خودرو

عرضه ۵ خودرو جدید در ایران؛ تاکسی فروشی وزارت صمت در سامانه یکپارچه

پنج خودرویی که در اولین دور از فروش محصولات برقی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌های برقی در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند، مشخص شدند.
خودرو‌هایی که قرار است در اولین دور از فروش محصولات برقی در سامانه یکپارچه تخصیص عرضه شوند، مشخص شدند.
به گزارش اقتصاد نیوز، پنج خودرویی که در اولین دور از فروش محصولات برقی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌های برقی در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند، مشخص شدند.
هوندا E-NS۱، آئودی Q۵ E-Tron، هونگچی E-QM۵، لونا GRE و جک E۵۰A خودرو‌هایی هستند که مدیران صمت برای افتتاحیه فروش خودرو‌های برقی در سامانه یکپارچه از سبد محصولات خودروسازان بین المللی انتخاب کرده و پشت ویترین سامانه فروش خودرو‌های برقی قرار داده است.
بررسی محصولات عرضه شده در اولین دور فروش خودرو‌های برقی نشان می‌دهد سه محصول از سه برند چینی حضور دارند؛ بنابراین سیاست گذار خودرویی همانند فروش خودرو‌های واردات بیشتر محصولاتی را انتخاب کرده که در بازار چین حاضر هستند.
هونگچی E-QM۵، لونا GRE و جک E۵۰A محصولات برند‌های چینی هستند که سیاست گذار تصمیم به عرضه آن‌ها در اولین دور فروش در سامانه یکپارچه خودرو‌های برقی گرفته است.
به نظر می‌رسد برند‌های چینی روز به روز سایه خود را روی بازار خودرو سنگین‌تر می‌کنند و قصد ندارند تا قید حضور در بازار خودروی کشور را بزنند. سیاست گذار خودرویی هم با توجه به موانع ایجاد شده بابت تحریم‌ها واردات خودرو از برند‌های چینی را در دسترس‌ترین اقدام می‌داند؛ به خصوص که برند‌های ژاپنی، کره‌ای و برخی برند‌های مطرح اروپایی نیز در کشور چین خطوط تولید دارند و می‌توان بی دردسر به محصولات این برند‌های بین المللی مطرح نیز دسترسی داشت.
نکته دیگر که در مورد محصولات عرضه شده در اولین عرضه سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های برقی جلب نظر می‌کند، حضور لونا GRE و جک E۵۰A پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های برقی است.
پیش‌تر اخباری در ارتباط با عرضه لونا GRE توسط ایران خودرو به رانندگان تاکسی مطرح بود. آبی‌های جاده مخصوص به دنبال این بودند تا این محصول را در راستای ایده برقی سازی شبکه حمل و نقل عمومی، وارد ناوگان تاکسیرانی کنند.
کرمان موتور نیز چهارصد دستگاه از محصول برقی خود یعنی جک E۵۰A را اواخر دی ۱۴۰۲ طی مراسمی برای روز هوای پاک به رانندگان تاکسی تحویل داد؛ بنابراین شاهد هستیم که از جمع پنج خودرویی که به متقاضیان خودرو‌های برقی عرضه شده، دو خودرو قرار بوده به عنوان تاکسی در شبکه حمل و نقل عمومی حاضر باشند.
دو گمانه درباره حضور لونا GRE و جک E۵۰A در سامانه فروش خودرو‌های برقی مطرح است. گمانه اول اینکه وزارت صمت تلاش کرده با عرضه این دو خودروی برقی چینی تنوع بیشتری به سبد محصولات برقی در اولین دور فروش محصولات دهد.
گمانه دوم اینکه به دلیل استقبال کم رانندگان تاکسی از خودرو‌های برقی، مدیران صمت مجوز حضور این دو خودروی برقی چینی را در دور اول فروش سامانه یکپارچه خودرو‌های برقی داده اند تا ایران خودرو و کرمان موتور به عنوان دو شرکت وارد کننده حالا که نتوانستند رانندگان تاکسی را مجاب کنند تا این محصولات برقی را خریداری کنند، شانس خود را برای واگذاری محصولات در اختیار خود به متقاضیان عادی بیازمایند.
براساس اعلام قبلی ۳۰ اردیبهشت موعد بازگشایی سامانه یکپارچه برای فروش خودرو‌های برقی بود که تا زمان نگارش این گزارش، این سامانه با اختلال همراه بوده است، با این حال متقاضیان می‌توانند تا پنجم خرداد ۱۴۰۳ به سامانه مراجعه کنند. متقاضیان قبل از ورود به سامانه باید حساب وکالتی افتتاح کرده و ۱۰۰ میلیون تومان در آن ذخیره کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا