معرفی برند "بورگوارد"

cover
بورگوارد BORGWARD یک برند خودروسازی آلمانی است که در سال ۱۹۱۹ توسط مهندس و طراح معروف آلمانی یعنی کارل اف دبلیو بورگوارد در شهر برمن آلمان تأسیس شد.این کمپانی که با ۲۳ هزار پرسنل یکی از مهم‌ترین کارخانجات صنعتی آلمان به‌حساب می‌آمد، تنها تا سال ۱۹۶۱ به تولید خودرو ادامه داد و پس از آن به دلیل مشکلات شدید مالی، به تعطیلی کشیده شد.در سال ۲۰۰۸ کریستین بورگوارد، نوهٔ بنیان‌گذار این کمپانی، با شرکت فوتون چین به مذاکره پرداخت تا نظر آن ها را برای سرمایه گذاری جلب کند و سر انجام، برند با اصالت بورگوارد

کریستین بورگوارد هدایت این شرکت را در دست گرفت و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این کمپانی به‌روزهای اوج موفقیت خود کرد.تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های او در سال ۲۰۱۵ با رونمایی خودرویی با نام BX7 در نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو به ثمر نشست. به بیان کمپانی بورگوارد، این تازه شروع کار است و کمپانی آلمانی بورگوارد برای بازگشتن به اوج خود برنامه‌های بسیاری در پیش دارد و قرار است تا سال ۲۰۲۲ این کمپانی ۱۱ خودروی جدید به بازار عرضه کند.

BX7 

موسس بورگوارد

کارل بورگوارد در مکتب مهندسی هامبورگ و انستیتو سلطنتی هانور درس می‌خواند و به‌طور سیستمی دانش‌های مهندسی مکانیکی را می‌اندوخت. مطالعه در این سال‌ها بود که زیربنای محکمی برای خلق برند برجسته بورگوارد را بنا نهاد. کارل جوان یک مهندس با دیدگاه بازاریابی بود. از نیاز مشتریان آگاه بود و خوب می‌دانست چگونه به نیاز آن‌ها پاسخ دهد. با مشاهده، بررسی و تحلیل دریافت که برندهای بزرگ و مهم مثل مرسدس بنز و ب ام و، از بازار محدودی بهره می‌بردند و برای دست یافتن به دیگر بازارهای بالقوه بیرون از آلمان یا اروپا تلاش نمی‌کردند. آن‌ها به بزرگ‌ترین شهر بندری آلمان یعنی برمن توجه نمی‌کردند که در واقع از امتیازات بالقوه زیادی برخوردار بود. این بود که کارل گام مهمی برداشت و بر موضوع صادرات تأکید کرد و به سرعت خط تولید محصولات صادراتی را گسترش داد. خیلی زود این حرکت مهم و خلاقانه برایش موفقیت بزرگی در توسعه فروش به ارمغان آورد. در واقع این تصمیم آینده نگرانه بود که این شرکت کوچک را مشهور ساخت و به‌سرعت به بزرگ‌ترین صادرکننده اتومبیل آلمان تبدیل شد. تا سال ۱۹۳۹، نابغه اتومبیل ساز، کارل بورگوارد یک امپراتوری بزرگ اتومبیل که شمال آلمان را تحت کنترل خود داشت ساخته بود. این موفقیت بزرگ می‌تواند ناشی از علاقه او به خودرو از دوران کودکی قلمداد شود. وقتی‌که بار دیگر از او انگیزه‌اش را پرسیدند، جواب او همچنان ساده و محکم بود: «می‌خواهم یک خودرو بسازم.» کارل بورگوارد با شور و شوق به رؤیای کودکی‌اش اصرار کرد و برند بورگوارد را به سطح بالایی رساند. با پایداری، جسارت و توانایی سرانجام توجه و احترام سراسر جهان را به سمت خود معطوف کرد.

 

چند مدل کلاسیک

هانزا ۱۵۰۰ 

در سال ۱۹۴۹ بورگوارد هانزا ۱۵۰۰ را در نمایشگاه خودرو ژنو در معرض نمایش قرار دارد که اولین خودرو با طراحی قایق مانند در اروپا و همچنین اولین خودرو عرضه‌شده در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. عرضه این خودرو باعث تنوع طراحی در آلمان گردید و تبدیل به سابقه تاریخی چند فرهنگی شد.

 

ایزابلا

به‌عنوان خودروی افسانه‌ای آلمان، در سال ۱۹۵۴ بورگوارد مشهورترین خودروی خود را با نام ایزابلا به بازار عرضه کرد.بورگوارد ایزابلا نه‌تنها در آلمان محبوب بود بلکه رضایت جهانیان را به خود جلب کرد و به عنوان یک خودروی اسپرت، استانداردهای جدیدی را در جهان تعریف کرد. به این ترتیب بورگوارد بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از ایزابلا را در کشورهای مختلف جهان فروخت.موفق‌ترین مدل بورگوارد، ایزابلا بود که پرفروش‌ترین خودرو در میان هم‌رده‌هایش به حساب می‌آمد و به زیباترین خودرو شهرت داشت. ایزابلا مستقیماً با مرسدس بنز ۱۸۰ رقابت می‌کرد و به دلیل کیفیت عالی، قیمت مناسب و ظاهر شیک در مقایسه با مرسدس بنز و ب ام و، رضایت بیشتر مشتریان را به خود جذب کرد. 

 

ترام وگن

خودروی رویای در سال 1955 BORGWARD ترام وگن اولین خودروی با طراحی کابین خلبان هواپیما در جهان بود که بعنوان پیشرو در طراحی الهام گرفته از هواپیما چندین دهه قبل از اینکه اولین انسان بر روی کره ماه قدم بگذارد شناخته شد. اما این خودرو در سال 1955 در خیابانهای شهر برمن دیده شد!

 

P ۱۰۰

در سال ۱۹۵۹ بورگوارد مدل پی ۱۰۰ را به بازار عرضه کرد که از موتور شش سیلندر و فضای داخلی بسیار بزرگ بهره‌مند بود.بورگوارد پی ۱۰۰ اولین خودروی اروپایی به‌حساب می‌آید که از قابلیت انقلابی تعلیق پنوماتیک (بادی) بهره می‌برد به صورتی که صرف‌نظر از بار و شرایط رانندگی، ارتفاع خودرو همیشه ثابت باقی می‌ماند. این خودرو بسیار مورد تحسین قرار گرفت و در صنعت خودروسازی آلمان به نماد خودروهای لوکس با سطح رفاهی بالا تبدیل شد.

 

گولیات جی پی ۷۰۰

در سال ۱۹۵۰، خودروی بورگوارد گولیات جی پی ۷۰۰ برای اولین بار از فناوری تزریق مستقیم سوخت استفاده کرد. این سیستم مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. این خودرو در عصر جدید به عنوان بنیان‌گذار موتورهای قدرتمندتر و با کارایی بالا شناخته شد.

 

افتخارات این شرکت

در سال ۱۹۶۱، شرکت بورگوارد در تولید خودرو، از  یک‌میلیون خودرو گذشت و زودتر از مرسدس بنز و ب ام و به باشگاه تولیدکنندگان خودروی میلیونی وارد شد و به سلطان فروش برندهای اتومبیل‌های لوکس آلمان تبدیل شد. 

در زمان اوج درخشش بورگوارد، این برند آلمانی تمام جهان را فراگرفت. به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده اتومبیل آلمان، بورگوارد با صادرات به اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا توانست ۶۳٫۵٪ از کل حجم صادرات اتومبیل این کشور را به خود اختصاص دهد. 
بورگوارد بیشترین خطوط تولید را در جهان احداث کرده بود که شامل خودروی متوسط، خودروی کوچک، خودروی صحرایی، کامیون سنگین، کامیون سبک، خودروی آتش‌نشانی، خودروی زره‌پوش، تانک و حتی هلیکوپتر بود و با در نظر گرفتن امکانات بیشتر در صنعت اتومبیل‌سازی اقدام به تولید فناوری و تجربیات در این زمینه کرده بود.

برای کارل بورگوارد، چیزی بهتر از برنده شدن خودرویش در مسابقه اتومبیلرانی نبود و با این کار هیجان ملی را با سرعت‌بالایش و کنترل سریعش بالا می‌برد. کارل معتقد بود که نیروی تحرک از رویاهای فراموش نشده و آرزوهای غیرقابل توقف سرچشمه می‌گیرد. به همین خاطر، تصمیم به اثبات شکست رقیب خود و مغلوب ناپذیر کردن خودرویش گرفت. بورگوارد، ۵۱ رکورد مسابقه اتومبیلرانی جهانی را شکست. در سال ۱۹۵۰، بورگوارد در مسابقات گرند پری فرانسه شرکت کرد و ۱۲ رکورد را شکست و رسانه‌ها بورگوارد و پورشه را «دو قهرمان میدان» عنوان کردند. در میدان مسابقه فرانسه در سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۴، بورگوارد موفق شد تا رکورد تیمی را بشکند که ۱۹ رکورد موتورسیکلت و ۱۸ رکورد اتومبیل را شکسته بوده‌است. در آن زمان بورگوارد رشد کرد و به سلطان سرعت تبدیل شد.وقتی‌که سال ۱۹۵۴ فرارسید، آدولف برودیس راننده افسانه‌ای همراه باهم تیمی‌هایش ۱۸ رکورد را شکستند که در میان آن‌ها سه تا از این رکوردها هنوز به‌عنوان رکورد جهانی باقی‌مانده‌است. موتور قدرتمند (20PS 400-LP Lloyd) بزرگ‌ترین یاری‌کننده او بود. دیری نپایید تا طراحان بورگوارد، موتور۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ایزابلا که به‌عنوان یک مرجع بود را با سیستم تزریق مستقیم بنزین و احتراق دوگانه تولید کردند که قدرت ۱۵۰ اسب بخار را می‌توانست تولید کند. این عمل موقعیت رهبری بورگوارد در فناوری اتومبیلرانی را محکم‌تر ساخت و ضامن موفقیت‌های فراوانی شد که نمونه پایداری و قدرت بورگوارد عنوان می‌شود.

 

ورود به بازار خودروهای الکتریکی

 BXi7

شرکت بورگوارد، قصد دارد که با تولید خودروی تمام الکتریکی BXi7، به دنیای خودروهای الکتریکی ورود کند. این یک خودروی تمام الکتریکی بر پایه همان مدل BX7 است که در سال 2015 و پس از یک وقفه 50 ساله از فعالیت این شرکت، معرفی شد. طراحی بیرونی این خودرو تقریبا با نسخه BX7 یکسان است، اما طراحی جلوپنجره آن تا حدودی تغییر کرده است.
 

بورگوارد در ایران

با حذف تحریم‌های ایران، تام انلیکر قائم‌مقام کمپانی بورگوارد در اواسط فروردین‌ماه ۱۳۹۶ به ایران آمد و با شرکت‌های بزرگ خودرویی مانند ایران‌خودرو و گروه بهمن و کیان موتور وارنا مذاکراتی انجام داد. با وجود اینکه نمونه‌هایی از خودروهای بورگوارد با پلاک آزمایش فنی توسط گروه بهمن به ایران واردشده بود ولی بورگوارد با این شرکت به نتیجه نرسید. در نهایت بورگوارد طی مراسم رسمی در شهر برمن آلمان شرکت کیان موتور وارنا را به‌عنوان نماینده انحصاری خویش در ایران برگزید. کیان موتور وارنا علاوه بر واردات مدل‌های BX7 و BX5 قصد دارد تا در آینده خط مونتاژ این خودروها را نیز در ایران راه بیندازد.در حال حاضر تعداد محدودی از مدل BX7 در خیابان ها به چشم می خورند.

مطالب دیگر

نظرات