خودرو

مزدا ۳، CX30 و CX50 در راه ایران


مزدا ۳، CX50 و CX30 وارداتی های جدید بازار ایران خواهند بود که با حضورشان در لیست سامانه یکپارچه می توانند گزینه های جذابی برای خریداران باشند.
مونتاژ خودروهای سواری مزدا از دهه ۸۰ در ایران آغاز شد تا مردم بتوانند لذت رانندگی با محصولات این برند ژاپنی را تجربه کنند. پس از شروع تحریم ها بهمن موتور موفق نشد تا مونتاژ مزدا ۳ جدید را در ایران ادامه دهد و به همین دلیل ۵ سال است که بازار ایران رنگ محصولات صفر کیلومتر این برند را به خود ندیده است.
حال اما شرکت آفتاب خودرو افشاری کیا نسخه های نمونه سه مدل مزدا ۳، CX50 و CX30 را به زودی از گمرک ترخیص خواهد کرد و قرار است آن را در سامانه یکپارچه عرضه کند. نکته مهم واردات مجدد محصولات مزدا این است که به دلیل تحریم ها، واردکنندگان مجبور اند تا تولیدات این شرکت برای بازار چین را خریداری کنند. به این ترتیب مزدا ۳، CX50 و CX30های آفتاب خودرو مختص بازار چین هستند و از مبدا این کشور قرار است وارد شوند.
با توجه گستردگی نسبی مراکز ارائه خدمات شرکت آفتاب خودرو افشاری کیا، می توان گفت که وضعیت این شرکت در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی در مقایسه با دیگر واردکنندگان بهتر است. از طرفی دیگر آفتاب خودرو پیش تر در زمینه واردات خودرو نیز فعالیت داشته و به همین دلیل با روند این فرآیند آشنایی دارد.
طبق گفته وارد کننده، این سه خودروی جذاب قرار است با پیشرانه های ۲ لیتری تنفس طبیعی اسکای اکتیو مزدا به بازار ایران عرضه شوند اما تا به حال مشخص نشده که کراس اوورهای CX50 و CX30 به صورت دو دیفرانسیل وارد می شوند یا تک دیفرانسیل. سطح امکانات رفاهی و ایمنی این خودروها نیز با توجه به محدودیت های ارزی احتمالاً در پایه ترین حالت باشد.
شرکت آفتاب خودرو اذعان کرده که در ماه های آینده قصد دارد تا نسخه پلاگین هیبرید EZ6 را نیز در کنار دیگر مدل های مزدا برای واردات آماده کند.
همان طور که گفته شد مزدا EZ6 برای بازار چین طراحی شده و به همین دلیل طراحی ظاهری آن به خودروی Deepal SL03 بسیار نزدیک است. به بیانی دیگر می توان گفت EZ6 فیس لیفت اختصاصی مزدا از SL03 است که البته در بخش قوای محرکه کاملاً از پیشرانه و گیربکس این برند ژاپنی بهره می برد.
در پایان می توان نتیجه گرفت که حضور برندهای معتبری همچون مزدا حتی اگر از بازار چین خریداری شده باشند می تواند جذابیت بازار خودروهای وارداتی را بیشتر کند. از طرفی دیگر متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که در گذشته ثبت نام کرده بودند هم برخلاف حال حاضر که تقریباً هیچ یک از تمام برقی های عرضه شده را خریداری نکردند، رغبت بیشتری نسبت به خرید محصولات تمام بنزینی و یا هیبرید نشان خواهند داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا