خودرو

هیاهوی فروش چهار خودروی خارجی

دنیای‌اقتصاد :

فروش تنها چهار خودروی خارجی، آن هم به ثبت‌نام‌کنندگان سال ۱۴۰۱ چند روزی است در زمره اخبار مهم و پربازدید برخی رسانه‌ها قرار گرفته است. موضوع به فروش چهار خودروی وارداتی شامل دو خودروی برقی، یک‌خودروی هیبریدی و یک‌خودروی بنزینی مربوط می‌شود. نکته مهم در عرضه چهار خودروی مذکور، برقی بودن یکی از این خودروهاست که حالا با تیتر «آغاز فروش اولین خودروی برقی» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
به این ترتیب با عرضه یک‌خودروی برقی که سرنوشت شماره‌گذاری و پروسه تحویل آن نامشخص است، ورود برقی‌ها به کشور کلید خورده است. فروش چهار خودروی خارجی، آن هم با هیاهوی رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض مسوولان صنعتی در مورد تاریخ دقیق فروش این محصولات دقیقا یادآور اسفندماه سال ۱۴۰۱ است؛ سالی که وزارت صمت با ثبت‌نام بیش از ۳۳‌هزار متقاضی خودروی خارجی، فقط وعده‌های طلایی داد و حتی از واردات ۲۰۰‌هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ سخن گفت.در سال گذشته «دنیای‌اقتصاد» از عرضه خودروهای خارجی به عنوان «خالی‌فروشی» وزارت صمت یاد کرد؛ به این معنا که متقاضی و مشتری این خودرو مشخص بود، علاوه بر اینکه پروسه ثبت‌سفارش، شرکت واردکننده، تعرفه و… هم تعریف شده بود؛ اما خودرویی وجود نداشت و به جای خودرو ده‌ها وعده و وعید در سبد مسوولان صنعتی جای گرفته بود که متقاضیان را با آن مشغول کرده بودند.
حالا هم چهار خودرو در لیست مشغولیت‌های وزارت صمت و رسانه‌ها و متقاضیان قرار گرفته است؛ خودروهایی که مدل آنها، شرکت‌های وارد‌کننده و پروسه عرضه آنها مشخص شده، اما هنوز معلوم نیست که این خودروها چه زمانی وارد کشور می‌شوند. به فرض ورود به‌موقع نیز مشخص نیست چه زمانی از گمرک ترخیص خواهند شد و از سد سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور گذر خواهند کرد.
در هر صورت با اعلام اخبار مربوط به فروش اولین خودروی برقی، برخی تصور می‌کردند که قرار است فروش جدیدی صورت گیرد که در این زمینه مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها، با اعلام آغاز اولین طرح فروش خودروهای برقی وارداتی و هیبریدی از عصر یکشنبه ١۶اردیبهشت‌ماه، تاکید کرد که این دور از فروش چهار خودروی وارداتی شامل دو خودروی برقی، یک‌خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی، صرفا برای ثبت‌‌‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی که اسفندماه سال ١۴٠١ ثبت‌‌‌نام کرده بودند، خواهد بود و ثبت‌‌‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد.
طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه خودروها، این مرحله از فروش خودروهای وارداتی که اولین دور از فروش خودروهای برقی است، صرفا برای متقاضیان مرحله اول ثبت‌‌‌نام‌‌‌ خودروهای وارداتی که اسفندماه سال ۱۴۰۱ با بلوکه کردن وجه ۵٠٠میلیون تومانی در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌‌‌نام کرده و نوبت‌‌‌دهی شده بودند، امکان ثبت درخواست یک خودرو از چهار خودروی عرضه‌شده وجود خواهد داشت.
وی تاکید کرده که در این دور از فروش خودروهای وارداتی، دو خودروی برقی شامل هیوندای برقی (واردشده توسط معین‌‌‌خودرو) و ‌‌‌ خودروی برقی وارداتی توسط گروه صنعتی ایران‌‌‌خودرو، یک خودروی هیبریدی (لاماری) و یک خودروی نیسان سانی (واردشده توسط معین‌‌‌خودرو) عرضه شده است.بر این اساس متقاضیان تا فردا سه‌‌‌شنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) فرصت دارند از بین چهار خودروی واردشده، یک محصول را انتخاب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا