خودرو

۱۰ تا از بهترین شاسی بلند ها برای خانم ها | بهترین شاسی بلند زنانه کدام است؟

هر خانمی با توجه به سلیقه شخصی و ترجیحاتش یکی از خودروهای موجود در بازار را بهترین و مناسب‌ترین ماشین برای خود می‌داند. یک نفر سدان‌های شیک و جمع‌وجور را می‌پسندد، دیگری به ماشین‌های اسپرت علاقه دارد و بسیاری از بانوان، به ویژه مادران، ترجیح می‌دهند سراغ بهترین شاسی بلند ها برای خانم ها بروند که فضای کافی برای بچه‌ها و وسایل داشته باشد.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پای انتخاب خودرو که وسط می‌رسد، تصور عموم این است که بانوان ترجیح می‌دهند سراغ خودروهای ظریف و جمع‌وجوری بروند که زیاد توی ذوق نزنند و هیکل درشتشان را به رخ نکشند. اما نظرسنجی‌ها و خودروهایی که زیر پای رانندگان خانم در خیابان می‌بینیم، نشان می‌دهد که واقعیت متفاوت از این تصور است! در حقیقت بهترین شاسی بلند برای خانم ها، طرفداران بیشتری نسبت به ماشین‌های کلاس سدان یا حتی کراس اوور دارد.
طی دهه اخیر، تعداد SUVهایی که با دیزاین جذاب داخلی و خارجی، قدرت موتور بالا و فضای جادار کابین و صندوق به عنوان بهترین شاسی بلند زنانه معرفی می‌شوند، رو به افزایش بوده است. البته با توجه به تحریم‌های حاکم، متاسفانه ما از زیارت خودروهای شاسی بلند برتر جهان در خیابان‌های کشور محروم هستیم. به همین دلیل در لیست پرشین خودرو از مناسب ترین ماشین شاسی بلند برای خانم ها، سراغ ۱۰ تا از SUVهای مونتاژ داخل و در دسترس در بازار کشور می‌رویم تا نگاهی واقع گرایانه به داستان داشته باشیم و از عدم دسترسی به خودروهای کلاس جهانی، ضدحال نخوریم.
اما پیش از اینکه به معرفی بهترین شاسی بلندها برای خانم ها برسیم، باید به این سئوال پاسخ بدهیم: چه چیزی موجب می‌شود یک خودرو، برای بانوان سرزمینمان مناسب باشد؟ اصولاً خودروی مناسب خانم ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
یک نسخه را نمی‌توان برای همه پیچید. هر خانمی با توجه به سلیقه شخصی و ترجیحاتش یکی از خودروهای موجود در بازار را بهترین و مناسب‌ترین ماشین برای خود می‌داند. یک نفر سدان‌های شیک و جمع‌وجور را می‌پسندد، دیگری به ماشین‌های اسپرت علاقه دارد و بسیاری از بانوان، به ویژه مادران محترم، ترجیح می‌دهند سراغ بهترین شاسی بلند ها برای خانم ها بروند که فضای کافی برای بچه‌ها و وسایل داشته باشد.
اما معیارهای مشترکی برای انتخاب خودروی مناسب خانم ها وجود دارند که یک اتومبیل، بی‌بروبرگرد بایستی واجد آنها باشد تا بتوان به عنوان یک خودروی قابل اطمینان، امن و قدرتمند روی آن حساب کرد. بیایید نگاهی به معیارهای انتخاب بهترین شاسی بلند برای خانم ها داشته باشیم.
– ایمنی: در هر شرایطی ایمنی حرف اول را می‌زند؛ به ویژه برای مادرانی که امنیت و سلامت سرنشینان و دلبندان برایشان در اولویت قرار دارد. از این جهت ماشین‌هایی که دارای رتبه بندی ایمنی بالایی از سازمان های معتبر مانند Euro NCAP یا NHTSA باشند، بهترین شاسی بلند برای خانم ها خواهند بود. وجود امکانات ایمنی از جمله کیسه های هوا، ترمزهای ABS، ESP و سیستم های کمکی راننده مانند هشدار نقطه کور و دوربین دنده عقب نیز امتیاز مثبتی برای گزینه‌های مختلف به حساب می‌آید.
– سبک زندگی: کاربرد و نیازهای یک بانو، حرف اول را در انتخاب بهترین شاسی بلند برای خانم ها می‌زند. برای کسانی که جهت رفت و آمد به محل کار، جابجایی بچه‌‎ها و سفر به خودرو احتیاج داشته باشند، ماشینی با موتور پرقدرت و مصرف سوخت بهینه ایده‎‌آل خواهد بود. تعداد اعضای خانواده، حجم وسایل و نیازهای دیگر (مانند استفاده از صندلی کودک) نیز روی انتخاب مدل بهترین شاسی بلند زنانه که گنجایش آن برای رفع نیازها کفایت کند، فوق العاده مهم خواهد بود.
– قدرت هندلینگ: تعادل، کنترل و هدایت این غول فولادی یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب بهترین شاسی بلند زنانه است. رانندگی در خیابان‌های پرتردد و شلوغ، بزرگراه‌های پر ریسک و مسیرهای پر پیچ و خم، می‌طلبد که خودرویی با قدرت هندلینگ و تعادل مطلوب در اختیار بانوان باشد تا از بابت ایمنی در رانندگی، آسایش خاطر داشته باشند.
– طراحی ظاهری: این مورد کاملاً سلیقه‌ای است؛ امکان دارد یک بانو شاسی بلندهای ظریف را بپسندد و بانوی دیگری از رانندگی با SUVهای درشت هیکل و عضلانی لذت ببرد. به هر طریق، طراحی داخلی و خارجی ماشین بایستی مطابق استانداردهای جهانی بوده و ظاهری شکیل داشته باشد که حس شیک و قدرتمند بودن خودرو را به خوبی منتقل کند. دیزاین زیبای کابین خودرو هم از بابت تأثیری که روی تجربه رانندگی و رضایت خانم‌ها خواهد داشت، حائز اهمیت فراوان است.
– سرویس پس از فروش: قطعاً هیچ کس دوست ندارد مدام التماس دعای تعمیرگاه‌ها را داشته باشد و به دنبال خرید یک قطعه یدکی، کل شهر را با کلافگی زیر پا بگذارد! مسئله سروکله زدن با مکانیکی‌ها، برای خانم‎‌ها دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل خیلی مهم است که گزینه بهترین شاسی بلند برای خانم ها، انتخابی با خدمات پس از فروش گسترده در تمام کشور بوده و از بازار قطعات یدکی خوب و خوش قیمتی نیز برخوردار باشد.
تا اینجا چک لیستی از ویژگی‌های مطلوب بهترین شاسی بلند برای خانم ها در ذهن شما ایجاد کردیم. وقت آن است که سراغ لیست بهترین شاسی بلند زنانه برویم و ۱۰ تا از بهترین SUVهایی که بانوان ایرانی استقبال فراوانی از آنها به عمل می‌آورند را باهم ببینیم!

با یکی از مخلوقات کارخانه فرانسوی رنو لیست را شروع می‌کنیم؛ یعنی رنو داستر (یا همان داچیا داستر معروف) که حاصل همکاری خودروسازان فرانسوی و رومانیایی است. این ماشین برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در بازار خودرو جهانی عرضه شد و چندین سال بعد، توسط نمایندگی رسمی رنو در ایران یعنی نگین خودرو، مونتاژ و راهی بازارهای داخلی گردید.
رنو داستر تمام ویژگی‎‌هایی که از بهترین شاسی بلند برای خانم ها انتظار می‌رود را ارائه می‌دهد: چهره‌ای زیبا و خوش تراش، فضای کابین بزرگ، موتور قدرتمند ۱۳۵ اسب‌بخاری و ایمنی بالای بدنه. اگر به سفرهای جاده‌ای علاقه داشته باشید، می‌توانید سراغ تیپ‎‌های دو دیفرانسیل این ماشین قدرتمند بروید و از آفرود سواری لذت ببرید.
خصوصیات فنی رنو داستر
مزایای رنو داستر
معایب رنو داستر
کم استهلاک
طراحی ظاهر ساده
کابین بزرگ برای سرنشینان
مشکلات در هندلینگ
عرضه تیپ دودیفرانسیل برای آفرود
ارگونومی نه چندان ایده‌آل
مصرف سوخت معقول
کیفیت پایین متریال کابین خودرو
بازار مطلوب قطعات یدکی

دومین کاندید لیست بهترین شاسی بلند برای خانم ها، یک کره‌ای خوش چهره و جوان پسند است که تا کنون در سه نسل مختلف به بازار داخلی معرفی شده و هربار موفقیت خود را تکرار کرده است. این خودرو با ظاهر جمع‌وجورتر، طراحی زیباتر و هندلینگ بهتر، نسبت به مدل‌های دیگری از هیوندای مانند سانتافه طرفداران بیشتری دارد. هیوندای توسان TL از سال ۲۰۱۶ به مارکت ایران معرفی شده و در تیپ‌های ۲.۴ لیتری و ۲ لیتری عرضه می‌شود.
توسان‌های مونتاژی آسان موتور یا کرمان موتور و یا واردات شخصی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، نمونه‌های تک دیفرانسیل و دودیفرانسیل را دربر می‌گیرند. طبق آمار، این ماشین نسبت به گزینه‌های دیگری از بهترین شاسی بلند زنانه مانند اسپورتیج و میتسوبیشی هایلندر، جذابیت بیشتری برای جوانان دیروز و امروز دارد. کابین جادار و مصرف نسبتاً پایین در مقایسه با رنو داستر، باعث می‎‌شود تا بانوان توسان را نیز در لیست گزینه‎‌های احتمالی برای خرید بهترین شاسی بلند قرار بدهند.
خصوصیات فنی هیوندای توسان
مزایای هیوندای توسان
معایب هیوندای توسان
بازار دست دوم عالی
شتاب گیری کند
طراحی جذاب درونی و بیرونی
قیمت فضایی
کابین ارگونومیک و جادار
استفاده از متریال گرید ۲ در داشبورد
مصرف سوخت اقتصادی

آپشن‌های متنوع

کیا اسپورتیج یکی از قدیمی‌های این شرکت خودروسازی کره‌ای به حساب می‎آید که نسل اولش در سال ۱۹۹۳ متولد شد. نسل‌های بعدی در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۰ و بالاخره ۲۰۱۶ معرفی شدند و در دهه ۹۰ راهشان را به بازار خودروهای ایرانی نیز پیدا کردند. کیا اسپورتیج‌های فعلی، متعلق به نسل چهارم این خودرو هستند و پرفروش‌ترین و بهترین شاسی بلند برای خانم ها به حساب می‌آیند.
عجیب است که در طراحی ظاهری اسپورتیج نسل چهار، پسرفت‌هایی در مقایسه با نسل‌های قبلی دیده می‌شود اما این نقص در دیزاین را عملکرد مناسب جبران می‌کند. گیربکس ۶ سرعته اتومات تیپ ترونیک، از نوع AWD به کار رفته و قدرت خودرو را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. مصرف سوخت نسبتاً پایین نیز باعث می‌شود تا بتوان روی اسپورتیج به عنوان انتخاب اقتصادی بهترین شاسی بلند زنانه حساب کرد.
خصوصیات فنی کیا اسپورتیج نسل چهار
مزایای کیا اسپورتیج
معایب کیا اسپورتیج
ظاهر زیبا
ضعف هندلینگ در پیچ‌های تند
طراحی ارگونومیک
عایق بندی نامناسب
ترمزهای باکیفیت
تعلیق خشک
گیربکس ۶ سرعته اتومات

بیشتر بخوانید: ماشین چینی چی بخرم؟ معرفی ۶ خودرو + جدول مقایسه
امکان ندارد در لیست بهترین شاسی بلندها، نامی از SUV محبوب و باکیفیت غول ژاپنی یعنی تویوتا نباشد! تیپ‌های قدیمی تویوتا راوفور تا سال ۲۰۱۶ در ایران موجود بودند و به علت طراحی نه چندان ایرانی پسند، موفقیت زیادی در کشورمان به دست نیاوردند. اما با معرفی نسل چهارم راوفور یعنی فیس لیفت X۷۴۰، این محصول تویوتا به سرعت تبدیل به یکی از انتخاب‌های بهترین شاسی بلند برای خانم ها شد.
تویوتا راوفور به استهلاک پایین، مصرف سوخت اقتصادی و کیفیت بالای کابینش معروف است. به علاوه هندلینگ و فرمان پذیری نرم، دوام بالا و کنترل مناسب در سربالایی و پیچ و خم جاده باعث می‎‌شود تا تجربه رانندگی ایمن و لذتبخشی با این خودرو رقم بخورد. نسخه‎‌های دودیفرانسیل RAV۴ عملکرد قدرتمندی به نمایش می‌گذارند و برای خانم‌هایی که از مسافرت جاده‌ای لذت می‎‌برند، بهترین انتخاب خواهند بود.
خصوصیات فنی تویوتا راوفور
مزایای تویوتا راوفور
معایب تویوتا راوفور
دیزاین زیبا
نفوذ صدا به کابین
متریال باکیفیت کابین و بدنه
قیمت بالا در مقایسه با رقبا
استهلاک کم
تعلیق تقریباً خشک
قدرت بالای موتور

دو دیفرانسیل

محدودیت بودجه، بسیاری از بانوان را وادار می‌کند تا در لیست بهترین شاسی بلند برای خانم ها به دنبال اقتصادی‌ترین گزینه باشند. اگر قصد ندارید هزینه مناسبی برای خرید خودرو اختصاص بدهید، چری تیگو ۵ می‌تواند به  عنوان بهترین شاسی بلند زنانه زیر ۲ میلیارد تومان (در سال ۱۴۰۳) صرفه اقتصادی خوبی داشته باشد. این ماشین با موتور تنفس طبیعی، تریم دورنگ کابین، گیربکس اتومات CVT ۷ دنده مصنوعی و کابین جادار برای مادران خانواده انتخاب خوبی خواهد بود.
تا کنون تیپ‌های مختلفی از چری تیگو ۵ راهی بازار شده‌اند که از لحاظ آپشن‌ها و سیستم پیشرانه تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند. تیگو ۵ TE که از موتور توربوشارژ بهره می‌برد، در تعداد محدودی به بازار ارائه شده و همچنان قابل دسترسی خواهد بود. گیربکس این تیپ، از نوع ۹ دنده مصنوعی به کار رفته است و فرمان برقی، مجموعه آپشن‌های آن را تکمیل می‌کند.
خصوصیات فنی چری تیگو ۵ TE
مزایای تیگو ۵
معایب تیگو ۵
فضای جادار کابین
تعلیق خشک
گیربکس قدرتمند
مشکلات کشش در سربالایی
پیشرانه قوی‌تر در تیپ TE
کیفیت پایین متریال کابین

نفوذ صدای موتور به کابین

به دنبال گزینه‌ای لوکس در لیست بهترین شاسی بلند برای خانم ها هستید؟ احتمالاً لاماری ایما با رخ شیک و متفاوتش بتواند دل شما را ببرد! ماشین دانگ فنگ T۵ EVO با همکاری آرین موتور، تحت نام برند لاماری ایما (EAMA) راهی بازارهای ایران شده است. استفاده از موتور میتسوبیشی ۴A۹۵TD نیز یکی از نقاط قوت لاماری به حساب می‌آید که قدرت و شتاب قابل قبولی به این خودرو می‌بخشد.
چهره خشن و عضلانی لاماری، برای بانوان جوان ایرانی جذابیت فراوانی دارد. البته این جذابیت صرفاً به دیزاین بیرونی خودرو ختم نمی‎شود؛ ارگونومی مناسب کابین و گنجایش بالای آن نیز مورد پسند مادران و خانم‌های عشق سفر قرار گرفته است. آرین موتور در ارائه آپشن‌های رفاهی و امنیتی هم قصور را جایز نشمرده و بدنه‌ای مستحکم با امتیاز ۵ ستاره از CNCAP چین، ترمزهای کمکی HBA و BAS به همراه امکانات نویگیشن، کروز کنترل و فرمان برقی ارائه داده است.
خصوصیات فنی لاماری ایما
مزایای لاماری ایما
معایب لاماری ایما
طراحی خاص و جذاب
تعلیق تقریباً خشک
سقف پانوراما
نیاز به بنزین باکیفیت
آپشن‌های رفاهی متنوع

موتور میتسوبیشی

بسیاری از خانم‌ها علاقه مند به SUVهای بلندقامت هستند اما به دلایل متعددی مانند کمبود فضای پارکینگ و دشواری در پارک دوبل شاسی بلندهای درشت هیکل، سراغ نیم شاسی‌های ظریف‎‌تری می‎‌روند. یکی از این انتخاب‌ها که با جثه متناسب و عملکرد مناسبش بهترین شاسی بلند برای خانم ها به حساب می‌آید، رنو کپچر است. این خودرو با وجود کیفیت بالای متریال و موتور، کابین ارگونومیک و آپشن‌های رفاهی مناسب، یک ماشین شهری کار راه بنداز و شیک برای بانوان خواهد بود.
با وجود موتور توربوشارژ و ۶ سرعته دوکلاچه با ماکسیمم سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت، می‌توانیم رنو کپچر را گزینه‌ای مناسب برای خانم‎هایی بدانیم که از سفرهای طولانی جاده‌ای لذت می‎برند. کابین خودرو نیز برای خانواده‌هایی که حداکثر ۷ نفر جمعیت داشته باشند فضای کافی ارائه می‌دهد و تجربه یک سواری در آسایش و آرامش را رقم می‌زند.
خصوصیات فنی رنو کپچر
مزایای رنو کپچر
معایب رنو کپچر
طراحی زیبای کابین و بیرون خودرو
دردسرهای یادگیری قلق موتور توربو دوکلاچه
امتیاز ۵ ستاره ایمنی انکپ
لگ موتور در ابتدای حرکت
هندلینگ نرم
ترمز عقب کاسه ای

فقدان آپشن‌های رفاهی متنوع

با دومین ژاپنی لیست بهترین شاسی بلند برای خانم ها آشنا شوید که لقب یکی از زشت ترین SUVهای جهان را نیز از آن خودش کرده است: یعنی نیسان جوک! این ماشین برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ وارد بازارهای کشورمان شد. کیفیت بالا، قدرت بالای موتور، امکانات رفاهی متنوع و چهره خاصی که رانندگان خانم بیش از آقایان به آن علاقه نشان دادند، به سرعت جوک را در زمره بهترین شاسی بلند زنانه قرار داد.
تیپ‌های نیسان جوک موجود در ایران شامل پلاتینیوم، اسکای پک و اسپورت می‌شوند. اگر به دنبال فول‌ترین تیپ هستید می‎‌توانید روی نسخه اسپرت حساب کنید. آپشن‌های دیگری مانند سیستم حرکت چهارچرخ (AWD)، چهار ایربگ برای صندلی‌های عقب و جلو، سیستم هوش مصنوعی اندروید با مانیتور ۵.۸ اینچی و سیستم کنترل دینامیکی نیسان یا NDCS نیز تجربه یک رانندگی ایمن و استاندارد را فراهم خواهند آورد.
خصوصیات فنی نیسان جوک
مزایای نیسان جوک
معایب نیسان جوک
کیفیت ساخت بالا
سرویس‌های  محدود در داخل ایران
ظاهر جذاب
قیمت بالا
مصرف سوخت نسبتاً پایین
گرانقیمت بودن لوازم یدکی
ارگونومی استاندارد کابین
تعلیق خشک
پیشرانه قدرتمند در تیپ اسپرت

نمایندگی رسمی کمپانی ژاپنی نیسان در داخل کشور که تحت نام جهان نوین آریا فعالیت می‌کند، در دهه ۹۰ از نیسان ایکس تریل رونمایی کرد. این ماشین درحال حاضر در تیپ‎های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ همچنان در بازار وجود دارد. ایکس تریل یکی از جذاب‌ترین محصولات نیسان به حساب می‌آید که به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر محصولات مانند جوک، بهترین شاسی بلند برای خانم ها معرفی شده است.
ایکس تریل که در دسته نیم شاسی‌های شهری جا می‎‌گیرد، از امکانات رفاهی و آپشن‌های ایمنی مطلوبی برخوردار است و با وجود کابین جادار، آپشن‌هایی از جمله سانروف، اتوهلد، گرمکن صندلی و مانیتور ۷ اینچی، تجربه رانندگی لذتبخشی به وجود می‌آورد.
خصوصیات فنی نیسان ایکس تریل
مزایای نیسان ایکس تریل
معایب نیسان ایکس تریل
تعلیق نرم
قیمت بالا
استفاده از پلتفرم مشترک با کولیوس
محدودیت در سرویس و لوازم یدکی
آپشن‌های متنوع
هزینه بالای سرویس و نگهداری
پیشرانه قدرتمند و کارآمد

طراحی زیبا

بازهم به دنبال بهترین شاسی بلند برای خانم ها با قیمتی اقتصادی و بازار دست دوم پررونق می‌گردید؟ جک S۵ پیشنهاد بعدی ماست! جک اس فایو که توسط کرمان موتور مونتاژ و راهی بازار داخلی می‌شود، بهترین خودرو شاسی بلند چینی برای خانم ها به حساب می‎آید.
مدل‌های نیوفیس اس فایو عرضه شده از سال ۱۴۰۰ به بعد، مجهز به موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری هستند. البته این امر نه تنها باعث افت قدرت و تورک این خودرو نشده، بلکه مصرف سوخت آن را نیز به ۷.۸ لیتر رسانده است. فرمان پذیری مطلوب با تعلیق نسبتاً نرم، کابینی جادار و خوش ساخت و تجهیز به آپشن‌های متنوعی از جمله کروز کنترل، سنسورهای جلو و عقب و نویگیشن هوشمند، جک اس ۵ را تبدیل به یکی از مناسب ترین ماشین شاسی بلند برای خانمها نموده‌اند.
خصوصیات فنی جک S۵
مزایای جک اس ۵ تیپ ۲۰۱۸
معایب جک اس ۵ تیپ ۲۰۱۸
قدرت پیشرانه قابل قبول
چالش‌های کنار آمدن با موتور توربو
خدمات نمایندگی گسترده
داغ کردن گیربکس در سرعت بالا
قیمت مناسب لوازم یدکی

آپشن‌های متنوع در نمونه فول

آپشن‌های مختلف برای انتخاب بهترین شاسی بلند برای خانم ها، به تعداد بانوان کشورمان متنوع خواهد بود. هر خانمی با توجه به نیازهای خود، کاربرد موردنظر و انتظارهایی که از یک خودرو دارد، SUV خاصی را به عنوان بهترین شاسی بلند زنانه می‌شناسد.
در لیست امروز کوشیدیم تیپ‌های مختلفی از مناسب ترین ماشین شاسی بلند برای خانمها را بگنجانیم تا برای هر سلیقه، یک گزینه در فهرست داشته باشیم. از SUV عضلانی و درشت هیکلی مانند تویوتا راوفور گرفته تا یک نیم شاسی نقلی و شیک مثل رنو کپچر، آپشن‌های بسیار متنوعی در بازار خودرو داخلی موجود هستند. بسته به معیارهای موردنظر و بودجه‌ای که برای خرید خودرو در اختیار دارید، می‌توانید سراغ هریک از پیشنهادهای ما بروید.
به نظر شما بهترین شاسی بلند برای خانم ها کدام است؟ اگر بانو هستید، ترجیح می‎‌دهید با کدام یک از SUVها در خیابان‎‌های کشور تردد کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران پرشین خودرو در میان بگذارید!
انتخاب شاسی بلند مناسب برای خانم ها به سلیقه، نیاز و بودجه بستگی دارد. با این حال، به طور کلی می‎‌توانیم ماشین‎‌های زیر را بهترین شاسی بلند برای خانم ها بدانیم:
تعیین محبوب ترین شاسی بلند خانم ها کار دشواری است، چون هر بانویی نیازها و ترجیح‌های متفاویت دارد. به طور کلی شاسی بلندهای زیر در بین خانم‎‌ها محبوب‌تر از سایرین است:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا