معرفی برند "پژو"

cover
پژو شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در سال ۱۸۱۰ توسط خانوادهٔ پژو جهت ساخت آسیاب‌های قهوه، در شهر فرانش کنته، فرانسه تأسیس شد ولی ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرماند پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو که خودرویی سه‌چرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرماند پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. و جز اولین کمپانی های خودروسازی دنیا می باشد.

تاریخچه 
شرکت پژو (Peugeot) در سال ۱۸۱۰ توسط امیل پژو، جهت ساخت آسیاب‌های قهوه در شهر سوشو، فرانسه تأسیس شد. در سال ۱۸۳۰ به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال ۱۸۴۲ تولید آسیاب‌های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد.
ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه، با تولید دوچرخهٔ «گراند بای» توسط فرزند امیل، آرماند پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد، که دوچرخه‌ای از نوع پنی-فرتینگ بود.(دوچرخه‌ای که چرخ قسمت جلو خیلی بزرگ و چرخ عقب کوچک است)

آرماند به زودی به صنعت خودروسازی علاقه‌مند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و اولین اتومبیل پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار استفاده شده در این اتومبیل، سنگین بود و حجم زیادی را نیز اشغال می‌کرد، همچنین مدت زمان زیادی برای گرم شدن، لازم داشت. 
در سال ۱۸۹۰ استفاده از موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد گردید، که در اتومبیل‌ها از موتورهای سوختی، که توسط شرکت پنهارد و تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود، استفاده شود.
این خودرو از بسیاری از نمونه‌های پیشین خود پیشرفته‌تر بود. سپس اتومبیل‌های بیشتری ساخته شد، در ۱۸۸۲ تعداد ۲۹ خودرو، در سال ۱۸۸۴ تعداد ۴۰ خودرو، در سال ۱۸۹۵ تعداد ۷۲ خودرو، در سال ۱۸۹۸ تعداد ۱۵۶ خودرو و نهایتاً در سال ۱۸۹۹ تعداد ۳٫۰۰۰ خودرو ساخته شد. 

پژو نخستین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را بر روی آن‌ها قرار داد. در سال ۱۸۹۶ پژو اولین موتور خود را بدون کمک گوتلیب دایملر تولید کرد و بعد از آن پیشرفت‌های مختلفی مانند امکان‌پذیری انتقال قوای محرکهٔ زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به‌معنای امروزی آن، شکل گرفت.  
در سال ۱۸۹۶ اولین موتور درون‌سوز توسط شرکت پژو ساخته شد و دیگر نیازی به خرید موتور از دایملر نبود. 
در سال ۱۸۹۸ آرماند پژو تصمیم گرفت، برای تشکیل شرکت خود، از پژو جدا شود، تا تمرکز بیشتری روی اتومبیل داشته باشد. در سال ۱۹۰۱ توانست با تولید موتوری با حجم ۶۵۲ سی‌سی، قدرت ۵ اسب بخار، یک سیلندر و ظاهر سنتی، برنده مسابقات بهترین مدل آن سال شود. 
پس از اینکه در مسابقات پاریس، مقام نوزدهم را بدست آورد، تصمیم گرفت از مسابقات کناره‌گیری نماید. در سال ۱۹۰۳ پژو اقدام به تولید موتورسیکلت نمود و از آن پس، موتورسیکلت‌های پژو، به‌سرعت جای خود را در بازار باز کردند. در سال ۱۹۰۳ پژو حدود نیمی از خودروهای بازار فرانسه را تولید می‌کرد.

 

در ۱۹۰۷ اولین موتور شش سیلندر ساخته شده توسط پژو به نمایش گذاشته شد و همکاری تونی هوبر به عنوان سازنده موتور آغاز شد. از آنجا که تعداد زیادی خودرو با انواع متفاوت در خط تولید بود، پژو تصمیم گرفت که خط تولید دیگری را راه‌اندازی نماید. 
بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ با شعله‌ور شدن جنگ جهانی اول در اروپا، پژو به تولید خودروهای نظامی گوناگون، که از دوچرخه تا تانک‌های بزرگ را شامل می‌شد، پرداخت. در سال‌های بعد از جنگ جهانی اول، خودرو به وسیله لازمی برای همه مبدل شد و دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود. 

با پایان جنگ در اروپا، مسابقات اتومبیل‌رانی بار دیگر از سر گرفته شد و شرکت در مسابقات ادامه یافت و طی قرن بیستم پژو توسعه یافت و در سال ۱۹۲۶ بخش پدال و موتور از هم جدا شد که در پی آن، واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد و سایکل پژو را تشکیل داد. 
در سال ۱۹۲۸ مدل ۱۸۳ تولید شد. سال ۱۹۲۹ سالی بود که نام‌گذاری امروزی پژو شکل گرفت. مدل جدید سال ۱۹۲۹، پژو ۲۰۱ ارزان‌ترین خودرو در بازار فرانسه و مدلی بود که علامت تجاری پژو را دارا بود. این خودرو اولین خودروی تولید انبوه پژو بود. مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود، که در دهه ۱۹۳۰ میلادی دوران رکود اقتصادی آغاز شد. 

در زمان بحران مالی، فروش شرکت بسیار کاهش یافت، ولی شرکت توانست نجات پیدا کند. در سال ۱۹۳۳ این شرکت مدل پژو ۴۰۲ را روانه بازار کرد که اولین مدلی بود که سقف آن قابلیت جمع شدن داشت. 
بعد از آن جنگ جهانی دوم آغاز گردید و پژو مجبور شد کامیون و ون برای جنگ تولید کند؛ اما در سال ۱۹۴۸ دوباره کار خود را با تولید پژو ۲۰۳ آغاز کرد. بعد از آن مدل‌های بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو ۵۰۴ عرضه کرد.

پژو ۲۰۳ 


در ۱۹۵۸ فروش محصولات شرکت در ایتالیا آغاز شد و همکاری با شرکت‌های دیگر مانند رنو و ولوو افزایش یافت. در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و در ۱۹۷۵ این شرکت را تصاحب نمود. 
در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند، که با این کار ابداعات و پیشرفت‌های افسانه‌ای شرکت سیتروئن افول می‌کند. در نتیجه دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و شرکت جدید نیز پژو سیتروئن نام‌گذاری شد، که برندهای هر شرکت حفظ شود؛ اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از تحقیقات یکدیگر بهره‌مند شوند. در آن زمان سیتروئن دچار مشکلات مالی زیادی بود، ولی در عین حال، مدل‌های زیادی از خودرو را برای تولید نهایی طراحی نموده بود. 
در سال ۱۹۷۸ شرکت پژو سیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحران‌های ایجاد شده در این شرکت، از آن خود کرد. شرکت کرایسلر اروپا، بسیار فرسوده و دارای مدل‌های قدیمی بود و در واقع این سرمایه‌گذاری، مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، پژو برند تالبوت را احیا کرد، تا بتواند سودی از کرایسلر به دست آورد و بخش اروپایی آن را از ورشکستگی نجات داد. 
تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها باعث شد شرکت پول زیادی را خرج نماید و دچار مشکلات مالی شود. در سال ۱۹۸۳ مدل موفق پژو ۲۰۵ ارائه شد و بسیاری از هزینه‌های شرکت را پوشش داد. در ۱۹۹۰ با مدیریت جین مارتین فولز در پژو سیتروئن برای نخستین بار مشارکت این دو شرکت موفق عمل نمود.

 پژو ۲۰۵ 


پژو در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ به‌طور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شد. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدل‌های پژو ۴۰۵ و پژو ۵۰۵ به ۴٫۲۶۱ دستگاه در سال ۱۹۹۰ میلادی رسید و فروش ۲٫۲۴۰ دستگاه، در ژوئیه ۱۹۹۱ شرکت را بعد از ۳۳ سال، به نقطه اوج خود رساند. همچنین پژو در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ تأمین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهده‌دار شد. 


پژو ۵۰۵ جی‌آر


در آوریل ۲۰۰۶ شرکت، پایان کار کارخانه رایتون خود در کاونتری، بریتانیا را اعلام نمود و این باعث از دست رفتن ۲٫۳۰۰ شغل در کارخانه و ۵٫۰۰۰ شغل خرده‌فروشی شد. 
پژو از هدف خود که فروش چهار میلیون خودرو در سال بود، فاصله بسیار زیادی داشت. در سال ۲۰۰۸ فروش شرکت کمتر از ۲ میلیون دستگاه در سال بود و در اوایل ۲۰۰۹ به دلیل بحران مالی ۲۰۱۲–۲۰۰۷، فروش باز هم کاهش پیدا کرد. 
پژو هنوز در پی نوآوری در مدل‌های خودرو است تا بتواند نیازهای تمامی بخش‌ها را پاسخ دهد و همین‌طور در تلاش است تا بازارهای جدید را در چین، روسیه و آمریکای شمالی داشته باشد. در پایان سال مالی ۲۰۰۸ گردش مالی شرکت با مبلغی کاهش، به ۵۴٫۴ میلیارد دلار و سود خالص، به رقم ۴ میلیارد دلار رسید. 

در اواخر ۲۰۰۹ نیز پژو دچار افول عملیاتی و کاهش فروش شد که در پی آن «فیلیپ وارین» به جای «کریستین استریف» مدیریت شرکت را به عهده گرفت. پژو اکنون بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و در سال ۲۰۱۲ فروشی بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار را از آن خود کرد و همچنان بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه می‌باشد و پس از گروه فولکس‌واگن در رتبه دوم از بزرگترین خودروسازهای اروپا جای دارد.

امروزه شرکت پژو از زیرمجموعه‌های گروه پی‌اس‌ای محسوب می‌شود و همچنان به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه و دومین شرکت بزرگ اتومبیل سازی در اروپا بعد از فولکس واگن است. 

 

نام‌گذاری مدل‌های خودرو 
پژو در نام‌گذاری مدل‌هایش، سبک خاصی دارد و از فرمول X0Y استفاده می‌کند. X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو، بکار می‌رود؛ یعنی هرچه رقم، بالاتر باشد، مدل خودرو، جدیدتر است. در نتیجه بر پایه این فرمول، پژو ۴۰۶، بزرگتر و جدیدتر از پژو ۳۰۵ می‌باشد. البته این قاعده نام‌گذاری استثناهایی نیز دارد. برای مثال پژو ۳۰۹ پیش از پژو ۳۰۶ تولید شده‌است. نمونه دیگر پژو ۲۰۶ اس‌دبلیو است، که اندازه‌ای در حدود یک پژو ۴۰وای دارد. 

این رویه نام‌گذاری، در سال ۱۹۲۹ با عرضه مدل پژو ۲۰۱ آغاز شد. تمام مدل‌های پژو ۱۰۱ تا پژو ۹۰۹ این شرکت به‌عنوان نام‌های تجاری مختص پژو ثبت شده‌اند. اما شرکت‌های دیگر نیز محصولاتی با نام‌هایی مشابه محصولات این شرکت داشتند، که برخی از آن‌ها مانند: پورشه ۹۰۱ که به پورشه ۹۱۱ تغییر نام داد و برخی دیگر مانند مدل‌هایی از فراری، که همان نام خود را حفظ کردند. جالب آنکه وجود ۰ در وسط نام‌های این مدل‌ها، فلسفه‌ای خاص دارد. این صفر نشان دهنده عددی است، که بر روی یک صفحه، در جلوی خودروهای اولیه این شرکت ظاهر می‌شدند و سوراخ هندل این خودروها، با این صفر یکجا قرار می‌گرفت. البته پژو قصد دارد که نام‌گذاری با چهار رقم (دو صفر در وسط) را در آینده، در پیش گیرد و این رویه را، با نام‌گذاری مدل مفهومی (نمایشی) خود، به نام پژو ۴۰۰۲ آغاز کرد.

 

لوگوی پژو 
نخستین نشان‌واره پژو که در آن از طرح شیر استفاده شده بود، برای تیغه اره‌ها و وسایل استیلی این شرکت، طراحی شد. در سال ۱۸۵۰ برای اولین بار، لوگوی شیر برای شرکت برادران پژو دیده شد. در سال ۱۸۵۸ لوگو به‌طور رسمی ثبت شد. 
سال ۱۸۸۹ سال مهمی برای کارخانهٔ پژو بود، چراکه اولین اتومبیل با نام پژو را راهی بازار نمود: یک اتومبیل ۳چرخه پژو طراحی‌شده توسط آرماند پژو.


در این زمان شیر مربوط به لوگو بر روی سایر محصولات کارخانهٔ پژو نشان داده می‌شد، اما بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۵ لوگوی شیر بر روی ماشین‌های تولیدی مشاهده نمی‌شد و برای مارک‌گذاری این ماشین‌ها از عنوان پژو اتومبیل بر روی رادیاتور خودروها استفاده می‌گشت. بین سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۵ عکس شیر و پیکان بر روی مدل پژو لایون که توسط برادران پژو تولید شده‌بود، ظاهر شد. 
اما لوگوی اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ به‌عنوان لوگوی جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، بر روی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد. شیری که بر روی ۲ پای عقب خود بلند شده‌بود و یادآور نشان نظامیِ «فرانش کنته» (Franche-Comté)، زادگاه اصلی پژو بود.

 

چند مدل از محصولات پژو

پژو 208

خودرویی در کلاس مینی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودروی ژنو، توسط پژو رونمایی شد. این هاچبک در دو نسخه‌ی ۳ درب و ۵ درب تولید می‌شود و از پیشرانه‌های متعدد بنزینی و دیزلی برخوردار است. این خودرو با نام کد A9 توسط پژو توسعه یافته است و از پلتفرم PF1 گروه خودروسازی PSA استفاده می‌کند که به‌طور میانگین ۱۱۰ کیلوگرم سبک‌تر از پلتفرم پژو ۲۰۷ است و در مقایسه با نسل قبل خود، فضای بیشتری به سرنشینان ارائه می‌کند.پژو ۲۰۸ در اروپا یک خودروی هاچبک کوچک شهری یا سوپرمینی محسوب می‌شود که در سگمنت B قرار دارد. اولین سری این خودرو، در سال ۲۰۱۱ و به‌صورت نسخه‌ی ۳ درب در کشور اسلواکی تولید شد. یک سال بعد، پژو نسخه‌ی ۵ درب ۲۰۸ را در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد و فروش سراسری این خودرو آغاز شد. پژو تمام تلاش خود را در توسعه‌ی ۲۰۸ به کار گرفته است تا بتواند هاچبک خود را به محبوبیت و آمار فروش مشابهی با ۲۰۶ برساند.

پژو 208 PureTech82

پژو 2008

شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی کرد.

شاسی‌بلند‌ها در سال‌های گذشته با توجه به استقبال مردم و استفاده بیشتر در شهر، به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول کراس اوورها هستند. کراس‌اوورها در اصل مدل جمع و جورتری از شاسی‌بلندها هستند که با حجم داخلی کمتر، به پیشرانه‌ی کم‌مصرف‌تر و البته ضعیف‌تری نیز مجهز هستند و قابلیت‌های چندانی در بخش آفرود ندارند. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دو نمونه معروف از این دسته از خودروها در بازار در کشورمان هستند. دسته دوم SUV هستند که به فضای کابین بزرگ و پیشرانه‌ی توانمند‌تری مجهز شده‌اند. تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتا‌فه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسی‌بلند مطرح در کشورمان هستند.

از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است. اما شرکت پژو از فیس‌لیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیس‌لیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبه‌رو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کم‌مصرف سری PureTech استفاده می‌کند. با این حال ایران خودرو تصمیم گرفته است ۲۰۰۸ را با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خوب ۱۶۵ اسب بخار با خود به همراه دارد.

2008به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو به‌عنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را می‌توان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایران‌خودرو و پژو است.

پژو 2008 مدل 2017

پژو 301

پژو 301 در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. گروه خودروسازی پژو سیتروئن از این محصول در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و درکنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو 301 با هدف عرضه در بازارهای نوظهور مثل افریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است؛ پس این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست.

پژو 301 در واحد تولید گروه خودروسازی پژو سیتروئن در شهر بیگو اسپانیا تولید می‌شود. پژو طی ماه‌های گذشته با اِعمال تغییراتی در ظاهر 301، نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی این خودروی سدان را نیز معرفی کرد. گفته می‌شود که پژو احتمالا نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی خودروی پژو 301 را در بازار کشورهای اروپای غربی نیز عرضه کند.

شرکت پژو خودروی سدان 301 را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. پیشرانه‌ی اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب‌بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود.

پژو 301

مدل مفهومی پژو Sport Engineered 508

پژو مدلی مفهومی از 508 با نام Sport Engineered به همراه سیستم چهارچرخ محرک معرفی کرده که می‌تواند به‌عنوان پرچم‌دار سدان‌های فرانسوی وارد بازار شود.
پژو با رونمایی از نسخه‌ی جدید از سدان ۵۰۸ همه را غافلگیر کرد. این مدل مفهومی جدید 508 Sport Engineered نام دارد و اولین رونمایی رسمی خود را در نمایشگاه خودروی ژنو تجربه خواهد کرد. پژو در مدل مفهومی جدید خود آینده‌ای از خودروهای الکتریکی خود را ترسیم کرده است، محصولاتی که هم آلایندگی بسیار پایین دارند و هم سطوح بالایی از عملکرد فنی را به نمایش می‌گذارند. 
پژو از مدل جدید ۵۰۸ هیبرید به‌عنوان پایه و اساس ساخت مدل 508 Sport Engineered استفاده کرده است درحالی‌که مدل مفهومی از نظر طراحی، توانایی‌های حرکتی و راندمان در سطح بسیار بالاتری قرار می‌گیرد.پژو هنوز اعلام نکرده است که آیا مدل Sport Engineered وارد خط تولید می‌شود یا تنها به‌صورت یک طرح مفهومی باقی خواهد ماند.

مدل مفهومی پژو Sport Engineered 508

پژو 3008 هیبرید
این خودروی برقی پلاگین هیبرید که به طور انحصاری در بالاترین مدل پژو 3008 GT و با نام هیبریدفور (HYBRID4) عرضه می‌شود، از پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری پیورتک (PureTech) در ترکیب با موتور الکتریکی قرار گرفته در محور جلو بهره می‌برد؛ در پژو 3008 GT مدل ۲۰۱۹، یک موتور الکتریکی دیگر نیز مسئول رانش چرخ‌های عقب خواهد بود. پیشرانه احتراقی کراس‌اور پژو 3008 پلاگین هیبرید می‌تواند ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند، در حالی که هر موتور الکتریکی ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. با مجموع خروجی ۳۰۰ اسب بخار، پژو 3008 GT HYBRID4 تمام چرخ محرک تنها به ۶.۵ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. به لطف بهره‌گیری از پکیج باتری ۱۳.۲ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی پژو 3008 مدل ۲۰۱۹ در حالت استفاده از انرژی برق و تحت استاندارد جدید WLTP به ۶۰ کیلومتر می‌رسد.

پژو 3008 هیبرید

پژو برقی و خودران ای لجند

خودروی خودران، برقی و مفهومی پژو ای-لجند با الهام از مدل قدیمی و محبوب پژو 504، تولید می‌شود.در پایان دهه ۱۹۶۰ میلادی، شیر فرانسوی با خانه طراحی پینین‌فارینا (Pininfarina) برای طراحی کوپه دوست‌داشتنی پژو 504 کوپه همکاری کرد و اکنون پژو آماده رونمایی از نسخه‌ مدرن و مشابه آن به نام خودروی مفهومی ای-لجند (e-Legend) است.

پژو قصد دارد چشم‌انداز آینده پژو برای طراحی خودروهای کاملا الکتریکی و بهره‌گیری از سیستم پیشرفته رانندگی خودران را به نمایش بگذارد. چراغ‌های جلو دوگانه به عنوان منبع الهام کوپه به نظر می‌رسند، همان‌طور که سپر جلوی مربع با جلوپنجره مشبک فقط برای دکور اضافه شده است؛ زیرا این مفهومی، واقعا از پیشرانه احتراق داخلی استفاده نمی‌کند.

پژو برقی و خودران ای لجند و پژو 504 کوپه

پژو 308GTi 

شرکت تیونینگ خودرو کلمنس موتوراسپرت (Clemens Motorsport) به تازگی نسخه تقویت‌شده از هاچ‌بک پژو 308GTi معرفی کرده است که از هاچ‌بک پژو 308 GTi با سه سطح مختلف از ارتقای پیشرانه معرفی کرد. 
اکنون پژو 308 GTi با ۲۶۸ اسب بخار قدرت، در مقابل رقبایی در کلاس سوپرهاچ‌بک مانند فولکس‌واگن گلف GTI و هیوندای i30 N قرار می‌گیرد. کلمنس موتوراسپرت، تیونر فرانسوی است که بیش‌تر به تیونینگ محصولات داخلی به خصوص پژو، دی‌اس (DS) و سیتروئن می‌پردازد.

کلمنس موتوراسپرت با افزودن رینگ‌های آلیاژی جدید به هاچ‌بک فرانسوی، کار تیونینگ را تکمیل کرد. این رینگ‌ها که CC-Zero نام دارند، محصول شرکت اشمیت ریولوشن هستند و در اندازه‌های ۱۹ اینچی برای لاستیک‌های ۲۳۵/۳۵ ساخته شده‌اند. تیونرفرانسوی علاوه بر این، رینگ‌های ۲۰ اینچی نیز برای خریداران ارائه می‌دهد.

پژو 308GTi 

پژو 208T16

پژو 205 با نسخه‌ی GTI و T16 در سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی، یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌های اروپا بود. در سال‌های نه‌چندان دور، پژو 205GTI یک نماد قدرت با قیمت منصفانه بود. این محصول، امروز به یک کلاسیک گران قیمت تبدیل شده و در نسخه‌ی T16 دارای ارزش بالایی برای مجموعه‌داران است.

گروه B به گروه خاصی از خودروهای عصر طلایی رالی قهرمانی جهان اطلاق می‌شود که پژو 205T16 هم جزو آن‌ها بود. این خودروها را این گونه توصیف می کردند: هیولاهایی که با بلعیدن هوا جهش می‌کردند و از دهان‌های خود آتش بیرون می‌دادند و سروصدایشان تا درهای جهنم می‌رسید.

یکی از معدود قوانین خوب مسابقات رالی دهه‌ی ۹۰ میلادی، این بود که خودروسازان می‌بایست بیشتر از ۲۰۰ عدد از نسخه‌های خیابانی مدل‌های مسابقه‌ای خود را تولید کرده و بفروشند. با وجود این که 205T16 بلیط و برگ برنده‌ی پژو برای حضور در مسابقات رالی قهرمانی جهان بود، اما این قانون باعث شد، پژو حاضر شود ۲۰۰ نسخه‌ی خیابانی از 205T16 را بسازد.

قلب پژو 205 T16 یک موتور بنزینی توربوشارژ ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ بود که توانایی تولید قدرت خیره‌کننده‌ی ۵۰۰ اسب‌بخار را داشت. اما مدل‌های خیابانی محدود شده بودند و بیشتر از ۱۹۷ اسب‌بخار نداشتند.  با وجود وزن کم پژو 205T16، مدل خیابانی می‌توانست سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۶.۶ ثانیه ثبت کند و از فراری 308GTB در دوران خود سریع‌تر باشد.

پژو 208T16

مطالب دیگر

نظرات