خودرو

ثبت نام لاستیک دولتی بارز

None
همان اندازه که کفش مناسب از پای انسان محافظت می‌کند، لاستیک نیز حافظ سلامت رینگ‌های خودرو و قطعات متصل به آن است. با این وجود، لاستیک به عنوان یک قطعه مصرفی پس از گذشت زمان سایش می‌یابد و اثربخشی خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض دارد. لاستیک خراب به قطعات وابسته آسیب می‌رساند و از قیمت خودرو می‌کاهد. برندهای مختلف لاستیک در بازار لوازم یدکی خودرو یافت می‌شود که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها، برند بارز است. البته برای خرید لاستیک بارز نیازی نیست حتما به بازار آزاد مراجعه کنید. لاستیک بارز امکان ثبت نام لاستیک دولتی نیز دارد و در هر سال می‌توان حداکثر ۴ حلقه تایر با قیمت کمتر از بازار آزاد را خرید.

اهمیت لاستیک از قطعاتی همچون موتور خودرو کمتر نیست. لاستیک خوب و باکیفیت از بخش‌های مهم ماشین مثل سیستم جلوبندی محافظت می‌کند. بدون شک سلامت و کیفیت قطعات نقش بسزایی در تمایل افراد به فروش یا خرید خودرو دارد و مسلما خرید قطعات بادوام، مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است.
همانند بسیاری از کالاهای مصرفی در بازار ایران، لاستیک با دو نرخ دولتی و آزاد در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. البته این موضوع در مورد لاستیک‌های تولید داخلی مثل بارز و کویر تایر صادق است. لاستیک دولتی ۴۰ درصد ارزان‌تر از لاستیک بازار آزاد است و در هر سال، ۴ حلقه لاستیک به صورت دولتی برای هر کد ملی قابل خرید است. مالکان خودروها می‌توانند از طریق روش‌های مختلف ثبت نام، لاستیک دولتی را دریافت کنند. بارز، یکی از باکیفیت‌ترین و پرطرفدارترین برندهای تایر در کشور به شمار می‌آید که امکان خرید دولتی آن از طرق متعددی مثل سامانه تخصیص روغن و تایر امکان‌پذیر است. در ادامه با روش‌های خرید لاستیک دولتی بارز آشنا می‌شوید، ولی پیش از هر چیز بد نیست نگاهی به قیمت لاستیک‌ها بیندازید.

بسته به اندازه و نوع لاستیک، نرخ فروش دولتی آن فرق می‌کند. قیمت لاستیک دولتی بارز در اندازه‌های مختلف را در جدول‌های زیر مشاهده می‌کنید.
اگرچه سایز لاستیک‌های ۱۳ اینچی نسبت به تایرهای دیگر کمتر است، ولی لزوما ارزان‌تر نیستند. این لاستیک‌ها در خودروهایی همچون پراید، ام وی ام ۱۱۰، تیبا، روآ و ریو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
لاستیک‌های ۱۴ اینچی به دلیل رواج بیشتر، قیمت پایین‌تری نسبت به لاستیک‌های کوچک‌تر ۱۳ اینچی دارند. این لاستیک‌ها روی رینگ ماشین‌هایی مثل پژو ۲۰۷، پژو پارس، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، کوییک، رانا، مزدا ۳۲۳، روآ، تندر ۹۰، تیبا ۲ و ساینا قرار می‌گیرند.
لاستیک‌های ۱۵ اینچی قیمتی مشابه و کمی بالاتر نسبت به نمونه‌های ۱۴ اینچی دارند. این لاستیک‌ها در خودروهایی مثل زانتیا، رنو ساندرو، سمند، پژو پارس، شاهین، جک S3، تارا دنده دستی، تندر ۹۰، ام وی ام ۳۱۵، برلیانس H230 و برلیانس H220 به کار می‌روند.
لاستیک‌های ۱۶ اینچی روی رینگ ماشین‌هایی مثل تارا اتوماتیک، تویوتا کمری، سوناتا، ماکسیما، ام وی ام X22، کیا سراتو، جک S5، رنو مگان، جک S3، آریزو ۵ و مزدا ۳ سوار می‌شوند.
در صورت نیاز به لاستیک بهتر است ابتدا به صورت دولتی اقدام به خرید کنید. لاستیک دولتی بارز در بازار آزاد ۴۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب دولتی به فروش می‌رسد. این رقم بسته به نوع لاستیک، پهنا و فاق آن تغییر می‌کند و هر فروشگاهی ممکن است قیمت متفاوتی را اعلام کند.
به چهار روش متفاوت می‌توان برای ثبت نام خرید لاستیک دولتی بارز اقدام کرد، هرچند یکی از روش‌ها فعلا غیرفعال است و به همین خاطر از توضیح آن صرف‌نظر می‌کنیم.
روش‌های اول و دوم به این صورت است. سامانه ثبت نام لاستیک دولتی بارز و سامانه تخصیص تایر دولتی kala.ntsw.ir با نوبت‌دهی به مشتریان، موعد و مکانی را برای پرداخت و تحویل لاستیک اعلام می‌کنند.
روش سوم مراجعه به سایت‌های عامل فروش اینترنتی لاستیک‌های دولتی است که پس از ثبت نام و پرداخت هزینه، لاستیک‌ها برای مشتری ارسال، و درب منزل تحویل می‌شوند.
روش چهارمی که فعلا نمی‌توان از آن استفاده کرد، سایت فروش آنلاین لاستیک دولتی بارز است که در وضعیت غیرفعال به سر می‌برد. در ادامه به طور مفصل به شرح سه روش ثبت نام دولتی لاستیک بارز می‌پردازیم.
سامانه نوبت دهی لاستیک بارز
یکی از روش‌های ثبت نام لاستیک بارز مراجعه به سامانه نوبت‌دهی این شرکت است. به وب‌سایت اصلی بارز به نشانی barez.org مراجعه کنید و در گوشه بالا سمت چپ صفحه روی گزینه نوبت‌دهی کلیک کنید یا ضربه بزنید. همچنین می‌توانید مستقیما وارد آدرس pos.barez.org شوید و نسبت به ثبت نام لاستیک بارز دولتی اقدام کنید.
پس از ورود به صفحه روی گزینه «دریافت نوبت جهت خرید محصولات بارز» کلیک کنید تا مراحل کار آغاز شوند. در ابتدا قوانین سایت را با دقت بخوانید و در پایین صفحه، گزینه «حریم خصوصی و شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های بارز را مطالعه نموده و با کلیه موارد آن موافق هستم» را علامت‌دار کنید و دکمه موافقم را فشار دهید. با این کار، مرحله تأیید شرایط به پایان می‌رسد.
گام بعدی، مرحله احراز هویت است. در این قسمت باید کد ملی و شماره موبایل مالک خودرو را وارد کنید و روی دکمه سبزرنگ «بررسی» ضربه بزنید.
در گام سوم، مشخصات فردی صاحب سند خودرو به ثبت می‌رسد. بنابراین فیلدهای نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، کد ملی، تلفن همراه، آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت مالک خودرو را به‌طور دقیق وارد و روی دکمه «مرحله بعدی» کلیک کنید. توجه داشته باشید که فعلا امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد. پیش از ورود به مرحله بعدی، از صحت اطلاعات وارده اطمینان حاصل کنید.
انتخاب محصول دلخواه و ثبت نوبت در مرحله چهارم انجام می‌شود. در این قسمت باید سرویس سنتر مناسب جهت تحویل لاستیک دولتی و همین‌طور نوع خودرو و تاریخ مراجعه را از بین روزهای شنبه تا چهارشنبه انتخاب کنید. پس از کلیک روی دکمه «استعلام نوبت» ساعت‌های خالی برای مراجعه روی صفحه ظاهر می‌شود. تاریخ و زمان دلخواه خود را انتخاب کنید تا لیست محصولات موجود برای خودرو انتخابی به شما نشان داده شود. یکی از گزینه‌های موجود را با توجه به سایز تایر ماشین خود انتخاب کنید و روی دکمه سبزرنگ «اخذ نوبت» کلیک کنید یا ضربه بزنید. مجددا به خاطر داشته باشید که امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد. بنابراین پیش از اقدام به ثبت نام، از اندازه تایر خود را چک کنید. در این باره می‌توانید از راهنمای انتخاب تایر سایت بارز در آدرس shop.barez.org/products نیز کمک بگیرید. پس از انتخاب لاستیک موردنظر احتمال دارد با خطایی مبنی بر تکمیل ظرفیت ارائه این لاستیک مواجه شوید. در این صورت باید زمان مراجعه خود را تغییر دهید.
اگر پس از انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو، خطایی روی صفحه ظاهر نشد، نوبت به ثبت رسیده است و صفحه رهگیری برای شما نشان داده می‌شود. روی گزینه «مشاهده و چاپ نوبت رزروشده» کلیک کنید تا صفحه حاوی اطلاعات فردی متقاضی، مشخصات نوبت، و همین‌طور کد رهگیری ظاهر شود. حتما از این صفحه پرینت گرفته و آن را نزد خود نگه دارید. بعدها می‌توانید با استفاده از کد رهگیری و یا از طریق کد ملی و تلفن همراه خود، ثبت نام خرید لاستیک دولتی بارز و جزئیات نوبت را پیگیری کنید.
سامانه تخصیص تایر و روغن به نشانی www.kala.ntsw.ir امکان خرید لاستیک بارز را برای مشتریان عادی و شخصیت‌های حقیقی فراهم می‌آورد. پیش از شروع، مدارک مهم مثل کارت ملی مالک و برگ سبز خودرو را پیش دست خود بگذارید. مراحل ثبت نام لاستیک بارز دولتی در این سامانه به شرح زیر است.
با ورود به سایت سامانه تخصیص تایر و روغن، گزینه «موافقت با شرایط دریافت فیش رزرو» را علامت‌دار کرده و روی دکمه «ادامه عملیات» کلیک کنید.
در مرحله بعدی می‌بایست کد ملی مالک خودرو و شماره تلفن وی را در فیلدهای مربوطه وارد کنید. در عرض چند ثانیه، یک کد اعتبارسنجی روی نمایشگر تلفن ظاهر می‌شود. از این کد برای ادامه مرحله ثبت نام لاستیک دولتی بارز استفاده کنید و وارد صفحه بعدی شوید.
پس از ورود کد اعتبارسنجی، وارد صفحه استعلام و صدور حواله خواهید شد. در این قسمت، ناوگان موردنظر (خودرو سواری یا سنگین) را انتخاب و سپس شماره شاسی، شماره موتور و شماره VIN ماشین را وارد کنید. سپس روی دکمه «استعلام و صدور حواله» کلیک کنید.
در گام بعدی به صفحه صدور حواله منتقل خواهید شد. در این قسمت، نخست اطلاعات مربوط به سایز، فاق و پهنای تایر ماشین خود و سپس استان، شهر و تعداد لاستیک‌های موردنظر را انتخاب کنید و روی گزینه «جستجو» ضربه بزنید.
پس از فشردن دکمه جستجو، یک لیست حاوی موجودی نمایندگی‌های مجاز فروش تایر دولتی شرکت‌های مختلف از جمله بارز به شما نشان داده می‌شود. پس از یافتن نمایندگی دلخواه، روی دکمه سبزآبی «انتخاب» کلیک کنید و گزینه «بله» را فشار دهید تا حواله برای شما صادر شود. حواله حاوی اطلاعاتی همچون مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو و مشخصات تایر انتخابی است. حتما از آن پرینت بگیرید و نزد خود نگه دارید.
این حواله معمولا تا ۱۵ روز اعتبار دارد. در این بازه زمانی با در دست داشتن مدارک لازم، یعنی حواله خرید، کارت ملی مالک، کارت خودرو و برگ سبز ماشین به نمایندگی انتخابی فروش تایر بارز دولتی مراجعه کنید و لاستیک‌های خود را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که مالک شخصا باید برای دریافت لاستیک‌ها اقدام کنید. کارت بانکی که از آن برای پرداخت هزینه لاستیک‌ها استفاده می‌شود، می‌بایست به نام مالک یا همان صاحب سند خودرو باشد.
با مراجعه به سایت عاملین فروش نیز می‌توانید برای ثبت نام لاستیک دولتی بارز اقدام کنید. به وب‌سایت اصلی بارز به نشانی barez.org مراجعه کنید و در منوی بالا، روی گزینه «فروش و خدمات» ضربه زده و سپس «عاملین فروش اینترنتی محصولات گروه صنعتی بارز» کلیک کنید.
صفحه‌ای روی نمایشگر ظاهر می‌شود که در آن، سایت‌های عامل فروش اینترنتی محصولات بارز درج شده‌اند. با مراجعه به هر یک از این سایت‌ها می‌توانید نسبت به خرید لاستیک دلخواه خود اقدام کنید. پس از ثبت نام و پرداخت هزینه، لاستیک‌ها برای شما پست و درب منزل تحویل داده می‌شوند. قیمت لاستیک‌ها و قوانین ثبت نام لاستیک دولتی در این سایت‌ها درست مثل سایت اصلی لاستیک دولتی بارز و همین‌طور سیستم تخصیص تایر و روغن است. فهرست سایت‌های عاملین فروش اینترنتی محصولات بارز را در ادامه مشاهده می‌کنید.
اگر از طریق سامانه نوبت‌دهی لاستیک بارز اقدام به ثبت نام کرده باشید، به دو روش می‌توانید ثبت نام خود را پیگیری و استعلام کنید. وارد سایت بارز به نشانی barez.org شوید و در قسمت پایین صفحه اصلی، روی گزینه «پیگیری سفارشات» کلیک کنید. با استفاده از کد رهگیری و یا کد ملی و شماره تلفن همراه مالک خودرو می‌توانید اطلاعات نوبت خود را مشاهده کنید.
اگر از طریق سامانه تخصیص تایر و روغن جهت ثبت نام لاستیک دولتی بارز اقدام کرده‌اید نیز می‌توانید به سایت اصلی به نشانی مراجعه کنید و پس از ورود به حساب کاربری خود، روی گزینه «حواله‌های من» ضربه بزنید تا حواله‌های صادرشده برای خودرو شما روی صفحه ظاهر شوند.
در صورت ثبت نام لاستیک دولتی بارز از طریق سامانه نوبت‌دهی بارز یا سیستم تخصیص تایر و روغن، زمان و تاریخ خاصی برای دریافت لاستیک‌ها به اطلاع شما رسانده می‌شود. در موعد مقرر و با در دست داشتن مدارک لازم به سرویس سنتر تعیین‌شده مراجعه کنید و لاستیک‌ها را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که در برخی سنترها، لاستیک‌ها باید روی ماشین نصب شود.
در صورت ثبت نام لاستیک بارز در هر یک از سایت‌های عاملین فروش مجاز، لاستیک‌ها به درب منزل شما فرستاده می‌شوند. متقاضی اصلی یعنی همان مالک خودرو باید برای تحویل لاستیک‌ها حاضر باشد. ولی اگر به هر دلیلی امکان حضور مالک نبود، بستگان درجه اول با ارائه مدرک احراز هویت می‌توانند لاستیک‌ها را دریافت کنند. توصیه می‌شود بخش قوانین ثبت نام لاستیک دولتی را در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

پیش از ثبت نام لاستیک دولتی بارز باید در نظر داشته باشید که دریافت آن مستلزم ارائه مدارک متعدد به مرکز خدمات است. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا مدارک را جمع‌آوری کنید و سپس برای ثبت نام و نوبت‌گیری اقدام کنید تا مبادا به دلیل فقدان مدارک لازم، نوبت تحویل لاستیک بسوزد.
در هنگام ثبت نام لاستیک دولتی بارز می‌بایست چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید.
لاستیک یکی از قطعات بسیار مهم و نسبتا گران خودرو به حساب آید که امکان خرید دولتی آن وجود دارد. لاستیک دولتی تقریبا با بهای نصف نسبت به بازار آزاد در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. تایرسازان داخل کشور از جمله بارز در هر سال حداکثر ۴ حلقه لاستیک را به صورت دولتی به فروش می‌رسانند. روش‌های مختلفی برای ثبت نام لاستیک دولتی بارز وجود دارد که امکان تحویل خودرو در سرویس سنتر یا درب منزل را فراهم می‌آورد. البته خرید لاستیک دولتی از قوانین متعددی تبعیت می‌کند که مشتری می‌بایست از آن‌ها مطلع باشد. لاستیک باکیفیت، یکی از شروط اصلی سلامت و ایمنی خودرو است و توصیه می‌شود به هیچ‌وجه به بهانه قیمت پایین، به سراغ برندهای گمنام و ارزان‌قیمت نروید.
بهترین گل لاستیک بارز کدام است؟
گل P660 با عمر مفید بیشتر و صدای کمتر، بهترین گل لاستیک بارز شناخته می‌شود.
لاستیک بارز بخریم یا کویر؟
لاستیک هر دو برند از کیفیت مناسبی برخوردار است. لاستیک‌های کویر اقتصادی‌تر هستند، در عوض لاستیک‌ها بارز با تکنولوژی‌های جدیدتری ساخته شده‌اند.
لاستیک بارز گارانتی دارد؟
لاستیک‌های بارز با گارانتی ۳۰ ماهه به فروش می‌رسند.
درجه‌بندی لاستیک بارز چگونه است؟
درجه‌بندی لاستیک بارز با حروف A، B و C نشان داده می‌شود، به طوری که لاستیک درجه A بیشترین تحمل را در برابر گرما دارد.
در هر نوبت چند حلقه تایر دولتی قابل خرید است؟
در هر سال تنها می‌توان ۴ حلقه لاستیک خریداری کرد.
در صورت اشتباه در ثبت اطلاعات حین ثبت نام لاستیک دولتی بارز چه باید کرد؟
متاسفانه هنوز امکان ویرایش اطلاعات ثبت نامی وجود ندارد. تنها راه این است که نوبت بگذرد و مجددا عملیات نوبت‌گیری را انجام دهید.
آیا می‌توان با یک کد ملی برای دو خودرو ثبت نام لاستیک کرد؟
خیر، هر کد ملی تنها مجاز به یک‌بار ثبت نام برای خرید لاستیک دولتی است. برای ثبت نام لاستیک خودروی دوم از کد ملی دیگری استفاده کنید.
در صورت عدم حضور در تاریخ تعیین‌شده، آیا امکان دریافت لاستیک بدون نوبت در زمان دیگری هست؟
صاحب سند در ساعت و تاریخ تعیین‌شده باید جهت دریافت تایرها اقدام کند. اگر به هر دلیلی قادر به حضور در موعد مقرر نیستید، از بستگان درجه‌یک کمک بگیرید. تایرها در زمانی به‌جز موعد مقرر، قابل تحویل نیستند.
در صورت فوت صاحب سند، چه باید کرد؟
در صورت فوت صاحب سند می‌بایست با ارائه کپی گواهی فوت و برگه انحصار وراثت و همین‌طور با کارت ملی یکی از ورثه‌های قانونی متوفی، اقدام به خرید تایر کنید.

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو۴۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا