خریداری می‌شوند برای مدت طولانی در جاده های اروپا خواهند بود.  بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز زیرساخت شارژ را برای مدیریت افزایش گسترده وسایل نقلیه برقی با باتری ندارند. اروپا به بیش از یک فناوری برای کربن‌زدایی حمل‌ونقل جاده‌ای نیاز دارد و عرضه سوخت‌های تجدیدپذیر پایدار مانند اتانول تجدیدپذیر فوری‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و جامع‌ترین راه‌حل موجود است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا