بررسی بهترین و بدترین رنگ های ماشین در خرید و فروش

cover
به همان مقداری که طراحی، مشخصات فنی، و یا آپشن های یک ماشین برای خریدن اهمیت دارد، رنگ اتومبیل هم برای بیشتر افراد یکی از عوامل اصلی خرید به حساب می آید. ما در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم تا نتیجه گیری کنیم رنگ خودرو چقدر می تواند در معاملات موثر واقع شود

زمانی که یک رنگ جذب کننده بر روی خودرو نقاشی شده باشد طراحی ای که برای ماشین انجام شده بیشتر به چشم می آید. می توان گفت که طراحی و رنگ خودرو از فاکتور های مهم و اصلی و ارزیابی یک اتومبیل است. وگرنه می توان بهترین طراحی یک ماشین را با یک رنگ نادرست از کیفیت و زیبایی ساقط کرد.

قبل از اینکه به بررسی رنگ ها بپردازیم باید یک سری عوامل روانی و شخصیتی و سنی برای انتخاب رنگ ماشین را بررسی کنیم: 

  • برونگرایی 
  • هیجان طلبی 
  • سن پایین تر 
  • تایید طلبی 
  • تمایل به در چشم بودن 
  • و غیره. 

مثلا یک شخص جوان برونگرای هیجان خواه احتمالا بیشتر از یک شخص مسن درونگرا تمایل به داشتن یک خودرو با رنگ جیغ دارد.

البته این عوامل مطلق نیست و کاملا نسبی است. چرا که شخص ممکن است گاهی در انتخاب رنگ، انگیزه هایی غیر از این موارد داشته باشد یا گاها حتی انگیزه ی خاصی هم نداشته باشد.

 

قرمز

خودروهای قرمز در معاملات سخت فروخته می شوند. کسانی که دارای اتومبیل با رنگ قرمز هستند زمانی بیشتری را برای فروش آن باید صرف کنند. رنگ قرمز حدود به 5.4 درصد در معاملات تاثیر گذار خواهد بود.

 

نارنجی

در ابتدا باید بگوییم که برای خرید یک خودرو با رنگ نارنجی هزینه ی بیشتری باید بپردازید که البته این موضوع برای ایران کمتر مصداق دارد، چرا که در ایران ماشین به رنگ نارنجی، زیاد برای معامله وجود ندارد. اما در مجموع میتواند رقمی حدود 20.4 درصد در معاملات خودرو موثر باشد.

 

سبز

این دست رنگ های سبز که در تصویر مشاهده می کنید بسیار کمیاب هستند و مردم به داشتن ماشین با این رنگ ها علاقه‌ی چندانی نشان نمی دهند. حتی خودرو سازان هم کمتر این رنگ ها را بر روی خودروهای خود طراحی می کنند. اما خب هنوز هم کسانی وجود دارند که برای این قبیل رنگ ها حاضرند پول بیشتری بپردازند. این رنگ چیزی حدود به 4.4 درصد در معاملات تاثیرگذار خواهد بود.

 

بنفش

شاید هیچوقت چنین رنگی را در خیابان ها نبیبنید و به عکس ها بسنده کنید. تعداد بسیار کمی از کمپانی های اتومبیل سازی این رنگ را روی خودروهای خود نقاشی میکنند. در ایران که این رنگ خودرو تقریبا هیچ جایگاهی ندارد، اما در بازار معاملات، این رنگ چیزی حدود به 14.9 درصد موثر خواهد بود.

 

سفید

سفید رنگی است که به وفور در خیابان های ایران دیده می شود و تا چشم کار می کند در خیابان ها رنگ سفید می بینید. در کمال تعجب برای رنگ سفید حدود 3.5 درصد در معاملات تاثیرگذار خواهد بود.

 

صورتی

این رنگ خودرو بیشتر برای خانوم هاست و قاعدتا مناسب مردان نیست. خودرو سازان این رنگ ها را بیشتر به صورت سفارشی روی ماشین پیاده می کنند. این رنگ روی خرید و فروش ماشین تاثیری ندارد، چیزی حدود به 1 درصد

 

زرد

این رنگ در خودرو سازی بسیار پرکاربرد است و خیلی مورد توجه کمپانی های اتومبیل سازی قرار می گیرد. این رنگ حدود 1.9 درصد در معاملات موثر است، اگر نمی خواهید ما به التفاوت پرداختی شما خیلی چشمگیر باشد در نتیجه این رنگ انتخاب خوبی است.

 

آبی

این رنگ به خوبی در بازار ماشین، خرید و فروش می شود و محبوبیت خوبی در بین معامله کنندگان دارد. به علت کم نبودن این رنگ در بازار به راحتی و بدون محدودیت زیادی معامله می شود. حدود 2.7 درصد

 

خاکستری

رنگ خنثی و محبوب در بازار ماشین ایران. خوش فروش است و به راحتی خرید و فروش می شود و طرفداران زیادی دارد. چیزی حدود به 2.8 درصد در معاملات تاثیر گذار است.

 

سیاه

از نظر خیلی ها این رنگ بهترین رنگ برای ماشین است. اما داشتن این رنگ ماشین سختی های خاص خودش را دارد و دارندگان چنین خودروهایی باید مراقبت و احتیاط بیشتری در نگهداری وسیله‌ی خود کنند. بخاطر اینکه این رنگ خودرو فراوان است بسیار زیاد خرید و فروش می شود. چیزی حدود 4.4 درصد در معاملات موثر است.

 

نقره ای

در خرید و فروش خودرو، این رنگ برای فروشندگان ضرر و برای خریداران سود به همراه دارد. تا جایی که خریداران می توانند 13.7 درصد هزینه ی کمتری را برای داشتن خودرویی با این رنگ بپردازند.

 

قهوه ای

این رنگ در بازار خودرو اصلا محبوبیتی ندارد و شرکت های دارای خودروی با رنگ قهوه ای مجبورند ماشین خود را با قیمت کمتری بفروشند. اتومبیل های قهوه ای چیزی حدود 3.3 درصد پایین تر از مبلغ ماشین های مشابه خود قیمت دارند.

 

طلایی

ماشین های طلایی بر خلاف گذشته محبوبیت چندانی در بین مردم ندارند و تقریبا کمتر کسانی هستند که این رنگ را ترجیح می دهند. این رنگ خودرو سهمی حدود  15.8 درصد در معاملات را دارد.

 

بژ

کمتر کسی تمایل به داشتن ماشین با این رنگ دارد. با این وجود بعضی این رنگ را برای ماشینشان به شرکت های اتومبیل سازی درخواست می دهند. این ماشین سود خوبی برای خریداران دارد و برای فروشندگانش با ضرر همراه خواهد بود. رقمی حدود 24.3 درصد در معاملات خودرو موثر است.

مطالب دیگر

نظرات