معرفی برند "تویوتا"

cover
شرکت خودروسازی تویوتا یک شرکت چندملیتی ساخت خودرو و ماشین‌آلات مستقر در شهر تویوتا در استان آیچی ژاپن است. شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز می‌باشد. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می‌شود.

تاریخچه  
ریشه‌های تأسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود.پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل شد.


در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و عقیده داشت که این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی نمود. هدف او تولید اتومبیل‌های مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی‌که نکات مثبت اتومبیل‌های خارجی را نیز در نظر داشت.


در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به‌طور رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل گشت. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، که از دل کارخانه پدر، کارخانه‌ای جدید، تأسیس شود. 


در ابتدا خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی جی۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.


در سال ۱۹۵۲ با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت بر عهده ایجی تویوتا پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا و طی سال‌های بعد، تویوتا را به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سیستم تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را، در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.


امروزه تویوتا بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان است، که از وسایل نقلیه کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ را در انواع مدل‌ها تولید می‌کند. شرکت تویوتا همچنین فعالیت‌های مختلفی در زمینه خدمات مخابراتی – خانه‌های پیش‌ساخته و قایق‌های تفریحی انجام داده‌است.

مدیریت ارشد 
بنیانگذار اولیه شرکت، ساکیشی تویوداست، بسیاری از ایده‌های خوب مدیریتی، مانند بهبود مستمر که بعدها در تویوتا به کار گرفته شد، از اوست. ساکیشی می‌گفت: پنجره را بازکن، دنیای بزرگی در بیرون وجود دارد. کیشیرو تویودا پسر ساکیشی، که موتور گازوئیلی راه انداخت و در سال ۱۹۳۵ با تولید اولین خودرو مدل تویوتا ای۱ و سال بعد مدل تویوتا ای‌ای رؤیای تولید یک خودرو شخصی را تحقق بخشید.


هم‌اکنون آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتاست. وی که نوه کیشیرو تویودا می‌باشد، پس از کاتسواکی واتانابه به این سمت، منصوب شد. برخی از شعارهای تویوتا در طی این سال‌ها که از زبان مدیران عامل بیان شده چنین است:

  • مشتری حرف اول را می‌زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد. 
    راه کسب تجربه، مواجهه با چالشهاست. 
    خودت، با تلاش خود، از حرمت خود دفاع کن. 
    ما دستاوردهای بزرگ را با زحمات خود به دست آورده‌ایم. 
    کیفیت در حین فرایند ساخته می‌شود.

 

ارزشمندترین خودروساز دنیا

تویوتا در صدر فهرست ارزشمندترین خودروسازان دنیا حضور دارد. ارزش برند این شرکت ژاپنی را ۵۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند؛ درحالی‌که مرسدس بنز، بی‌ام‌و، هوندا، فورد و هیوندای به‌ترتیب با ۴۸.۶، ۴۱، ۲۳.۵، ۱۴ و ۱۳.۵ میلیارد دلار پشت‌سر تویوتا هستند. تعداد کارکنان و حقوق‌بگیران مستقیم غول خودروسازی ژاپن در سراسر جهان، حدود ۳۷۰,۰۰۰ نفر است. بهره‌وری کارکنان در تویوتا کیفیتی فراتر از دیگر خودروسازان دنیا دارد. به‌عنوان مثال، تعداد کارکنان تمام شرکت‌ها و برندهای زیرمجموعه‌ی گروه فولکس واگن با تیراژ تولید نزدیک به تویوتا ۶۴۲,۰۰۰ نفر هستند.

 

شاید از دیدگاه بسیاری از مردم فولکس واگن با زیرمجموعه‌های متعدد، آمار تولیدوفروش بیشتری درمقایسه‌با تویوتا داشته باشد؛ اما درواقع، هنوز غول خودروسازی ژاپن با عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا فعالیت می‌کند. سالیانه، بیش از ۱۰ میلیون خودرو با برند تویوتا در سراسر جهان تولید می‌شود؛ درحالی‌که رقیب آلمانی با برندهای مختلف مثل فولکس‌واگن، آئودی، پورشه، سئات و اشکودا این عدد را ثبت کرده است. علاوه‌براین، تویوتا چهارمین تولیدکننده‌ خودروهای تجاری سبک (مینی‌بوس و کامیونت) در جهان نیز محسوب می‌شود.

 

لوگو جدید تویوتا

از ابتدای سال ۱۹۹۰، لوگو جدید تویوتا متشکل از سه بیضی روی درپوش موتور و مرکز فرمان محصولات مختلف این خودروساز دیده می‌شود. بنابر اعلام غیررسمی، بیضی‌های هم‌اندازه در مرکز که حالت عمودی و افقی دارند، هم‌پوشانی نیازهای مشتری و محصولات تویوتا را نشان می‌دهند. بیضی بزرگ هم تمثیلی از ترکیب و ارتباط همیشگی آن‌ها است. از دیدگاه بعضی کارشناسان، سه بیضی در نماد تجاری تویوتا تأکید بر سه خطِ‌مشی اصلی، شامل کیفیت عالی و ارزش اقتصادی و لذت رانندگی در محصولات این شرکت هستند.

 

علاوه‌بر تفسیرهای متعدد از حالت ظاهری لوگو تویوتا، به‌راحتی می‌توان تک‌تک حروف TOYOTA را در لوگو بیضی‌شکل شرکت تشخیص داد. با نگاه گذرا و از فاصله‌ی دورتر هم، برجستگی حرف T در این نماد تجاری دیده می‌شود.

محصولات تویوتا

این شرکت همواره به ساخت خودروهای مقاوم مشهور است و با این خصیصه، محصولات تویوتا هر ساله در لیست پرفروش ترین خودروها در نقاط مختلف جهان دیده می‌شوند. شاسی بلندهای تویوتا در پیمودن مسیرهای آفرود، در میان پرچمداران هستند، تویوتا همچنین در کارنامه خود ساخت خودروهای اسپورت نامداری چون سوپرا را نیز دارد.

 

و اما تاریخچه محصولات تویوتا

بعد از سفرهای متعدد مدیران تویوتا به آمریکا و اثبات عقب‌ماندگی خودروسازی تویوتا در‌ مقایسه با برندهایی مثل فورد، تحول در خطوط تولید و محصولات ژاپنی آغاز شد.

نسل اول تویوتا کورونا مدل۱۹۵۷

سال ۱۹۵۳، تویوپت RH با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری و قدرت ۶۰ اسب‌بخار تولید شد و حتی پلیس ژاپن از آن استفاده کرد. نسل اول تویوتا کرون و کورونا که بعدها پایه‌گذار سدان پرفروش کمری در دهه‌ی ۱۹۸۰ شدند، به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ تولید شدند. کرون با ظاهر الهام‌گرفته از فورد ورسایلز (Versailles) و سیمکا وادت (SimcaVedette)، اولین محصول تویوتا در بازار آمریکا و اروپا بود. کورونا هم با ابعاد کوچک‌تر درمقایسه‌با کرون، مشابه فورد ۱۹۴۹ به‌نظر می‌رسید و اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، چهره‌ی قدیمی داشت.

 

دهه‌ی ۱۹۶۰ و تأسیس کارخانه در خارج از ژاپن

اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، نمایندگی‌های فروش و تعمیر محصولات تویوتا در کشورهای دوردست فعالیت می‌کردند. این موقعیت مدیران تویوتا را به‌فکر افتتاح کارخانه در بازارهای جدید انداخت تا ضمن نزدیک‌کردن محل عرضه و تقاضا، از نیروی کار ارزان‌قیمت و مشوق‌های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا استفاده کنند. با این رویه، اولین خطِ‌تولید خارجی تویوتا سال ۱۹۵۹ در برزیل افتتاح شد.

 

اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰، تولید تویوتا به یک‌میلیون دستگاه رسیده بود؛ اما سهم بازارهای خارجی از محصولات تویوتا کمتر از ۱۰,۰۰۰ دستگاه بود. سال ۱۹۶۰، مرکز تحقیق و توسعه‌ی تویوتا در تایلند تأسیس شد که محل مناسبی برای پیش‌تولید و آزمایش مدل‌های جدید بود. سال ۱۹۶۳، فعالیت کارخانه‌ی تویوتا در استرالیا آغاز شد تا مهم‌ترین تولید‌کننده‌ی این شرکت خارج از ژاپن باشد. خیلی زود، استرالیا به بزرگ‌ترین بازار غیرژاپنی تویوتا تبدیل شد. اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰، جشن تولید ۱۰ میلیون خودرو تویوتا برگزار شد؛ درحالی‌که یک‌میلیون دستگاه از آن‌ها در خارج از ژاپن وجود داشت.

 

اولین مدل اسپورت تویوتا

تا سال ۱۹۶۵، تمامی خودروهای تویوتا با بدنه‌ی چهاردر تولید می‌شدند. اسپرت ۸۰۰ با کد UP15 اولین محصول این خودروساز بود که بدنه‌ی دودر و کوپه داشت. در آن زمان، مدل پابلیکا به‌لطف اندازه‌ی کوچک و قیمت اقتصادی، پرفروش‌ترین محصول تویوتا در بازار ژاپن بود. به‌همین‌دلیل، نسخه‌ی اسپرت و دودر براساس پابلیکا شکل گرفت. نسخه‌ی پیش‌تولید ساخت ۱۹۶۲ پابلیکا اسپرت نام داشت و از پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۷۰۰ سی‌سی بهره می‌برد.

پابلیکا

نسخه‌نهایی با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۸۰۰ سی‌سی به‌همراه کاربراتورهای دوگانه، اسپرت ۸۰۰ نام گرفت و در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد. این خودرو پاسخی به هوندا S500 و داتسون فیرلیدی (Fairlady) و دایهاتسو کمپاینو (Compagno) بود که قبل از تویوتا به‌عنوان مدل‌های اسپرت ارزان‌قیمت و کوچک‌جثه بازار ژاپن را تسخیر کرده بودند. تویوتا اسپرت ۸۰۰ مدتی بعد با نام مخفف تویوتا ۸ مشهور شد.

 

آیرودینامیک اولین خودرو تویوتا

آیرودینامیک اولین خودرو تویوتا حاصل مهندسی تاتسو هاسه‌گاوا (Tatsuo Hasegawa) بود که سابقه‌ی طراحی هواپیمای جنگی مشهور ژاپن به‌نام Ki-94 را در جنگ جهانی دوم داشت. اسپرت ۸۰۰ با وزن خالص ۵۸۰ کیلوگرم و پیشرانه‌ی ۴۰ اسب‌بخار، شتاب‌گیری مناسبی تا سرعت ۷۰ کیلومتربرساعت داشت و می‌توانست به نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت نیز برسد.

آیرودینامیک

این خودرو اولین نمونه‌ی پرتیراژ در جهان بود که سقف فلزی آن برداشته می‌شد و داخل صندوق عقب جای می‌گرفت. چنین ترفندی را سال ۱۹۶۶ پورشه در مدل‌های تارگا استفاده کرد. بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹، بیش از ۳,۱۰۰ دستگاه تویوتا اسپرت ۸۰۰ تولید شد تا شرکت سازنده توجه بیشتری به مدل‌های دودر کوپه نشان دهد.

 

دهه‌ی ۱۹۷۰ و آغاز تسلط بر بازار جهانی

با شروع سال‌های ۱۹۷۰، تویوتا اعتمادبه‌نفس کافی برای طراحی و تولید خودرو در کلاس‌های مختلف را پیدا کرده بود. ازنظر سرمایه‌ی درگردش و توانایی مالی هم، وضعیت بسیار مطلوبی داشت تا تنوع بیشتری در محصولات ایجاد کند. نسل اول سلیکا با بدنه‌ی چهارسرنشینه‌ و دودر، سال ۱۹۷۰ عرضه شد. تویوتا با عرضه‌ی این خودرو نسبتا کوچک ژاپنی در بازار آمریکا، رقابت با فورد موستانگ و شورولت کامارو را هدف گرفت.

 

نسل اول سلیکا ۸ سال با پیشرانه‌های مختلف از ۱.۴ لیتر ۸۶ اسب‌بخار تا ۲.۲ لیتر ۱۰۰ اسب‌بخار تولید شد. سلیکا لیفت‌بک (درپوش صندوق یک‌تکه با شیشه‌ی عقب) هم سال ۱۹۷۴ به بازار آمریکا رسید و از نمای پشت، بسیار شبیه فورد موستانگ بود. به‌همین‌دلیل، نسل اول سلیکا به‌عنوان نخستین خودرو عضلانی (ماسلزکار) تاریخ ژاپن شناخته می‌‌شود.

سلیکا

 

ظهور کورولا و سرمایه‌گذاری بر سدان‌های متوسط

پیش از محبوبیت کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای مدرن، سدان‌های کامپکت مهم‌ترین کلاس خودرویی دنیا بودند. برای بسیاری از مردم جهان در سال‌های ۱۹۷۰، رانندگی با خودرو چهادر ارزان‌قیمتِ نسبتا جادار و کم‌استهلاک اهمیت زیادی داشت. نسل اول کورولا سال ۱۹۶۶ معرفی شد و حضوری کم‌رنگ در بازارهای خارج از ژاپن داشت. با رونمایی نسل‌های دوم و سوم در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴، افزایش فروش تویوتا کورولا در سراسر جهان آغاز شد.

 

این خودروها عموما با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری، قدرتی درحدود ۵۵ اسب‌بخار تولید می‌کردند که برای محصولی با وزن خالص ۸۸۰ کیلوگرم رضایت‌بخش بود. تا پایان دهه‌ی ۱۹۷۰، کورولا در‌مقایسه‌با رقبا، مثل هوندا سیویک و داستون B-210 و فولکس واگن ربیت، قیمت ارزان‌تری نداشت؛ اما به‌عنوان خودرویی کم‌استهلاک مشهور شد.

تویوتا کورولا مدل ۱۹۷۴

نسل چهارم کورولا با کد E70 سال ۱۹۸۰، به آمریکا و اروپا رسید. دهه‌ی ۱۹۸۰، با تقاضای روزافزون برای این محصول آغاز شد؛ درحالی‌که تولید کورولا در سراسر جهان به رکورد روزانه ۲,۳۴۶ دستگاه رسیده بود. تا سال ۱۹۸۳، یک میلیون دستگاه از کورولا E70 در سراسر دنیا وجود داشت و حتی محصولی ویژه با نام نسخه‌ی یک‌میلیون (One MillionEdition) از نسل چهارم کورولا ساخته شد. کورولا E70 مشهورترین و سودآورترین محصول تویوتا در دهه‌ی ۱۹۷۰ بود.

 

 

دهه‌ی ۱۹۸۰ و درخشش تویوتا با کمری و لندکروزر

فروش چشمگیر کورولا دلیلی منطقی برای حضور تویوتا در بازار سدان‌های خانوادگی بود. پیش‌ از سال‌های ۱۹۸۰، کورونا و کرون به بازارهای خارجی وارد شده بودند؛ اما موفقیت آن‌ها با کورولا مقایسه‌شدنی نبود. با هدف ایجاد تحول بزرگ در این خودروها، نام و سبک طراحی کمری جایگزین سدان‌های اندازه‌متوسط قبل از خود شد.

 

سلیکا کمری، نسخه‌ی چهاردر سلیکا، سال ۱۹۷۹ تولید شد و البته محصول چندان موفقی نبود. این خودرو با قیمت نسبتا گران از پیشرانه‌های قدرتمند ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری استفاده می‌کرد تا در کلاس سدان‌های اسپرت مطرح شود. به‌دلیل نبود تقاضا، عرضه‌ی سلیکا کمری در بازار جهانی محدود شد و صرفا هوادارانی در ژاپن پیدا کرد.

نسل اول تویوتا کمری مدل ۱۹۸۲

 بحران جهانی انرژی در سال ۱۹۷۹، به افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی منجر شد. این وضعیت برای سدان‌های قدرتمند و پرمصرف آمریکایی مناسب نبود. طبق معمول مهندسی تویوتا براساس بازاریابی دقیق این کشور عمل کرد تا نسل اول کمری در سال ۱۹۸۲ متولد شد. این خودرو با کد V10، پیشرانه‌های متنوع دیزلی و بنزینی با حجم‌های ۱.۸ لیتر و ۲ لیتر ارائه می‌کرد. 
نسل اول کمری در نسخه‌های مختلف، ۸۰ تا ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت داشت و خریدار می‌توانست از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک هم استفاده کند. تا سال ۱۹۸۶، فروش کمری در آمریکا به سالیانه ۱۵۰,۰۰۰ دستگاه رسید.

پروژه‌ی لندکروزر در ابتدا برای رقابت با جیپ‌ آمریکا آغاز شد؛ اما از دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌بعد، مسیر پیشرفت خود را به تبعیت از محصولات لندرور، به‌ویژه رنجرور تغییر داد. اولین مدل با کد BJ را تویوتای ژاپن سال ۱۹۵۱ به سفارش ارتش آمریکاساخت تا در جنگ کره استفاده شود. این خودرو کاربرد کاملا نظامی داشت و از تجهیزات رفاهی بی‌بهره بود.

بعد از پایان جنگ کره، ارتش آمریکا به خودروهای BJ نیاز نداشت. این محصول با ظاهر مناسب و امکانات مدرن به‌روزرسانی و سال ۱۹۵۵، نسل اول تویوتا لندکروزر برای حضور تجاری در بازار جهانی تولید شد. این خودرو با نسخه‌های مختلف و حتی همراه پیشرانه‌ی ساخت مرسدس بنز تا سال ۱۹۶۰ عرضه شد.

نسل دوم لندکروزر بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴، مدتی بسیار طولانی در خطوط تولید تویوتا حضور داشت. این سری J40 نام‌گذاری شد و در ایران هم حضوری پررنگ داشت. با بدنه‌ی وانت، سواری، کروک تفریحی و حتی آمبولانس، لندکروزرهای J40 کابرد فراوانی در سراسر جهان پیدا کردند. این خودرو تا سال ۲۰۰۱ در خط‌ِتولید برزیل تویوتا حضور داشت.

تویوتا لندکروزر سری J60 مدل ۱۹۸۷

تا سال ۱۹۸۴، نسل‌های اول و دوم لندکروزر خودروهایی عالی برای سفرهای خارج جاده بودند؛ اما امکانات رفاهی کامل و تجهیزات لوکس نداشتند. از دهه‌ی ۱۹۸۰، تویوتا تصمیم گرفت ابعاد لندکروزر را افزایش دهد. نسل‌های این دوران با کد J60 و J70، علاوه‌بر اتاق بزرگ‌تر، پیشرانه‌ی قوی‌تر و راحتی بیشتری از نظر نوع صندلی و سیستم تعلیقداشتند.

لندکروزرهای دهه‌ی ۸۰، با ظاهر لوکس و شبیه به رنجرورهای ساخت انگلیس، فصل جدید و بسیار مهمی در تاریخ تویوتا آغاز کردند که تا امروز ادامه یافت. این خودرو در ۲۰ سال‌گذشته، پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلند لوکس دنیا بوده است.

دهه‌ی ۱۹۹۰؛ تأسیس لکسوس و توسعه‌ی وانت‌ها

در ابتدا، بسیاری از محصولات تویوتا با الهام‌ از خودروهای برتر دنیا عرضه شدند. این روند تاحدودی برای لکسوس نیز اتفاق افتاد. لکسوس، زیرمجموعه‌ی معروف تویوتا، سال ۱۹۸۹ آغاز‌به‌کار کرد و خیلی زود با عرضه‌ی خودروهای لوکس به‌شهرت رسید.

البته نباید فراموش کرد برند آکورا، زیرمجموعه‌ی هوندا، سال ۱۹۸۶ شروع‌به‌کار کرده بود تا عرضه‌کننده‌ی مدل‌های لوکس اختصاصی برای بازار آمریکا باشد. برند اینفینتی، زیرشاخه‌ی نیسان، هم چند ماه قبل از لکسوس، کارش را آغاز کرد؛ اما اولین محصول لکسوس پرفروش‌ترین خودرو لوکس ژاپنی در زمان خود شد.

نسل اول لکسوس LS 400 

در آغاز دهه‌ی ۱۹۹۰، تویوتا توانسته بود بزرگ‌ترین سازنده‌ی خودروهای اقتصادی و خانوادگی دنیا باشد. این واقعیت البته برای مدیران ژاپنی کافی نبود. آن‌ها با هدف رقابت با غول‌های آلمانی و حضور در بازار مدل‌های لوکس لکسوس را تأسیس کردند. محصولات برند جدید از پلتفرم خودروهای تویوتا استفاده می‌کردند؛ اما کیفیت ساخت بهتر و امکانات بیشتری داشتند.

 

برندهای ژاپنی تقلید کردند

این ترفند موفقیت تجاری بسیار بزرگی برای تویوتا بود و خیلی زود، برندهای ژاپنی از آن تقلید کردند. اینفینیتی، زیرمجموعه‌ی نیسان و آکورا، زیرمجموعه‌ی هوندا، بسیاری از محصولات دهه‌ی ۱۹۹۰ خود را با الهام از بازاریابی دقیق لکسوس و مدل‌های آن تغییر دادند.

تویوتا هایلوکس مدل ۱۹۸۸

هایلوکس، پرفروش‌ترین وانت تویوتا، از سال ۱۹۶۸ تولید می‌شود؛ اما در سال‌های دهه‌ی ۱۹۹۰، در سراسر جهان مشهور شد. نسل چهارم این خودرو سال ۱۹۸۸ تولید شد و تا سال ۱۹۹۷، هرسال میلیون‌ها دستگاه از آن فروخته شدند. مشابه لندکروزر، بسیاری از مردم عادی یا نیروهای امدادی یا نظامی، به استفاده از هایلوکس نسل چهارم علاقه‌مند بودند. این خودرو حتی با برند فولکس واگن و عنوان تارو (Volkswagen Taro) در اروپا عرضه شد. از آن زمان تاکنون، هایلوکس همیشه در رتبه‌ی اول تا پنجم خودروهای پرفروش استرالیا بوده است و در بازار آفریقا و آمریکای‌جنوبی و شرق آسیا بسیار محبوب بود.

 

مشوق تویوتا برای رقابت با وانت‌های آمریکایی
موفقیت هایلوکس مشوق تویوتا برای رقابت با وانت‌های پهن‌پیکر آمریکایی بود. سال ۱۹۹۵، نسل اول تویوتا تاکوما عرضه شد. این خودرو ازنظر پلتفرم و مشخصات فنی، مشابه هایلوکس بود؛ اما صرفا در کارخانه‌های آمریکایی تویوتا مونتاژ می‌شد. چند سال بعد، فروش تاکوما در‌مقایسه‌با فورد رنجر، تفاوت ناچیزی داشت و توانست جای خود را در بازار آمریکای‌شمالی بازکند. نسل سوم این خودرو سال ۲۰۱۶ معرفی شد و امروزه با فروش سالیانه‌ی ۲۵۰,۰۰۰ دستگاه در آمریکا، اهمیت ویژه‌ای برای تویوتا دارد.

 

سال ۱۹۹۹، اولین مدل وانت توندرا معرفی شد. این وانت پهن‌پیکر ساخت کارخانه‌های تویوتا در آمریکا برای رقابت مستقیم با وانت‌های پرفروشی مثل فورد F-150 تولید شد. از همان ابتدا، پیشرانه‌‌های حجیم و پرقدرت ۳.۴ و ۴ و ۴.۷ لیتری روی توندرا نصب شدند تا تفاوتی آشکار با دیگر وانت‌های تویوتا داشته باشند. ازنظر ابعاد بدنه و فضای مفید در قسمت بار، نسل اول توندرا برتری محسوسی درمقایسه‌با فورد F-150 داشت و همراه‌با هزینه‌ی نگه‌داری مقرون‌به‌صرفه با استقبال مواجه شد.

نسل‌ دوم توندرا از سال ۲۰۰۶ در بازار قاره‌ی آمریکا (شامل آمریکا، کانادا، مکزیک و کشورهای آمریکای‌جنوبی) حضور دارد و مثل تاکوما، محصولی اختصاصی برای این ناحیه است. فروش سالیانه‌ی توندرا در کشور آمریکا، حدود ۱۱۸,۰۰۰ دستگاه در سال برآورد می‌شود.

 

دهه‌ی ۲۰۰۰ ؛ موتورهای برقی و فناوری هیبردی

معرفی پریوس اتفاقی بسیار مهم در تاریخ تویوتا است. این خودرو پلاگین هیبرید چهاردر با ترکیب پیشرانه‌ی احتراقی و برقی، مصرف بنزین و آلودگی ناشی از آن را کاهش می‌دهد و قیمتش مقرون‌به‌صرفه است و فضای کافی برای چهار سرنشین دارد.

نسل اول تویوتا پریوس مدل ۲۰۰۰

نسل اول در سال ۱۹۹۷ وارد بازار ژاپن شد و علاوه‌بر فروش درخورتوجه، جوایز متعددی کسب کرد. مدل بهینه‌سازی‌شده از تویوتا پریوس با هدف عرضه در بازار جهانی، سال ۲۰۰۰ معرفی شد و خیلی زود، مردم شرق آسیا و استرالیا و آمریکا را علاقه‌مند خود کرد. فروش چشمگیر پریوس مشوق دیگر خودروسازان دنیا شد تا فناوری هیبرید را به محصولات گوناگون اضافه کنند.

به‌عقیده‌ی کارشناسان، عرضه‌ی خودروهای کامپکت تمام‌برقی، مثل نیسان لیف و بی‌ام‌و i3 که از دهه‌ی ۲۰۱۰ به‌بعد شروع شد، نتیجه‌ی موفقیت تویوتا پریوس در بازار جهانی بود. امروزه، این محصول با نسل چهارم تولید می‌شود و حدود ۴۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال متقاضی دارد. حدود ۲۵ درصد از مجموع فروش سالیانه‌ی پریوس مختص بازار آمریکا است.

پرفروش‌ترین خودروساز دنیا

با رسیدن به رکورد ۸.۸ میلیون دستگاه در سال، تویوتا توانست اولین‌بار در تاریخ عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا را ازآنِ خود کند. این موفقیت سال ۲۰۰۶ ثبت و در سال‌های بعد، بین تویوتا و فولکس‌واگن تقسیم شد. سال ۲۰۰۳ نیز، تویوتا با تولید ۶.۷۸ میلیون خودرو، فورد آمریکا را پشت‌سر گذاشت و تابه‌حال، پرفروش‌ترین برند جهان در صنعت وسایل نقلیه باقی مانده است.

تویوتا شناخته‌شده‌ترین برند جهان

بنابر آمار رسمی، تویوتا با داشتن نمایندگی فروش در ۱۷۰ کشور جهان، شناخته‌شده‌ترین برند جهان است. میزان شهرت تویوتا حتی بیشتر از نوشابه‌ی کوکاکولا عنوان می‌شود؛ چراکه در بسیاری از کشورهای جهان خریدنی نیست و در فروشگاه‌های ۱۰۰ کشور فروش دارد.

 

کارخانه‌های اختصاصی تویوتا در ۱۸ کشور جهان فعالیت دارند و ۹ کشور هم میزبان خطِ‌تولید مشترک این برند با دیگر شرکت‌ها هستند. فقط در آمریکا، ۱۴ کارخانه با ۴۵,۰۰۰ نفر کارمند محصولات تویوتا را عرضه می‌کنند. گفتنی است سالیانه حدود ۲ میلیون دستگاه تویوتا در آمریکا تولید می‌شود.

هزینه‌ی تحقیق‌وتوسعه‌ در تویوتا، سالیانه ۹ میلیارد دلار است. این رقم بیشتر از هر شرکت دیگر در دنیا برآورد می‌شود و شامل مراکز مختلف R And D تویوتا در کشورهای مختلف است. این شرکت با ۱,۰۰۰ اختراع صنعتی ثبت‌شده در سازمان‌های جهانی رکورددار محسوب می‌شود و از این نظر هم، بالاتر از غول‌های فناوری دنیا قرار می‌گیرد.

 

تویوتا در ایران 
شرکت ایرتویا نمایندگی انحصاری فروش محصولات تویوتا را در ایران، برعهده دارد. شرکت ایرتویا در سال ۱۳۵۲ توسط اصغر حدادزاده با هدف واردات فناوری و تکنولوژی به ایران، با اخذ نمایندگی مجاز و انحصاری تویوتا در ایران، در خیابان عباس‌آباد تهران تأسیس گردید. پس از ورود ۴ دستگاه خودروی تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، عملاً واردات خودروی تویوتا به ایران آغاز گردید. سپس فعالیت‌های بازرگانی لیفتراک و مونتاژ کامیون‌های تویوتا و نیز راه‌اندازی شبکه فروش خودرو، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، شکل گرفت. 


در خلال سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ سالانه حدود ۴۰٫۰۰۰ دستگاه خودروی تویوتا به ایران وارد شد. در طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ با محدودیت واردات خودروهای خارجی به کشور، فعالیت‌های شرکت ایرتویا تنها به تأمین قطعات یدکی خودروهای موجود محدود شد. طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ با آزاد شدن واردات خودرو، بار دیگر واردات خودروهای تویوتا آغاز شد. با صدور مجوز صنفی برای امکان واردات مجدد خودرو در سال ۱۳۸۳، بار دیگر واردات صنعتی خودروی تویوتا آغاز شد، و در حال حاضر بدلیل تحریم واردات خودروهای خارجی امکان واردات وجود ندارد.

 

با بهره گیری از سایت زومیت

مطالب دیگر

نظرات