خودرو

دلایل شکست فروش اشکودا در سامانه یکپارچه


اشکودا سوپرب از محصولات وارداتی شرکت پارس ساتر هوشمند است که پس از سه مرتبه عرضه در سامانه یکپارچه، فقط تعداد انگشت شماری از آن به فروش رسیده است.
اواخر تیر ماه سال گذشته پارس ساتر هوشمند برای اولین بار از ۵ محصول وارداتی اشکودا در ایران رونمایی کرد. این شرکت طی برگزاری مراسم اذعان داشت که قصد دارد به زودی علاوه بر ۵ محصولی که رونمایی شده (اسکالا، اکتاویا، کامیک، کاروک و کوشاک)، سه مدل دیگر با نام های فابیا، انیاک و انیاک کوپه را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند و دست پر وارد سامانه یکپارچه شود.
پس از گذشت حدود ۷ ماه از شب رونمایی، پارس ساتر هوشمند موفق شد تا اولین محصول وارداتی خود یعنی اشکودا سوپرب را برای اولین بار در تاریخ ۹/۱۲/۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه با قیمت علی الحساب ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون عرضه کند. توجه داشته باشید که مدل سوپرب از برند اشکودا نه تنها در شب رونمایی حضور نداشت بلکه صحبتی هم از واردات آن به میان نیامده بود و به نوعی شرکت واردکننده با عرضه این سدان همه را سوپرایز کرد.
بیشتر بخوانید : محصولات اشکودا در ایران رونمایی شد + ویدیو
به هر حال با وجود حجم زیادی از بی برنامگی توسط واردکننده بالاخره اولین عرضه اشکودا در ایران صورت گرفت و انتظار می رفت تا در مدت زمان کوتاهی توسط ثبت نام کنندگان اسفند ۱۴۰۱ انتخاب و ظرفیتش تکمیل شود.
حال اما پس از دومین عرضه مشخص شده که این خودرو تا به حال مورد پسند چند نفر از ثبت نام کنندگان قرار گرفته و فقط به تعداد انگشتان دست موفق به فروش شده. البته شایان ذکر است که هم اکنون این خودرو در لیست فروش سامانه قرار دارد و احتمالاً این سری نیز با وجود قوانین سفت و سخت وزارت خانه برای ثبت نام کنندگان، استقبال گرمی از آن صورت نگیرد.
در این بخش از متن باید پرسید چرا اشکودا سوپرب، که خودرویی اروپایی است، مورد پسند متقاضیان خودروهای وارداتی قرار نگرفته و فقط در حد چند عدد فروخته.
در ابتدا برای پاسخ به این سوال باید گفت که به طور کلی اشکودا در مقایسه با دیگر برندهای اروپایی و غیرچینی، در ایران غریبه تر محسوب می شود و همین موضوع موجب شده تا متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از ترس بازار فروش بد، عدم تامین قطعات یدکی و نبود متخصص فنی تمایلی به خرید سوپرب نداشته باشند.
از طرفی دیگر شرکت پارس ساتر هوشمند هم کاملاً اثبات کرد که هیچ برنامه منظمی برای فروش خودروهای وارداتی ندارد. مثال این حرف نیز رونمایی از اشکودا اسکالا، اکتاویا، کامیک، کاروک و کوشاک، صحبت از واردات فابیا، انیاک و انیاک کوپه در شب رونمایی و در نهایت عرضه سوپرب در سامانه یکپارچه بود. توجه داشته باشید که چنین اقدامی برای واردات خودرو توسط هیچ شرکتی تا به حال انجام نشده و در نوع خود کاملاً بی سابقه و نادر است.
مهم ترین نکته و اصلی ترین دلیل شکست فروش اشکودا نیز مربوط به ارائه خدمات پس از فروش از جانب پارس ساتر هوشمند است که متاسفانه این شرکت هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده و خریداران از ترس نبود مراکز خدمات پس از فروش اشکودا، رغبتی نسبت به قرار دادن سوپرب در اولویت خود نشان ندارند.
در پایان باید گفت اطلاعاتی به خبرنگار اسب بخار رسیده که نشان می دهد شرکت پارس ساتر هوشمند قصد دارد تا در آینده ای نزدیک امتیاز واردات، عرضه و ارائه خدمات پس از فروش اشکودا را در اختیار ماموت خودرو قرار دهد. شایان ذکر است که برند اشکودا از زیرمجموعه های فولکس واگن به شمار می رود و ماموت نیز نماینده این شرکت آلمانی در ایران است. از این رو احتمال رخ دادن چنین تغییر و تحولی برای برند اشکودا بالا می رود و دور از ذهن نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا