معرفی برند "پروتون"

cover
پروتون (Proton) شرکت خودروسازی مالزیایی است، که در سال ۱۹۸۳ به دستور ماهاتیر محمد؛ نخست وزیر اسبق مالزی و با سرمایه‌گذاری شرکت دولتی خزانه ناسیونال تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شاه علم مالزی قرار دارد.

پروتون در سال ۱۹۸۴ با مشارکت و پشتیبانی میتسوبیشی، نخستین خودروی مالزیایی پروتون ساگا را تولید نمود. ساگا در واقع نسل دوم و مدل توسعه یافته میتسوبیشی میراژ بود. 
در سال ۱۹۹۶ هولدینگ پروتون موفق به خرید شرکت لوتوس کارز انگلستان از جنرال موتورز شد. پروتون هم‌اکنون دارای دو کارخانه تولیدی در مالزی بوده و خودروهای خود را در آسیای جنوب شرقی، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، بریتانیا و چین عرضه می‌کند. 
حضور خودروهای پروتون در ایران از سال 1380 توسط شرکت زاگرس خودرو کلید خورد. آن زمان زاگرس خودرو با مشارکت پروتون، به تولید خودروهای ویرا در کارخانه خود در شهرستان بروجرد می‌پرداخت، همچنین مدل های جن 2 و ایمپیان را نیز به صورت وارداتی به بازار عرضه میکرد.فعالیت پروتون و زاگرس خودرو نهایتا در آذرماه سال ۹۱ به دلیل مشکلات مالی پایان یافت و پس از آن هم، با وجود شایعات بسیار، هرگز شاهد حضور دوباره پروتون در ایران نبودیم.

 

محصولات پرتون

پروتون ساگا

سدان کوچک پروتون با قیمت پایین و ماهیت اقتصادی اش می تواند آغازگر رقابت خوبی با محصولات کمتر از 50 میلیون تومان بازار ایران باشد. نسل قدیم ساگا با شکل جعبه ای اتاق به همراه ظاهر بسیار محافظه کار، درست در رقابت با خودرویی چون تندر 90 قرار می گرفت اما ساگا هم برای سال 2017 با تغییرات گسترده ای مواجه شده که در بهبود ظاهری آن تاثیر بسیار خوبی گذاشته است. یک موتور 1.3 لیتری بنزینی 16 سوپاپ با تکنولوژی VVT در ساگای جدید قادر به تولید 94 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه است.

 

جنتو

جنتو در کلاس C خودروها قرار دارد و با دو نوع گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی به بازار عرضه شد. حداکثر سرعت جنتو 185 کیلومتر است و شتاب صفر تا 100 آن در نمونه گیربکس دستی 2/11 و در نمونه اتوماتیک 13 ثانیه است. مصرف سوخت آن نیز در کاتالوگ در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی هفت برای نمونه دستی و هشت برای نمونه اتوماتیک درج شده است.جنتو یک خودروی اسپرت و جوان پسند است که از طراحی خوب بیرونی و داخلی بهره می برد به همین دلیل نیز فروش آن در ایران به خصوص در اوایل حضور بالا بود. یکی از این معایب مصرف سوخت بالای آن است که در شهر بالای 5/11 لیتر در 100 کیلومتر می رسد. اما نمی توان فرمان پذیری فوق العاده و هندلینگ مثال زدنی جنتو را نادیده گرفت. جنتو با توجه به داشتن استرس بار در جاده های بارانی و به خصوص در سر پیچ ها از چسبندگی بسیار خوبی برخوردار است. قطعات پلاستیکی و لاستیکی آن خیلی زود دچار رنگ پریدگی می شوند و اقلامی مانند باتری لاستیک و برف پاک کن بعد از 40 یا 50 هزار کیلومتر کارکرد نیاز به تعویض دارند که در مقایسه با قطعات کره ای ناکام عمل می کنند.

 

 

پروتون پرسونا

جن 2 خودرویی بود که از سال 2004 طراحی شد و در بسیاری از بازارها از جمله ایران، همچون زانتیا تنها به شکل لیفت بک عرضه شد. پروتون در سال 2007 دست به طراحی نسخه سدان جن 2 با نام پرسونا زد. جن 2 در سال 2011 به خط پایان رسید اما تولید پرسونا همچنان ادامه یافت. در واقع طراحی خودرویی چون پرسونا برای سال 2016 قدیمی و کسل کننده به نظر می رسید و شاید طراحان پروتون هم این موضوع را می دانستند که دست به طراحی نسل جدید پرسونا زدند. 
پرسونای جدید که ظاهر پویای خود را مدیون هوندا سیتی است، به تازگی به خط تولید این شرکت پیوسته است و به احتمال زیاد با همین نسل جدید به ایران خواهد رسید. نسل جدید با یک موتور 1.6 لیتری VVT با 107 اسب بخار قدرت عرضه خواهد شد که البته این بار جعبه دنده CVT نیز در دسترس است. پرسونا در صورت عرضه در ایران می تواند در بازه 50 تا 70 میلیون تومان گرد و خاک جدیدی به پا کرده و کار را برای چینی ها سخت کند.

 

پروتون ویرا 

پروتون ویرا (Proton Wira) خودرویی است که از سال ۱۹۹۳ تا کنون توسط شرکت مالزیایی پروتون تولید شده‌است . طراحی آن جزء دسته خودروهای موتور جلو دیفرانسیل محرک جلو بوده و وزن آن در حالت طبیعی ۹۸۰ کیلوگرم است. سیستم جعبه‌دنده آن به دو صورت خودکار و دستی است.

 

پروتون ایمپین

پروتون ایمپین (Proton Impian) سدان خانوادگی پروتون است که از سال 2007 تا سال 2009 توسط زاگرس خودرو به کشور وارد می شد. نام اصلی ایمپین، پروتون واجا (Waja) می باشد. این خودرو بر روی پلتفرم نسل اول میتسوبیشی کاریسما ساخته شده است. ایمپین در ایران با موتور 1.6 لیتری با نام کمپرو Campro عرضه شد.ایمپین در زمان عرضه رقبایی مانندهیوندای آوانته و رنو مگان را در مقابل خود می دید.

 

پروتون آیریز

هاچ بکی در سگمنت A و هم کلاس با شورولت اسپارک، کیاپیکانتو و هیوندای i10 که با ظهری جذاب و ویژگی های دینامیکی در خور توجه، از جدیدترین دستاوردهای پروتون محسوب می شود. این کوچولوی مالایی با داشتن شش کیسه هوا توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه ASEAN NCAP دریافت کند. آیریز با دو نوع موتور 1.3 و 1.6 لیتری عرضه می شود که این دو در بهترین حالت به ترتیب 94 و 107 اسب بخار قدرت را تولید می کنند. 
سیستم فرمان برقی، سیستم کنترل دینامیکی رانندگی (VDC) و سیستم کنترل پایداری (ESC) از امکانات شاخص این هاچ بک کوچک به شمار می روند. با توجه به برخورداری آیریز از تجهیزات رفاهی کامل و ویژگی های قابل قبول، در صورت تولید نمونه مجهز، نمی توان انتظار عرضه آن با قیمتی نزدیک به محصولات داخلی را در سر داشت و به احتمال زیاد در یک رده بالاتر به رویارویی چینی های مونتاژ شده می رود. 

 

پروتون پردانا

گل سرسبد و پرچمدار کنونی خانواده پروتون یعنی پردانا، خودرویی در کلاس سدان های خانوادگی بزرگ نیمه لوکس که از پلت فرم نسل نهم هوندا آکورد بهره برده است و اتاق آن بر شاسی این ژاپنی کهنه کار سوار است. تمام تلاش تیم طراحی بر آن بوده است که پردانا تا حد ممکن از آکورد متمایز شود؛ و البته حاصل این تلاش در نمای جلو موفقیت آمیز بوده و شخصیتی موجه و مستقل به پردانا بخشیده است اما در نمای عقب، به ناگاه و به شکل عجیبی اوپل اینسیگنیای آلمانی الگو قرار داده شده است!

پردانا در کابین شباهت های خود با آکورد را به اوج می رساند. هر چند که در زمینه مواد مصرفی در داشبورد و دیگر اجزا دست کم در مقایسه با پیشینه پروتون قابل ستایش است. پردانا می تواند در ایران با قیمت رقابتی، به نبرد لوکس های تازه کار رود و با تکیه بر تکنولوژی هوندا، سهم خود را از این بخش از بازار تا سال ها تضمین کند، هر چند احتمال عرضه آن در بازه کمتر از 100 میلیون تومان نزدیک به صفر است.

 

پروتون پریو

سدان متوسط در سگمنت C که بر پایه نسل اول مزدا 3 توسعه یافته است. خط های زیبای بدنه مزدا و وجود حجم های منطقی و حساب شده، پریو را خودرویی دینامیک، پویا و به روز جلوه می دهد. با این حال سبک نه چندان عامه پسند چراغ های عقب و چهره عبوس و افسرده چراغ های جلو از نقدهای وارد به طراحی پریو است. پریو در کابین هم با ارائه طرحی جوان پسند و به روز و با استفاده از تزیینات کرومی و مشکی براق سعی در جذب هر چه بیشتر نگاه ها به خود دارد. سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم رهیاب با نمایشگر لمسی با ورودی IPOD، کروز کنترل، اتولایت، پدال های تعویض دنده پشت فرمان و سیستم استارت استاپ برخی از امکانات رفاهی جدید پریو محسوب می شود. 
پریو با دو نوع پیشرانه 1.6 لیتری جدید عرضه می شود که با کدهای +OAFM و CFE TURBO به ترتیب قادر به تولید 107 و 138 اسب بخار قدرت هستند. همچنین این پیشرانه ها با جعبه دنده های 5 تا 7 سرعته دستی و خودکار هماهنگ می شوند. پریو 5 ستاره ایمنی را از موسسه تست تصادف استرالیا دریافت کرده است پریو می تواند با قیمت گذاری صحیح و ارائه خدمات گسترده و ایجاد شرایط فروش مناسب به راحتی امپراتوری چینی های کمتر از 100 میلیونی بازار را در دست گیرد و به رقیبی شکست ناپذیر در این بازه بدل شود. 
ناگفته نماند که نسخه هاچ بک پریو نیز با نام سوپریما اس در بازار جهانی عرضه می شود. این مدل در ویژگی های فنی و امکانات رفاهی تفاوت چندانی با پریو ندارد. با این حال طراحان پروتون موفق شده اند هاچ بکی جذاب و جوان پسند، به ویژه در نمای عقب را از دل پریو استخراج کنند.

 

پروتون اگزورا 

این MPV دوست داشتنی پروتون در صورت عرضه در کشور می تواند جای خالی این کلاس را در بازار کمتر از 100 میلیون تومان پر کند. اگزورا در حقیقت چیزی نیست جز هوندا اودیسه مالزیایی! تفاوت های ظاهری آن با همتای ژاپنی اش به حداقل رسیده تا از اعتبار هوندا استفاده کرده باشد. 
تولید اگزورا از سال 2009 کلید خورد و تا امروز بی وقفه ادامه دارد. اگزورا با پیشرانه 1.6 لیتری از سری جدید CAMPRO CPS عرضه می شود که این پیشرانه قادر به تولید 125 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور است. میانگین مصرف سوخت ترکیبی اگزورا در جاده و شهر با وجود اندازه بزرگش 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین این ون خانوادگی تا 165 کیلومتر بر ساعت سرعت می گیرد.

مطالب دیگر

نظرات