خودرو

فروش اکسید اکسلانتیکس ET در چین آغاز شد


اکسید که یکی از زیرمجموعه‌های لوکس و مرغوب چری محسوب می‌شود، عرضه و فروش محصول جدید خود یعنی اکسلانتیکس ET را آغاز کرده است. این مدل که در بازار چین با نام استرا ET نیز شناخته می‌شود، در نسخه‌های EV و EREV و در قالب ۸ تریم متفاوت و متنوع عرضه می‌شود. گستره قیمتی این نسخه‌ها نیز بین ۲۶ هزار و ۳۰۰ دلار تا ۴۴ هزار و ۳۰۰ دلار اعلام شده است.

بعد از معرفی اکسلانتیکس ES در نمایشگاه پکن، اکنون نوبت به نسخه ET رسیده است. در جایگاه یک شاسی‌بلند سایز متوسط تا بزرگ، اکسید اکسلانتیکس ET ابعاد مناسبی دارد و طول و فاصله بین محورهای آن به ترتیب ۴ هزار و ۹۵۵ میلی‌متر و ۳ هزار میلی‌متر است. عرض و ارتفاع خودرو نیز ۱۹۷۵ میلی‌متر و ۱۶۹۸ میلی‌متر اعلام شده است. این مدل بر اساس پلتفرم الکتریکی E0X ساخته شده است. فضای بار و صندوق عقب هم ۵۴۶ لیتر است که با خم کردن صندلی‌های عقب می‌توان آن را به ۱۸۳۵ لیتر افزایش داد. یکی از ادعاهای جالب مطرح‌شده توسط اکسید این است که در ساخت خودرو از ۹۵۶ چراغ LED در بخش‌های مختلف استفاده شده است. خودرو همچنین مجهز به لیدار سقفی است تا توانایی‌های کمک‌رسان پیشرفته و هوشمند آن به بهترین شکل خود اجرا شوند. این سیستم را می‌توان حاصل همکاری چری با برند بوش دانست. این همکاری با هدف بهبود و تقویت سامانه‌های کمکی و ایمنی محصولات چری و زیرمجموعه‌های آن اعلام شد. اکسید برای رنگ و تودوزی فضای داخلی و کابین اکسلانتیکس ET، چهار گزینه قهوه‌ای، خاکستری، مشکی و بنفش را در نظر گرفته است. در مرکز کابین یک نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی با کیفیت ۲.۵K دیده می‌شود و یک پنل ابزار ۱۰.۲۵ اینچی LCD معلق هم وجود دارد. فرمان خودرو نیز از طراحی Dمانند و برخی دکمه‌های کاربری بهره می‌برد. پنجره‌های آن با هدف کاهش سر و صداهای اضافی، از شیشه‌های لعا‌بدار دو لایه ۶ میلی‌متری بهره می‌برند. یک دستیار صوتی مجازی برای کمک به راننده نصب شده که بر اساس مدل هوش مصنوعی Lion توسعه یافته است. سانروف پانورامیک ۲.۳۸ متری، سیستم صوتی قدرتمند با ۲۳ بلندگو و کنسول مرکزی بازشونده از دیگر ویژگی‌های فضای داخلی خودرو محسوب می‌شوند.

نسخه EV اکسید اکسلانتیکس ET در ۵ مدل متفاوت عرضه می‌شود. مدل Pure Electric Pro مجهز به یک تک‌موتور الکتریکی در عقب با توانایی تولید ۳۰۸ اسب بخار و گشتاور ۴۲۵ نیوتن‌متر است و مسافت قابل پیمایش آن به ۶۲۵ کیلومتر می‌رسد. مدل Pure Electric Pro AWD علاوه بر پیشرانه عقب، از یک پیشرانه الکتریکی در جلو هم بهره می‌برد و قدرت خروجی ترکیبی آن به ۴۷۳ اسب بخار و گشتاور ۶۷۳ نیوتن‌متر می‌رسد. این نسخه می‌تواند با یک بار شارژ کامل، مسافت تا ۵۴۰ کیلومتر را طی کند. سومین مدلی که مجهز به بسته باتری ۷۷ کیلووات ساعتی است نیز Pure Electric Pro Urban Smart Driving نام دارد و قدرت خروجی و مسافت قابل پیمایش آن همانند مدل اول است. از بین نسخه‌های الکتریکی، مدل Pure Electric Max با مسافت قابل پیمایش ۷۶۰ کیلومتر می‌تواند بیشترین مسافت را با یک بار شارژ کامل طی کند. در نهایت نیز مدل Pure Electric Ultra را داریم که می‌تواند مسافتی تا ۶۵۵ کیلومتر را طی کند. این دو مدل مجهز به بسته باتری ۱۰۰ کیلووات در ساعت هستند اما قدرت خروجی PEM به ۳۰۸ اسب بخار و گشتاور ۴۲۵ نیوتن‌متر می‌رسد و مدل PEU نیز به لطف دو پیشرانه الکتریکی خود می‌تواند ۵۵۳ اسب بخار و گشتاور ۶۹۱ نیوتن‌متر تولید کند. از پنج مدل الکتریکی اکسلانتیکس ET، سریع‌ترین آن‌ها می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۳.۸ ثانیه طی کند و حداکثر سرعت آن هم ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. با توجه به سازه ۸۰۰ وولتی پلتفرم، سریع‌ترین زمان شارژ هم ۹ دقیقه برای شارژ کردن ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری عنوان شده است.

آن دسته از خریداران اکسید اکسلانتیکس ET که مسافت‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند و نگرانی‌هایی درباره شارژ‌ مدام باتری دارند می‌توانند از نسخه EREV این مدل استفاده کنند. این نسخه که با هدف ارتقای مسافت قابل پیمایش خودرو طراحی شده، در ۳ مدل متفاوت عرضه می‌شود. البته ساختار کلی آن‌ها یکی است: یک پیشرانه الکتریکی در عقب قرار دارد و از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری هم با هدف کمک به رنج الکتریکی خودرو استفاده شده و با بسته باتری لیتیوم‌فسفات تامین‌شده توسط شرکت CATL ترکیب شده است. پیشرانه الکتریکی قادر به تولید ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۴ نیوتن‌متر است و پیشرانه بنزینی هم می‌تواند تا ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر تولید کند. بدین ترتیب، قدرت خروجی ترکیبی خودرو به ۴۱۵ اسب بخار و گشتاور ۵۴۴ نیوتن‌متر می‌رسد. اکسلانتیکس EREV ET می‌تواند در حالت تمام‌الکتریکی، مسافتی برابر با ۲۰۰ کیلومتر طی کند و در صورت استفاده از پیشرانه بنزینی، مسافت قابل پیمایش ترکیبی آن در چرخه CLTC به ۱۵۱۸ کیلومتر می‌رسد. البته اکسید ادعا می‌کند که آزمایشات داخلی و رسمی خود از مسافت قابل پیمایش بیش از ۲ هزار کیلومتر خبر می‌دهند. نسخه EREV بر اساس سازه ۴۰۰ وولتی ساخته شده و برای شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری آن، ۲۸ دقیقه مورد نیاز است. گفتنی است که حداکثر سرعت این نسخه ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است و برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیازمند ۷.۸ ثانیه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا