خودرو

فراری ۱۲ سیلندر در میامی رونمایی شد

فراری جدیدترین مدلش را همزمان با مسابقه فرمول یک در شهر میامی در آمریکا رونمایی کرد. این خودرو با الهام از مدلی از دهه شصت …
فراری جدیدترین مدلش را همزمان با مسابقه فرمول یک در شهر میامی در آمریکا رونمایی کرد. این خودرو با الهام از مدلی از دهه شصت کارخانه طراحی شده و نامش «دودیچی چیلندره» یا به ایتالیایی «دوازده سیلندر» است.
نام ماشین به موتور دوازده سیلندری اشاره دارد که بدون سیستم توربو یا هیبرید ۸۳۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
دودیچی چیلندره برداشتی مدرن از فراری ۳۶۵ GTB/4 است که بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ تولید شد و یکی از مشهورترین مدل‌های دوازده سیلندر تاریخ فراری است. شباهت دو مدل در بخش جلو بیشتر دیده می‌شود. دودیچی چیلندره از مدل‌های کنونی فراری هم الهام گرفته، از جمله اتاقش که به مدل پوروسانگوئه، شاسی‌بلند جدید کارخانه شبیه است.
فراری دو مدل کوپه و روباز از دودیچی چیلندره تولید می‌کند. سقف مدل روباز در چهارده ثانیه باز و بسته می‌شود. در حالت روباز شیشه عقب بالا می‌آید تا صدای بلند اگزوزها کمتر به گوش سرنشینان برسد. فراری می‌گوید با این کار سرنشینان می‌توانند تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بدون نیاز به فریادزدن با هم گفتگو کنند.

فراری مانند دیگر خودروسازان در حال سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌های الکتریکی است. اما همزمان با عرضه دودیچی چیلندره این پیام را به طرفداران سنتی کارخانه داده که موتور دوازده سیلندر بخشی از هویت این کارخانه باقی خواهد ماند و فعلا قصد ندارد این موتور را کنار بگذارد.
از سوی دیگر این گمانه‌زنی در رسانه‌ها مطرح است که نامگذاری ماشین به این معنی است که این آخرین مدل فراری با موتور دوازده سیلندر است.
قیمت پایه مدل کوپه دودیچی چیلندره در ایتالیا ۳۹۵ هزار یورو (۴۲۵ هزار دلار) و قیمت پایه مدل روباز این ماشین ۴۳۵ هزار یورو (۴۶۸ هزار دلار) است. فراری می‌گوید ده تا پانزده درصد از کل تولید به مشتریان جدید فراری اختصاص داده شده و انتظار می‌رود بقیه ماشین‌ها را کلکسیونرها و مشتریان قدیمی بخرند.
نزدیک‌ترین رقیب این ماشین آستون مارتین ونکوییش است که قرار است به زودی با موتوری دوازده سیلندر به بازار عرضه شود. از رقیبان دیگر ماشین می‌توان به مرسدس AMG کوپه اشاره کرد که قیمتش حدود دویست هزار یورو است.
بندیتو ویگنا، مدیر فراری به تازگی از ساخت کارخانه تازه‌ای در شهر مارانلو در شمال ایتالیا خبر داده که برای تولید ماشین‌های الکتریکی استفاده خواهد شد. اولین مدل کاملا الکتریکی فراری قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.
فراری اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ مدل‌های الکتریکی و مدل‌های هیبرید هر کدام سهمی ۴۰ درصدی از محصولات کارخانه خواهند داشت و بیست درصد باقی‌مانده سهم مدل‌هایی است که فقط از موتور بنزینی نیرو می‌گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا