خودرو

سامانه نظام ایده ها و نیازهای صنعت خودروی برقی رونمایی شد / منوچهر منطقی: ۴۰ درصد خودروهای برقی تا پایان برنامه هفتم توسعه داخلی سازی می شود

در پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروی برقی از سامانه فناورانه نظام ایده ها و نیازهای صنعت خودروی برقی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این رویداد روز گذشته (۱۷ اسفند ۱۴۰۲) با هدف هم اندیشی سیاست‌گذاران و بازیگران مؤثر در عرصه خودروی برقی، به همراه نمایشگاه جانبی با حضور شرکت‌های صنایع خودروسازی همکار پروژه خودروی برقی و شرکت های دانش‌ بنیان حوزه صنایع حمل و نقل پیشرفته در فن‌آوری‌های نوین صنعت خودروسازی (خودروهای برقی، متصل، خودران و حمل و نقل اشتراکی) برگزار شد، و دو توافق نامه همکاری مهم نیز با حضور وزیر صمت به امضاء رسید.
در نخستین زیست بوم خودروی برقی، شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز، صنایع الکترونیک گلرنگ و آذین خودرو، توافق نامه همکاری راهبردی برای راه‌اندازی مرکز آزمون ایمنی و عملکردی خودروهای برقی و قطعات را امضاء کردند.
همچنین در این رویداد به منظور توسعه زیر ساخت و ایجاد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی تفاهم نامه ای میان شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا(مکو) و شرکت خودروسازی فردا موتورز به امضاء رسید.

سهم داخلی سازی خودروهای برقی در برنامه هفتم توسعه
در ابتدای نخستین زیست بوم خودروی برقی، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزات صمت، برگزاری زیست بوم خودروهای برقی را عرصه نقش آفرینی دانش بنیان ها دانست و گفت: شرکت های دانش بنیان باید در حوزه طراحی و تولید خودروهای برقی شروع به فعالیت کنند تا زیست بوم خودروهای برقی بر اساس سیاست گذاری های کلان اجرایی شود.
وی با اشاره به برنامه کشورهایی مانند هند، چین، آفریقای جنوبی و مالزی برای گذر از خودروهای احتراقی به خودروهای برقی افزود: راهبرد وزارت صمت بر اساس برنامه هفتم توسعه، طراحی و داخلی سازی ۴۰ درصدی محصولات مرتبط برقی و هیبریدی است.
معاون وزیر صمت در این رویداد که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده بود، با بیان اینکه در حوزه خودروهای برقی با یک محصولی شش لایه روبه رو هستیم، تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل در زیست بوم خودروی برقی بحث زیرساخت ها، طراحی و ساخت است که این موضوع را از سوی وزارتخانه پیگیری می کنیم.
منطقی با تاکید بر اینکه در ساخت خودروهای برقی باید به سمت نوآوری فناورانه رفت، خاطر نشان کرد: در طراحی و تولید خودروهای برقی باید از راهبردهای مختلفی پیگیری کرد و در این مسیر از ظرفیت همکاری های بین المللی نیز استفاده کرد.

در این رویداد همچنین سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC)، با اشاره به رونمایی از سامانه فناورانه خودرو برقی در نظام ایده ها و نیازها گفت: این سامانه به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب شورای عالی عتف و سکوی ملی فناوری و نوآوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را فراهم می کند.
به گفته وی، در این سامانه فناورانه، نیازهای فناورانه شرکت های مرتبط با خودروهای برقی به اطلاع متخصصان رسیده و افراد می توانند توانمندی های خود را در قالب ایده ثبت کنند.
رئیس مؤسسه ISC گفت: دستیابی به فناوری‌های اصلی خودروی برقی و ایستگاه‌های شارژ در کشور، بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های ایستگاه‌های شارژ و اجزا خودروی برقی، کاهش سهم حمل و نقل در مصرف انرژی، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و تدوین استانداردهای مورد نیاز در بخش تامین انرژی و ایستگاه شارژ از جمله اهداف توسعه این سامانه فناورانه در نظام ایده ها و نیازها توسط موسسه ISC است.
فاضل زاده با اعلام اینکه تا نیمه اول اسفند ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۲۱۱ نیاز و ایده ثبت شده است، افزود: «سامانه فناورانه خودرو برقی» با آدرس https://ev.nan.ac در دسترس عموم می باشد.

برای تماشای تصاویر نمایشگاه زیست بوم خودروی برقی اینجا کنید.

عرضه یک میلیون خودرو برقی در چشم انداز ۱۴۱۰
در ادامه این رویداد مجید جلیلی مدیر گروه پژوهش های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، با اشاره به چشم انداز ملی عرضه خودرو برقی در ۱۴۱۰ گفت: بر اساس این چشم انداز تا سال ۱۴۱۰ یک میلیون خودرو برقی، ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۸۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وجود خواهد داشت.
توسعه ایستگاه  شارژ خودروهای برقی در افق ۱۰ ساله
وی که در نخستین زیست بوم خودرو برقی سخن می گفت، به چشم انداز توسعه ایستگاه های شارژ خودرو برقی در افق ۱۰ ساله پرداخت و افزود: تعداد ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه برقی در کشور و در افق ۱۰ ساله در حوزه خودروهای سواری و در بخش خصوصی یک میلیون و ۷۰ هزار ایستگاه و ۱۰۴ ایستگاه شارژ سریع در بخش اتوبوس ها پیش بینی شده است.
همچنین در این رویداد عادل دمشقی مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت شرکت مکو، توضیحاتی را در خصوص نیازمندی های زیرساخت شارژ خودرو برقی در اماکن شهری و بین شهری ارائه کرد.
وی با توجه به لزوم فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از خودروهای برقی گفت: کسی که خودرو برقی دارد باید در فعالیت های روزمره، مقوله شارژ خودرو را بگنجاند و براین اساس اپلیکیشن رزرو شارژ و زمان بندی را در اختیارشان قرار می دهیم.
به گفته دمشقی، شبکه شارژ بر اساس شرایط برقی عادی کشورها در جریان توسعه پیدا کرده و در هیچ نقطه دنیا ناگهان ظرفیت تولید برق نیروگاه ها چند برابر نشده، بنابراین نگرانی در حوزه برق چه از سمت شرکت های خصوصی یا حاکمیتی تنها گرایش به سمت خودروهای برقی را کاهش می دهد.
مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت شرکت مکو(مپنا) خاطرنشان کرد: خودرو برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار ممکن است کارکرد کمتری داشته باشند البته این مساله در سوخت مصرفی خودرو بنزینی نیز صدق می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا