خودرو

تسلا شکست خورد!

تسلا اولین افت فروش سالانه خود را از روزهای اولیه همه‌گیری کووید تجربه کرد.
به گزارش ایسنا، این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این خودروساز برقی بیش از ۳۸۶ هزار و ۸۱۰ خودرو را در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ تحویل داده است. این رقم بسیار کمتر از میانگین تخمین تحلیلگران برای تحویل ۴۴۹ هزار و ۸۰ خودرو بود که بزرگترین شکست تا به حال بود.
سهام تسلا در نیویورک با ۵.۵ درصد کاهش به ۱۶۵.۵۴ دلار آمریکا رسید. این سهام در سال جاری حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است. تسلا به تولید اولیه مدل ۳ به روز شده خود به عنوان عاملی برای کاهش حجم اشاره کرد. همچنین به اختلال کشتی‌ها در دریای سرخ و آتش‌سوزی در کارخانه خود در برلین اشاره کرد.
وال استریت با نزدیک شدن به پایان سه ماهه اول، به سرعت پیش‌بینی‌ها را برای تحویل این شرکت کاهش داد، برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که این رقم به کمتر از ۴۲۲ هزار و ۸۷۵ تحویل سال قبل خواهد رسید.
نگرانی بزرگتر تقاضای مصرف کننده بود
نرخ بهره بالا برخی از خریداران را در حاشیه نگه داشته و تسلا به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که این نرخ بین دو موج رشد قرار دارد. در ماه فوریه، ایلان ماسک، با ارائه یک مشوق ۱۰۰۰ دلاری، اعلام کرد که بیشتر مردم دوست ندارند در وسط زمستان خودرو بخرند. تسلا همچنین آزمایش تبلیغات را آغاز کرده و برای آموزش مصرف کنندگان در مورد خط تولید خود تلاش زیادی کرده است.
تسلا فروش سه ماهه خودرو را به تفکیک منطقه انجام نمی‌دهد اما ایالات‌متحده و چین از مدت‌ها قبل بزرگترین بازارهای آن بوده‌اند. تسلا اواخر سال گذشته با معرفی سایبرتراک در ایالات‌متحده، عرضه‌های خود را گسترش داد. این شرکت اعلام نکرد که چه تعداد کامیون سایبری تولید و تحویل داده است.
طبق گزارش بلومبرگ، تسلا علی‌رغم چالش‌ها، همچنان توانست عنوان خود را به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای برقی جهان پس از اینکه در پایان سال گذشته بی‌وای‌دی چین پیشی گرفت، پس بگیرد.
از دست دادن جایگاه تسلا در چین
تسلا همچنین در چین جایگاه خود را از دست می‌دهد زیرا در سطح جهانی ناامید شده است.  تسلا در مقیاس جهانی سرمایه‌گذاران را ناامید و خودروهایی را در سه ماهه اول بسیار کمتر از انتظارات ارائه می‌کند، همچنین به آرامی در چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، جایگاه خود را از دست می‌دهد.
سهم بازار خودروهای الکتریکی تسلا در مواجهه با رقابت محلی بی‌سابقه در میان تضعیف احساسات مصرف‌کننده در بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا، از ۱۰.۵ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به حدود ۶.۷ درصد برای سه ماهه منتهی به دسامبر کاهش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا