خودرو

از امتیازدهی دولت در برقی سازی تا ادامه چالش تقاضا در بازار / با ایجاد سامانه فروش، برقی سازی خودروها وارد مسیر جدیدی می‌شود!

اگر چه قرار بود خودروهای وارداتی برقی با اولویت ناوگان تاکسیرانی وارد شود؛ اما حالا به نظر می‌رسد به دلیل عدم حمایت‌های دولتی در این زمینه، سیاستگذار تصمیم گرفته با آغاز به کار سامانه جدید، شرایط را تسهیل کند تا همه شهروندان برای خرید خودروهای برقی، شانس خود را امتحان کنند. البته همچنان ابهامات زیادی بر سر چگونگی تامین زیرساخت مورد نیاز و تامین برق مصرفی و حتی خدمات پس از فروش این خودروها وجود دارد.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه بیش از یک دهه پیش نیز چگونگی ورود و تولید برقی‌ها به‌خصوص در شورای سیاستگذاری خودرو مورد بحث و گفت‌وگو بود اما در دوره علی‌آبادی دومین وزیر صمت دولت سیزدهم این امر به طور جدی پیگیری می شود به طوری که ظرف یک سال گذشته با برخی اقدامات همچون راه اندازی ایستگاه های شارژ شهری، اختصاص یک میلیارد یورو ارز به واردات خودروهای برقی، انعقاد قراردادهایی میان تاکسیرانی با شرکت های خودروساز جهت برقی کردن ناوگان تاکسیرانی پیش رفته است و حالا با اعلام و ثبت نام گسترده در سامانه؛ فروش این خودروها وارد مسیر جدیدی می شود.
در دور جدید ثبت نام خودروها در سامانه جدید فروش برقی‌ها بر خلاف دوره های قبل که با اطلاع رسانی از سوی وزارت صمت همراه بود  این بار در شرایطی آغاز می شود که برخی بانک‌ها با ارسال پیامک به شهروندان و مشتریان بانکی خود، ضمن اطلاع رسانی در این زمینه، از آن‌ها دعوت کرده اند تا برای افتتاح حساب وکالتی بابت ثبت‌نام خودروهای برقی به شعب بانک عامل ارسال کننده پیامک مراجعه کنند.
در واقع این بار بر خلاف ثبت نام های دوره قبل تنها با پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان مشتریان قادر به ثبت نام خواهند بود اما در کنار کاهش مبلغ مورد نیاز برای بلوکه کردن، محدودیت داشتن پلاک فعال نیز حذف شده تا با این امتیازات مشتریان بیشتری در طرح فروش خودروهای برقی جذب شوند. البته به نطر می رسد وزارت صمت شرط دپوی ۱۰۰ میلیون تومانی نیز از آن جهت برای متقاضیان در نظر گرفته شده که خرید واسطه‌ای حذف شود و مشتریان واقعی اقدام به خرید کنند.
حال باید دید سیاستگذار خودرو همان‌طور که واردکنندگان را مجاب به وارد کردن این نوع خودروها کرده، بخش تقاضا را نیز می‌تواند با این امتیازات به خرید برقی‌ها راضی کند یا خیر.
این جریان در حالی است که  هفته گذشته نیز سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، ناگهان اعلام کرد که اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا مصوب کردند خودروهای برقی از شمول دستورالعمل بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج شوند.
طبق اظهارات سخنگو، قیمت محصولات برقی آزاد می‌شود و واردکنندگان به‌جای سازمان حمایت، خود باید به قیمت‌گذاری برقی‌ها بپردازند. وی دلیل این تصمیم شورای رقابت را عرضه آسان‌تر و افزایش رقابت‌پذیری در بازار خودرو مطرح کرد.
آمادگی دولت برای عرضه ۸ هزار خودرو برقی در سامانه فروش خودروهای برقی
اما خبر آزادسازی قیمت برقی‌ها توسط سخنگوی شورای رقابت در حالی با هدف عرضه آسان‌تر مطرح می شود که از ابتدای ورود عباس علی‌آبادی به حوزه برقی‌ها و اصرار وی بر توسعه این خودروها شاهد سرعت‌گیری ورود برقی‌ها به کشور هستیم به طوری که از ابتدای آزادسازی واردات خودرو نزدیک به ۱۲ هزار خودروی احتراقی وارد کشور شده؛ در حالی که در چند ماه گذشته ۵ تا ۶ هزار خودروی برقی از گمرکات کشور ترخیص شده است.
البته امروز و همزمان با آغاز به کار سامانه جدید فروش، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز اعلام کرده که حدود ۸ هزار خودروی وارداتی برقی آماده عرضه است.
همچنین به گفته مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت «شرکت‌های واردکننده خودرو برقی می‌توانند خارج از سامانه جدیدی که برای فروش خودروهای برقی باز شده، خودرو بفروشند.» وی البته در مورد میزان استقبال از خودروهای برقی در اولین مرحله عرضه نیز عنوان کرده که «استقبال از خودروهای برقی در شرایطی که متقاضیان حق انتخاب خودروی بنزینی هم داشتند، خیلی خوب بود، انتخاب بیش از ۶۰۰  دستگاه خودرو برقی در مقایسه با انتظاری که ما داشتیم، عدد خوبی بوده است.»
اما موضوعی که در این جریان مورد سوال است بحث اولویت در برقی سازی ناوگان تاکسیرانی است چرا که قرار بود خودروهای وارداتی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی شود؛ این در شرایطی است که به دلیل عدم حمایت‌های دولتی در این زمینه، سیاستگذار تصمیم گرفت برقی‌های وارداتی را در مرحله اول به متقاضیان خودروهای وارداتی ثبت‌نام‌کننده در سامانه یکپارچه واگذار و در مرحله بعد فروش را برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد اعلام کند.
توافق جهت تخصیص تسهیلات خرید به تاکسی‌های برقی
پیش از این توافق شده بود که طبق ماده ۱۲  قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، دولت بابت ورود هر خودروی برقی ۱۰ هزار و ۴۳۲ یورو از محل صرفه‌جویی سوخت به رانندگان تاکسی بابت خرید خودروی برقی یارانه اعطا کند.
اما ظاهرا پس از ماه‌ها موافقتی در این زمینه صورت نگرفته است به طوری که معاون شهردار پایتخت اعلام کرده که شهرداری تهران با دولت توافق کرده است که ۱۰ هزار و ۵۰۰  دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی از محل درآمدهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تامین شود که این مبلغ به صورت وام بلاعوض برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته خواهد شد که در عمل باعث کاهش هزینه تسهیلات خرید تاکسی‌های برقی برای تاکسیران‌ها می‌شود..
محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ارائه تسهیلات خرید تاکسی‌های برقی به رانندگان تاکسی پایتخت توضیح داده که «با توجه به توافق انجام‌شده میان دولت، شهرداری تهران و طرف‌های چینی، قرار است ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی از کشور چین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شود. در این زمینه، دولت متعهد شده است که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و مصوبه شورای اقتصاد درباره صرفه‌جویی در مصرف سوخت، بخشی از هزینه خرید این تاکسی‌ها از یک شرکت چینی را تامین کند.»
استفاده از خودرو برقی در ایران اقتصادی است؟
با وجود اعلام ارائه تسهیلات برای خرید خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی، امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو مطرح می‌کند که خودرو برقی در ایران خریدار ندارد.
وی با اشاره به این که استفاده از خودرو برقی در ایران اقتصادی نیست تصریح کرد: تنها ممکن است با امکاناتی که برای خریداران در نظر گرفتند عده ای پولدار یا سرمایه گذار این خودروها را خریداری کنند که آنها هم مسلما اشتباه می‌کنند.
و در ادامه در واکنش به ایجاد سامانه ای برای فروش خودروهای برقی گفت: اگر قیمت واقعا برقی‌ها آزاد شده است ایجاد سامانه ای برای فروش این خودروها به چه علت است؟
به گفته این کارشناس صنعت خودرو هر کالایی که برای فروش در سامانه وارد می شود به دلیل کمبودهای ظاهری که ایجاد می شود مسائلی را در بازار آن کالا بوجود می آورد.

کاکایی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به برخی  اتفاقاتی که در دنیا برای خودروهای برقی و کاهش فروش آنها رخ داده است به نظر می رسد جریان خودروهای برقی در ایران را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.
وی تاکید کرد: کسی نمی تواند بگوید خودروی برقی چیز بدی است، اما قطعا هیچ تناسبی با وضعیت حمل و نقل، آلودگی ها و شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور ما ندارد و برای این اقتصاد لوکس محسوب می‌شود و عموم مردم نمی‌توانند آن را خریداری کنند.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اگر چه با اخذ تصمیماتی همچون کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی، دولت مصمم به توسعه برقی سازی است اما مشتریان همچنان نگران آینده این خودروها و نحوه تامین برق مصرفی هستند و معتقدند در شرایطی که دولت برای تامین برق صنعت و حتی خانگی با چالش جدی روبرو است، چگونه می تواند با افزایش این خودروها برق مصرفی آن ها را نیز تامین کند.
آیا عرضه خودروهای برقی ضرورتی ملی در کشور است؟
اظهارات وی در حالی است که حسن کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت معتقد است که با توجه به اقبال دنیا به توسعه خودروهای برقی، ورود به عرصه خودروهای برقی در ایران ضرورتی ملی در کشور است و ایران هم راهی جز رفتن به مسیر توسعه خودروهای برقی ندارد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت صمت هدف گذاری برای عرضه خودروهای برقی علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین، کاهش هزینه‌های سلامت و تبعات زیست محیطی استفاده از سوخت‌های فسیلی را به همراه خواهد داشت.
با وجود اظهارات و نظرات متفاوت کارشناسان و مسئولان وزارت صمت باید دید استقبال از این خودروها در دور جدید ثبت نام که از روز گذشته آغاز شده، چگونه خواهد بود؟آیا خریداران حاضر به قبول ریسک استفاده از این خودروها هستند یا خیر؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا