خودرو

احتمال وضع تعرفه‌ ۱۰۰درصدی واردات خودروهای چینی

گروه اقتصاد بین‌الملل :

دولت بایدن قصد دارد تعرفه واردات خودروهای برقی از چین را به ۱۰۰ درصد افزایش دهد، اقدامی که در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاشی از ناحیه دولت برای حمایت از صنعت خودروی آمریکا تعبیر شده است. تعرفه ورود برقی‌ها از چین هم‌اکنون ۲۵درصد است. به گزارش نشریه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه، انتظار می‌رود دولت این اقدام و سایر تعرفه‌های واردات انرژی پاک را طی هفته آتی اعلام کند.
افزایش شدید تعرفه‌ها، در بحبوحه نگرانی فزاینده مبنی بر اینکه چین می‌تواند بازار ایالات متحده را با خودروهای برقی ارزان اشباع کند و صنعت خودروی آمریکا را تهدید کند، صورت می‌گیرد. جو بایدن در ماه‌های اخیر اقدامات متعددی انجام داده است تا اعضای اتحادیه خودروسازان در کشور را متقاعد کند که سیاست دولت حمایت از صنعت خودرو خواهد بود. دولت بایدن به مدت سه سال است که  در حال بررسی تعرفه‌هایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از جنگ تجاری علیه چین وضع کرد.  انتظار می‌رود تعرفه‌های جدید خودروهای برقی، همراه با نتایج بررسی پیش‌گفته‌شده تحت‌نظر نماینده تجاری آمریکا اعلام شود. بایدن در جریان سفر ماه گذشته خود به پنسیلوانیا، یکی از ایالت‌های کلیدی در انتخابات نوامبر، گفت که از مسوولان مرتبط می‌خواهد تعرفه‌های وضع‌شده برای فولاد و آلومینیوم چین را تا سه برابر افزایش دهد.
دولت همچنین اخیرا به دنبال درخواست اتحادیه کارگران فولاد ایالات متحده، تحقیقاتی را در مورد اقدامات غیرمنصفانه در صنعت کشتی‌سازی چین آغاز کرده است. اما تصمیم برای افزایش تعرفه‌های خودروهای برقی، در حالی اتخاذ می‌شود که دولت مشخصا نگران است چین در حوزه صنایع سبز، همچون تولید پنل‌های خورشیدی، از آمریکا پیشی بگیرد. وِندی کاتلر، مقام اسبق تجاری آمریکا و قائم‌مقام اندیشکده سیاست جامعه آسیا، گفته است: «دولت بایدن در تلاش است تا یک قدم جلوتر باشد و اطمینان حاصل کند که صنعت خودروی آمریکا به سرنوشتی مشابه صنایع خورشیدی این کشور دچار نشود؛ صنعتی که عملا مقهور واردات چینی شد که به طور ناعادلانه دادوستد شده بود. خودروسازان چینی آماده بودند تا با هدف فلج کردن رقبای آمریکایی، هزینه تعرفه‌های موجود را یک‌جا ببلعند. اما تعرفه‌های بالاتر این لقمه را برای آنها بزرگ‌تر و کار را سخت‌تر خواهد کرد.»
کاتلر افزود درحالی‌که خودروسازان چینی آماده بودند هزینه تعرفه‌های موجود در راستای تلاش برای به‌ زانو درآوردن رقبای آمریکایی خود را بپذیرند، اما وضع تعرفه‌های بالاتر این سیاست را برای آنها بسیار دشوارتر می‌کند. کاتلر گفت: بااین‌حال، چهار برابر شدن این نرخ تعرفه، به طور موثرتری از خودروسازان آمریکایی در برابر خودروهای چینی که به طور غیرمنصفانه معامله می‌شوند، قبل از اینکه بتوانند جای پای خود را در بازار ایالات متحده تثبیت کنند، محافظت می‌کند.  در ماه فوریه، بایدن همچنین دستور داد تا تحقیقاتی در مورد اینکه آیا «وسایل نقلیه متصل» چینی – بخش روبه‌رشدی از وسایل نقلیه متصل به اینترنت که شامل خودروهای الکتریکی نیز می‌شود – برای امنیت ایالات متحده مخاطره‌آمیز محسوب می‌شوند انجام گیرد.
این تعرفه‌ها آخرین تلاش دولت است که نشان می‌دهد چگونه بایدن به تحمیل هزینه‌ها بر چین ادامه می‌دهد، درحالی‌که پکن و واشنگتن تلاش‌های خود را برای تثبیت روابط دوجانبه پس از نشست سال گذشته بین رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، دنبال می‌کنند. خبرهای پیرامون افزایش این تعرفه‌ها پس از آن منتشر شد که ایالات متحده و چین، دو کشوری که بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای جهان را دارند، این هفته اعلام کردند همکاری‌های خود را در زمینه مسائل مرتبط با آب‌وهوا، از جمله گسترش انرژی سبز، «تشدید» خواهند کرد. تصمیم برای افزایش تعرفه‌ها اولین‌بار توسط بلومبرگ گزارش شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا