خودرو

سرگیجه مشتریان در ماجرای «پلاک خودرو»

دنیای‌اقتصاد :

برخی وعده‌های سیاستگذار و همچنین نهادهای اجرایی، این روزها مشتریان خودروهای داخلی و خارجی کشور را سردرگم کرده است، موضوعی که نشان از عدم هماهنگی لازم و کافی با عرضه‌کنندگان خودرو به‌ویژه خودروسازان دارد. طی دو سه هفته اخیر، دو موضوع ویژه سبب سردرگمی مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان خودرو شده است؛ یکی اختصاص پلاک ۱۴۰۳ به خودروها، و دیگری ماجرای شرط پلاک فعال برای شرکت در ثبت‌نام خودروهای خارجی.
اصل داستان نخست این است که مشتریان بین اظهارات مسوولان راهور و برنامه‌ریزی خودروسازان بابت دریافت پلاک ۱۴۰۳ مانده‌اند. ۲۲بهمن امسال بود که رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد از ۲۳بهمن به بعد، خودروهای ترخیصی از کارخانه، با مدل سال ۱۴۰۳ سند زده و شماره‌گذاری می‌شوند. سردار تیمور حسینی گفت: ما هر سال به دو دلیل عمده که یکی برای حمایت از مصرف‌کننده و دیگری برای حمایت از تولیدکننده است، از حدود یک یا دو ماه قبل از سال، مدل – پلاک – سال جدید را اعمال می‌کنیم. این اظهارنظر رئیس پلیس راهور، خیال آن دسته از مشتریانی را که خودروی آنها از ۲۳بهمن به بعد ترخیص می‌شود، بابت دریافت پلاک سال جدید (۱۴۰۳) راحت کرد. این در حالی است که خودروسازان خلاف آنچه سردار حسینی اعلام کرده، می‌گویند طبق قواعد و برنامه‌ریزی داخلی خود اقدام به صدور پلاک می‌کنند. به گفته برخی مشتریان که با روزنامه تماس گرفته‌اند، خودروسازان با رد موضوع اختصاص پلاک ۱۴۰۳ به خودروهایی که از ۲۳بهمن به بعد از کارخانه ترخیص می‌شوند، تاکید کرده‌اند طبق روال این سال‌ها، خودروهای تولیدی از پانزدهم اسفند پلاک سال جدید دریافت می‌کنند.
حال این پرسش برای مشتریان ایجاد شده که بالاخره باید به حرف راهور ناجا به عنوان مسوول شماره‌گذاری خودرو استناد و اعتماد کنند یا به آنچه خودروسازان می‌گویند؟ پرسش دیگر اینکه چرا و چطور هماهنگی لازم و کافی بین خودروسازان و پلیس راهور بر سر مساله پلاک‌گذاری خودروها شکل نگرفته است؟ اما موضوع دیگری که این روزها سردرگمی مشتریان، به‌ویژه متقاضیان خودروهای وارداتی، را در پی داشته، شرط پلاک فعال برای ثبت‌نام این خودروهاست. یکی از شهروندانی که در ثبت‌نام اخیر خودروهای وارداتی شرکت کرده، می‌گوید: با توجه به اظهارات چند وقت پیش رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر حذف شرط «نداشتن پلاک فعال جهت ثبت‌نام خودروی خارجی» برای آنهایی که پنج سال از آخرین پلاک فعال آنها گذشته باشد، ۵۰۰میلیون تومان بلوکه و در طرح موردنظر شرکت کردم. وی می‌افزاید: حالا با وجود تایید اولیه، خودروساز می‌گوید به دلیل داشتن پلاک فعال (حتی با وجود گذشت بیش از پنج سال از دریافت آن) نام من از لیست نهایی ثبت‌نام‌کنندگان حذف خواهد شد. به گفته وی، خودروساز موردنظر از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در این مورد ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.
ماجرا از این قرار است که رئیس سازمان توسعه تجارت هفدهم بهمن امسال اعلام کرد: «در بحث ثبت‌نام خودروهای وارداتی، محدودیت‌های پلاک فعال برداشته شده است؛ از این رو متقاضی دارای خودرو، اگر ۵ سال از پلاک و مدل خودروی وی گذشته باشد، می‌تواند نسبت به ثبت‌نام اقدام کند و اگر خودرویی انتخاب نکرده باشد، می‌تواند از سایر سامانه‌ها اقدام به ثبت‌نام کند.» با توجه به اظهارات این مقام مسوول، برخی شهروندانی که ۵ سال از پلاک و مدل خودروی آنها گذشته، اقدام به ثبت‌نام خودروهای وارداتی کرده‌اند و فرآیند اولیه را نیز پشت‌سر گذاشته‌اند. بااین‌حال، خودروسازان می‌گویند به دلیل داشتن پلاک فعال، از فرآیند نهایی ثبت‌نام حذف خواهند شد. پیگیری «دنیای اقتصاد» نیز نشان می‌دهد خودروسازان ظاهرا از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت اطلاعی ندارند و طبق آخرین قواعد موجود، دارندگان پلاک فعال همچنان مجاز به دریافت خودروی وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه نیستند.
حالا این پرسش پیش می‌آید که چه کسی پاسخگوی سرگردانی مشتریانی خواهد بود که قربانی ناهماهنگی سازمان توسعه تجارت و عرضه‌کنندگان خودرو شده‌اند؟ اگر شرط پلاک فعال برای افرادی که پنج سال از عمر پلاک و مدل خودروی آنها گذشته، برداشته شده است، پس چرا خودروسازان از آن خبر ندارند؟ اگر هم این شرط حذف نشده، پس تکلیف اظهارات رسمی رئیس سازمان توسعه تجارت چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا