خرید و ثبت نام و جریمه طرح ترافیک تهران
None
قیمت ورود به طرح ترافیک ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که سال گذشته نسبت به همه ادوار گذشته رشد نرخ جریمه و عوارض ورود به طرح ترافیک افزایش کم سابقهای را تجربه کرد. با این حال امسال نیز همانند سال گذشته تخفیفهایی برای دارندگان خودروهای با معاینه فنی برتر و ساکنین محدودههای طرح ترافیک در نظر گرفته شد.
صاحبان خودرو هر چهارشنبه میتوانند با مراجعه به سامانه تهران من، برای رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک در پایتخت اقدام کنند. این مجوز تنها برای محدوده طرح ترافیک اصلی است. رانندگان برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) نیازی به رزرو طرح ندارند.
شهرداری تهران، قیمت بستههای طرح ترافیک با نرخ جدید را اعلام کرد.
شورای شهر تهران، تعرفه جدید تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا پایتخت را برای سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.
تسهیلات ساکنان محدوده طرح ترافیک (۱۴۰۳)
بنابر اعلام شهرداری تهران، چگونگی رزرو و خرید بستههای تخفیفی و همچنین ضریبهای تخفیف عوارض تردد برای ساکنان محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳، مشابه سال ۱۴۰۲ است. بر همین اساس:
شرایط ورود و خروج ساکنین محدوده طرح ترافیک تغییری نداشته است.
ساکنین محدوده طرح ترافیک علاوه بر ثبت نام در تهران من، باید از منوی سمت راست گزینه «خدمات طرح ترافیک، شرایط خاص شهروندان» را انتخاب و سپس اطلاعات محل سکونت خود را در صفحه «ساکنان محدوده طرح» وارد کنند. در این مرحله باید تصویر سند مالکیت، اجاره نامه و عوارض نوسازی بارگزاری شود.
به یاد داشته باشید که علاوه بر عوارض خودرو، بدهیهای طرح ترافیک نیز باید تسویه شده باشد.
پس از ثبت نام به صورت آنلاین، شهروندان باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند و مدارک لازم را ارائه دهند. در این مرحله مدارک ارائه شده بررسی و تایید میشود که برای شهروندان قابل مشاهده است.
محدوده طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام شده است:
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ساعت طرح ترافیک پایتخت را اعلام کرد.
قوانین راهنمایی و رانندگی در دهههای گذشته دستخوش تغیرات شده است. اولین قانون برای نظم دادن به وسایل نقلیه در سال ۱۲۸۵ به وجود آمد که تنها برای درشکهها و دوچرخهها اجرا میشد. پس از آنکه اتومبیلها در شهر تهران زیاد شد قوانین جدیدی نیز برای آن به وجود آمد.
اولین آییننامه راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۰۷ توسط سرتیپ بوذرجمهری که شهردار آن زمان تهران بود منتشر شد. شهردار وقت قبل از انتشار اولین آیین نامه تابلوهایی در سطح شهر نصب کرده بود و با تصویب آییننامه رانندگان را مجاب میکرد که از آن پیروی کنند. هرچند که آن تابلوها هم برای مردم عادی و هم برای رانندگان عجیب به نظر میرسید؛ اما بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی باعث هرج و مرج زیادی شد و این باعث شد که نظمیه، رانندگانی را که با سرعت بالای ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت و به قوانین بی توجه باشند را دستگیر کنند.
اولین آییننامه کامل رانندگی با ۱۳ فصل و ۱۰۲ ماده در سال ۱۳۱۸ تصویب شد و از آن به عنوان مادرِ قوانین راهنمایی و رانندگی یاد میکنند.
این آییننامه که اولین آییننامه کامل راهنمایی و رانندگی بود سالها با تغییراتی نه چندان بزرگ قانون راه رانندگان بود. در سال ۱۳۸۴ این آییننامه با توجه به ابعاد مختلف کشور مورد بازنگری قرار گرفت و به شکل قانون امروزی درآمد.
سال ۱۳۸۵ بود که موضوع محدودیت حمل و نقل شهری برای نخستین بار در ایران مطرح شد و تا سال ۱۳۸۴ در ۹ مرحله مورد بازبینی قرار گرفت. این قانون خودروهای اورژانس، تامین امنیت و حمل و نقل عمومی را مورد استثناء قرار میداد. خودروهای شخصی برای ورود به محدوده طرح باید مبلغ ناچیزی پرداخت میکردند. شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ این طرح را مورد بازبینی قرار داد که از ساعتهای ۶:۳۰ تا ۱۹ یا ۱۷ بنا به دلایل مختلف متغییر است.
جدیدترین اخبار مربوط به طرح ترافیک پایتخت را در این بخش بخوانید.
سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد:
مهلت ثبتنام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ تمدید شد.
خبرنگاران برای ثبتنام میتوانند از درگاه یا اپلیکیشن شهرزاد استفاده کنند.
بر اساس اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دیماه ۱۴۰۲ درباره محدوده طرح ترافیک گفت:
رییس شورای شهر تهران اعلام کرد: طرح ترافیک جدید تهران به امسال نمیرسد.
چمران درباره جزئیات طرح ترافیک جدید تهران گفت: بعید میدانم این طرح تا پایان امسال آماده شود اما در سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ چرا که بسیاری از خودروها متعلق به تهران نیستند و برای مسافرکشی به پایتخت میآیند و باید ساماندهی شوند که ما درخواست کردیم بررسیها در این زمینه صورت بگیرد، نظر بر این بود که به دلیل آلودگی هوا طرح جدید ترافیک سختگیرانهتر باشد.
پیشتر اما مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران جزئیات محدوده طرح ترافیک پایتخت اعلام کرده بود که میزان و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تهران تغییر خواهد کرد.
ساعت کاری ادارات دولتی از ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲ تغییر کرده است. در همین راستا، برخی پرسشها درباره چگونگی اعمال طرح ترافیک در تهران و ساعت آن ایجاد شده بود. مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در اینباره گفت:
سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، درباره جریمه خودروهای بدون طرح ترافیک گفت:
سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، درباره ضرورت بازنگری طرح ترافیک تهران گفت:
سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، درباره تغییرات طرح ترافیک گفت:
تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵