معرفی برند "بوگاتی"

cover
بوگاتی (Bugatti) یک شرکت خودروسازی فرانسوی-ایتالیایی-آلمانی مستقر در فرانسه است که در سال ۱۹۰۹ توسط یک صنعت‌گر نابغه ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی به منظور تولید خودروهای سفارشی تأسیس شد.

تاریخچه 
اتوره بوگاتی در اواخر قرن نوزدهم در میلان زاده شد. در سال‌های پایانی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تلاش بسیاری برای ساخت اتومبیل کرد. ابتدا خودرویی با دو سیلندر ساخت، که با آن موفق شد، در یک مسابقه اتومبیلرانی برنده شود، این اتفاق انگیزه‌های او را چنان افزایش داد، که تنها دو سال بعد، خودرویی با چهار سیلندر ساخت. 
باتوجه به ماهیت هنری خانواده بوگاتی ، اتوره نیز در هر دو زمینه طراحی و تولید صنعتی دارای تخصص بود. او به‌عنوان طراح برای چندین شرکت کار کرد و سرانجام به دلیل طراحی و ساخت خودرویی کوچک، با موتور چهار سیلندر و حجم ۱۲۰۸cc مشهور شد.


در مرحله بعد، بوگاتی خودرویی کوچک با موتور ۸۵۵cc  ساخت، که توسط شرکت پژو خریداری شد. همچنین در سال ۱۹۱۳ خودرویی با موتور ۵۰۰۰cc  تولید کرد. با وجود این‌که از آن مدل فقط ۳ نمونه ساخته شد؛ اما همین طرح، راه‌گشای ساخت موتورهای سه سوپاپ نوع بوگاتی ۳۷ در دهه ۱۹۲۰ گردید. 
یکی دیگر از تولیدات این شرکت بوگاتی تیپ ۱۳ بود، که تا جنگ جهانی اول تولید آن ادامه داشت. در طول جنگ، بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد. از سال ۱۹۱۳ بوگاتی، رؤیای ساخت اتومبیلی را در سر می‌پروراند، که با آن بتواند دنیا را تسخیر کند. رؤیای او در سال ۱۹۲۶ با مدل بوگاتی رویال به حقیقت پیوست. 

بوگاتی در سال ۱۹۲۲ با مدل ۸ سیلند و ۲۰۰۰cc  به نام بوگاتی تیپ ۳۰ در بازار فروش اتومبیل موفقیت چشم‌گیری بدست آورد. در سال ۱۹۲۴ بوگاتی تیپ ۳۵ ساخته شد. اما به‌علت عدم توانایی‌های لازم برای شرکت در مسابقات، این خودرو به افراد غیرحرفه‌ای فروخته شد.
در فاصله بین دو جنگ جهانی بوگاتی تیپ ۳۰ موفق‌ترین اتومبیل مسابقه‌ای بوگاتی بود و تا سال ۱۹۲۶ موفق به پیروزی در ۱۲ مسابقه در مسابقات جایزه بزرگ موناکو شد. بوگاتی تیپ ۳۷ با موتوری ۱۵۰۰cc برای افرادی ساخته شد، که توانایی خرید بوگاتی تیپ ۳۵ را نداشتند. 
بعد از آن بوگاتی تیپ ۴۰ با بازدهی مناسب و قیمتی قابل قبول که بسیاری از مردم توانایی خرید آن را داشتند، به بازار عرضه شد. این خودرو با قدرت ۳۰۰ اسب بخار، بسیار مهیج بود، ولی فقط ۶ نمونه از آن ساخته شد، که تنها ۳ دستگاه از آن به‌فروش رسید و بقیه نزد خانواده بوگاتی باقی‌ماند. 

اتوره بوگاتی بعدها به علت مشکلات مالی، ناچار به مهاجرت به پاریس شد و در آنجا به طراحی هواپیما و کشتی پرداخت؛ ولی پسرش جین در کارخانه واقع در مولشیم باقی‌مانده و راه پدر را ادامه داد. 
جین بوگاتی در ابتدای ورود خود به کارخانه بوگاتی تیپ ۵۷ دارای موتور ۸ سیلندر ۳۳۰۰cc را تولید و در سال ۱۹۳۴ به بازار عرضه کرد. در سال ۱۹۳۹ تعداد ۶۸۳ دستگاه از این خودرو ساخته شد.
پس از درگذشت جین، کارخانه مولشیم بار دیگر مشغول ساخت و راه اندازی کارخانه‌ای دیگر در حومه شهر پاریس نمود و با کمک پسر کوچکترش رولند بوگاتی تیپ ۷۳ با موتور ۱۵۰۰cc را ساخت.و تا زمان مرگش در ماه اوت سال ۱۹۴۷ فقط تعداد اندکی از این اتومبیل تولید شد.

انحلال  خودروسازی بوگاتی
در سال ۱۹۵۱ یک مدل تجدید نظر شده، به نام بوگاتی تیپ ۵۷ در کارخانه مولشیم ساخته شد. پس از این تاریخ تلاش‌ها برای نگه‌داشتن کارخانه با شکست مواجه شد و در سال ۱۹۶۳ شرکت هیسپانو-سویزا، کارخانه را خریداری نمود.
کمپانی بوگاتی در ابتدای دهه ۱۹۷۰ جذب یک کارخانه هواپیماسازی فرانسوی بنام اسنیکما شد و کارخانه مولشیم، به تولید قطعات هواپیما پرداخت. پس از این انتقال، عملأ بخش خودروسازی بوگاتی کاملأ منحل شد.

احیای بوگاتی
برای زنده نگه داشتن یاد و نام بوگاتی، کارآفرین ایتالیایی؛ رومانو آرتیولی با مشارکت گروهی از تجار اروپایی، در سال ۱۹۸۷ نام تجاری بوگاتی را خریداری کردند. شرکت جدید، با نام بوگاتی اتومبیلی اس‌پی‌ای در شهر کمپوگالیانو، ایتالیا راه‌اندازی و کارخانه آن نیز در همین شهر دایر شد.
در سال ۱۹۸۹ پائولو استانزانی و مارچلو گاندینی که لامبورگینی میورا را طراحی کرده بودند، از سوی بوگاتی برای ساخت مدل جدید انتخاب شدند. این مدل بوگاتی ای‌بی۱۱۰ نام گرفت، که حرفه‌ای‌ترین خودروی اسپورتی بود، که تا آن زمان تولید می‌شد.

بوگاتی اتومبیلز 
در سال ۱۹۹۸ بخش تولید خودروی شرکت بوگاتی، توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد و در پی آن، نام شرکت به بوگاتی اتومبیلز تغییر پیدا کرد. نخستین مدل تولید شده پس از آن، مدل بوگاتی ای‌بی۱۱۸ بود، که در نمایشگاه اتومبیل پاریس در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار، رونمایی شد. 
سپس مدل بوگاتی ای‌بی۲۱۸ تولید گشت، که این مدل نیز برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل جنووا در سال ۱۹۹۹ به نمایش عموم گذاشته شد. مدل بوگاتی ۱۸/۳ کایرون نیز در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت عرضه گردید.


بوگاتی ویرون 
بوگاتی ویرون برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه اتومبیل توکیو به نمایش درآمد. مدل نمایشی اولیه، به مدل تولیدی امروز شباهت زیادی داشت و دارای ۱۸ سیلندر بود، که از سه ردیف ۶ سیلندر در کنار هم، تشکیل می‌شد. 
مدیر عامل گروه فولکس‌واگن، قول ساخت آن را در سال ۲۰۰۰ داد، اما تصمیم بر به‌کارگیری یک موتور ۱۶ سیلندر به جای موتور ۱۸ سیلندر قبلی بود، که به شکل W-۱۶ (یعنی دو موتور ۸ سیلندر وی شکل در کنار یکدیگر) بود، که البته این قول عملی نشد. ویرون در سرعت‌های بالا پایداری کمی داشت، که همین امر باعث تصادف و نابودی یکی از مدل‌های آزمایشی آن گردید و یک دستگاه دیگر هم در مونتری در هنگام معرفی این خودرو، از پیست خارج شد. 

بعد از هزاران ساعت کار بالاخره بوگاتی ویرون در سپتامبر ۲۰۰۵ به تولید انبوه رسید، که از پیشرانه ۱۶ سیلندر نهایی، با حجم ۷۹۹۳cc برخوردار بود. می‌توانست در ۲۰ دقیقه ۶۰ لیتر بنزین مصرف کند در تبلیغات گفته شد که این مدل ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت دارد، که البته آزمایش‌ها قدرت واقعی را بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰ اسب بخار نشان داد. بدین ترتیب این اتومبیل قوی‌ترین خودروی تولید انبوه جهان است. حداکثر سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل ۲٫۵ ثانیه است، که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان مبدل نموده‌است.

 

قدرتمندترین مدل بوگاتی ، به یاد مدل EB110 

بوگاتی از جدیدترین محصول خود در همایش خودرویی پبل بیچ پرده برداری کرد. این خودرو بر مبنای شیرون ساخته شده و چنتودیچی (Centodieci) نام دارد.

در زبان ایتالیایی چنتودیچی به معنای 110 است. بوگاتی با انتخاب این نام نه تنها صد و دهمین سالگرد تاسیس خود را گرامی داشته، بلکه به سوپر اتومبیل نمادین دهه 90 میلادی یعنی EB110 نیز ادای احترام کرده است. احتمالا بدانید که این سوپر اتومبیل خاطره انگیز به منظور گرامیداشت صد و دهمین سالگرد تولد اتوره بوگاتی در سال 1991 معرفی شد.

بوگاتی EB110

بوگاتی چنتودیچی اگر چه از طراحی کاملا مدرنی برخوردار است، اما به وضوح می توان تاثیرات EB110 را در آن مشاهده کرد. درست مثل EB110 جلوپنجره نعل اسبی این ابر خودرو بسیار بسیار کوچک تر از ویرون و شیرون طراحی شده و ورودی های هوای موجود در دو طرف آن دارای سه بخش افقی هستند.

استفاده از چنین آرایشی سبب شده لوگوی بوگاتی که معمولا در جلوپنجره نصب می شود، به روی کاپوت انتقال یابد. نکته جالب توجه دیگر اینکه ادای احترام به EB110، به حذف المان C شکل نمای جانبی که در واقع ستون B محصولات پیشین بوگاتی را تشکیل می داد، منجر شده است.
به جای این المان معروف اینک پنج ورودی هوای گرد به چشم می خورند که آنها هم عینا از EB110 الگوبرداری شده اند. این ورودی ها نقش تنفس موتور را بر عهده دارند.

چراغ های عقب بوگاتی چنتودیچی


برخلاف نمای جلو و جانبی که اکثر اجزا و المان ها سوپر اتومبیل دهه 90 بوگاتی را در ذهن تداعی می کنند، نمای عقب چنتودیچی منحصر به خود این خودرو طراحی شده است. در این بخش شاهد بکارگیری یک باله بسیار بزرگ، چهار خروجی اگزوز و دیفیوزر عظیم هستیم. چراغ های عقب نیز طبق روال این روزهای صنعت خودرو به صورت سرتاسری طراحی گشته و حالتی معلق دارند.

قدرتمند جدیدترین محصول بوگاتی شتاب صفر تا 100 را در عرض 2.4 ثانیه محقق می کند. دستیابی به سرعت های 200 و 300 کیلومتر در ساعت از حالت سکون هم به ترتیب نیازمند 6.1 و 13.1 ثانیه زمان است که رکوردهایی خارق العاده به شمار می روند.


در صورت فشردن پدال گاز تا انتها در یک مسیر مستقیم حداکثر سرعت چنتودیچی به صورت الکترونیکی روی عدد 380 کیلومتر بر ساعت قفل خواهد شد. این رقم هر چند واقعا سرعت زیادی است، اما برای یک بوگاتی کم به نظر می رسد!

چنتودیچی در مقایسه با شیرون 20 کیلوگرم وزن کمتری دارد. بکارگیری برف پاک کن های سبک تر و فیبرکربن در برخی قسمت باعث این کاهش وزن شده است.


بد نیست اشاره کنیم مدل پرده برداری شده از چنتودیچی در پبل بیچ دارای رنگ سفید است تا کنتراستی کامل بین این خودرو و La Voiture Noire که در مارس رونمایی شد، شکل بگیرد. به گفته استفان وینکلمن مدیرعامل بوگاتی این کمپانی محدودیتی را در رابطه با انتخاب رنگ بدنه چنتودیچی برای مشتریان اعمال نکرده است. 

بر اساس برنامه ریزی ها فقط 10 دستگاه از بوگاتی چنتودیچی تولید و روند تحویل سفارش ها از سال 2021 آغاز می شود. هر دستگاه از این ابر خودروی هیجان انگیز بدون احتساب مالیات برابر با 8 میلیون یورو (معادل 8.9 میلیون دلار) قیمت داشته و تمامی مدل های آن پیش از رونمایی توسط مشتریان متمول کمپانی بوگاتی خریداری شده اند.

 

احتمال تولید نسخه مخصوص رکورد سرعت بوگاتی شیرون

استفان وینکلمن، مدیرعامل شرکت بوگاتی، تولید نسخه‌ی مخصوص از بوگاتی شیرون برای شکستن رکورد سرعت ۵۰۰ کیلومتربرساعت را محتمل دانسته است. 
وینکلمن در پاسخ به این سوال که آیا برای شکستن رکورد سرعت ۵۰۰ کیلومتربرساعت، قدرتی بیش از ۱۵۰۰ اسب‌بخار از پیشرانه‌ی ۸ لیتری ۱۶ سیلندر بوگاتی با ۴ توربوشارژ لازم است یا خیر؛ به استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی در آینده‌ی نزدیک اشاره کرد و گفت:

 این فناوری هنوز آماده نشده است و نیاز به باتری کوچکتر، سبک‌تر و با ظرفیت بیشتر وجود دارد.

 

رقابت برای شکستن رکورد سرعت ۵۰۰ کیلومتربرساعت، اکنون در هیجان‌انگیز‌ترین مرحله خود قرار دارد. هنسی برای شکستن این رکورد، خودروی ونوم F5 را آماده کرده است، در حالی که کونیگزگ نیز مشغول ساخت مدلی مخصوص از یسکو است. افزون‌ بر این، شرکت آمریکایی SSC نیز اطمینان دارد که محصول جدیدش تنها خودرویی خواهد بود که به سرعت ۵۰۰ کیلومتربرساعت دست می‌یابد.

 

طراحی شاسی بلند بوگاتی
مدیرعامل بوگاتی علاقه این شرکت به داشتن یک خودروی شاسی بلند را تایید کرده است.

طرح گرافیکی از شاسی بلند بوگاتی

در صحبت های اخیر مدیرعامل کمپانی خودروسازی بوگاتی با رسانه ها، این موضوع تایید شد که طراحی یک خودروی شاسی بلند از بوگاتی کامل شده است، اما هنوز در انتظار نشان دادن چراغ سبز برای توسعه و راه اندازی آن هستیم.
کمپانی خودروسازی بوگاتی در طول سال های اخیر گاهی اوقات مخالف سرسخت یک خودروی شاسی بلند از برند بوگاتی بوده و برخی دیگر علاقه خود را برای تولید یک خودروی شاسی بلند نشان داده است، اما حالا آخرین مصاحبه "استفان وینکلمن" مدیرعامل کمپانی خودروسازی بوگاتی نشان می دهد که این شرکت باتوجه به موفقیت های دیگر تولید کنندگان خودروهای لوکس و یا سوپراسپرت، نسبت به طراحی و ساخت یک خودروی شاسی بلند علاقه مند است و حتی طراحی آن را کامل کرده است، اما موضوع مهم تر تاییدیه تولید و نشان دادن چراغ سبز برای حیات بخشیدن به شاسی بلند بوگاتی خواهد بود که هنوز مورد بحث است.

 

بوگاتی الکتریکی

استیفن وینکلمن، سرپرست برند بوگاتی، اخیرا صحبت از افزوده شدن یک محصول جدید به خط تولید این شرکت کرده و این مدل، یک خودرو اسپورت سبک وزن خواهد بود و کمترین شباهتی به بوگاتی شیرون نخواهد داشت. او اعلام کرد که ما فرصت این را داریم که بیش از یک خودرو را تولید کنیم. همچنین او در ادامه سخنانش این خودرو جدید را محصولی دانست که بر خلاف بوگاتی شیرون ، مشتری می تواند به طور روزانه از آن استفاده کند. همچنین محصول جدید بوگاتی بسیار سبک تر از دو خودروی قبلی، یعنی بوگاتی ویرون و شیرون خواهد بود.

وی ادامه داد: بوگاتی جدید می تواند یک خودرو تماما الکتریکی باشد. با اینکه ما هنوز بر سر پیشرانه بوگاتی جدید تصمیم قطعی نگرفته ایم، اما طراحی یک خودرو الکتریکی می تواند برای ما بهترین باشد. استیفن وینکلمن اعتقاد دارد سبک طراحی بدنه بوگاتی، کاملا خاص و منحصر به فرد است و نمی توان خودرویی را با این سبک در بازار یافت. همین مورد می تواند به یک فاکتور برای موفقیت بوگاتی در بازار تبدیل شود. بسیاری از علاقمندان به خودرو در سراسر جهان، امیدوارند روزی بوگاتی محصولی متفاوت از سوپر اسپرت های فوق العاده گران قیمت به بازار ارایه دهد. با این حال، وینکلمن اعلام کرد که برچسب قیمتی بوگاتی جدید، هفت رقمی خواهد بود. در دهه آینده میلادی، این محصول جدید بوگاتی به بازار عرضه خواهد شد.

مطالب دیگر

نظرات