خودرو

چگونه مصرف سوخت خودرومان را کاهش دهیم؟ / ۱۰ راهکاری که موجب بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت خودروتان می شود

اگرچه دولت در سال‌های اخیر و به خصوص پس از تجربه تلخ سال ۹۸ در ارتباط با قیمت بنزین احتیاط کرده است، اما با این حال با توجه به کسری ۶۰ درصدی بودجه در سال ۱۴۰۳، افزایش نرخ بنزین در سال جاری دور از ذهن نیست، تصمیمی که این روزها یکی از دغدغه های اصلی رانندگان ایرانی است و می تواند با راهکارهایی چون کاهش مصرف بنزین و بهبود عملکرد خودرو موجب رفع نگرانی بسیاری از مالکان خودروها شود.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود اقدامات خودروسازان در تغییر فن آوری و کاهش مصرف سوخت خودروها با این حال همچنان خودروهای ایرانی راندمان مناسبی در مصرف سوخت ندارند. فناوری به کار رفته در خودروهای ایرانی عمدتا قدیمی است و همین مسئله سبب می‌شود تا مصرف سوخت خودروهای ما نسبت به سایر کشورها بیشتر از حد میانگین باشد. خوشبختانه در ایران موج تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی با سیاست های اخیر دولت در حال افزایش است حرکتی که در سایر کشورها نیز با استفاده گسترده از خودروهای هیبریدی و الکتریکی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت منجر شده است.
با این حال با توجه به حجم وسیعی از تردد خودروهای فرسوده و خودروهای با سوخت فسیلی در کشورمان، در این مطلب قصد داریم به راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها بپردازیم البته نباید توقع داشته باشید که مصرف بنزین اتومبیل شما به‌ طور ناگهانی نصف شود، چرا که فناوری پیشرانه‌ها غیرقابل تغییر است اما مسلما رعایت بسیاری از این راهکارها می‌تواند در کاهش مصرف بنزین و بهبود عملکرد خودرو شما مؤثر باشد.
۱- خودروتان را در حالت درجا روشن نگه ندارید
بهبود عادات رانندگی تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف بنزین در اتومبیل‌های ما خواهد داشت بنابراین اولین راهکار و توصیه این است که از بیکار ماندن خودرو تا حد امکان پرهیز کنید. البته روشن/خاموش کردن مکرر موتور افزایش استهلاک آن را در پی خواهد داشت، اما روشن ماندن خودرو در وضعیت بلااستفاده نیز سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود. متخصصان تخمین می‌زنند که به‌ ازای هر یک ساعت روشن‌ماندن خودرو، یک گالن سوخت (حدود ۴ لیتر) مصرف می‌شود.
به گفته کارشناسان موتورهای درون‌سوز برای فعالیت به سوزاندن مخلوطی از هوا و سوخت نیاز دارند بنابراین بدترین حالت ترکیب هوا و سوخت، زمانی است که موتور خودرو در حالت درجا مشغول به کار است. در این وضعیت هوای اندکی وارد موتور می‌شود و سوخت به صورت ناقص می‌سوزد. بنابراین توصیه می‌شود تا از بیکار ماندن خودرو تا حد امکان پرهیز کنید.
۲- فشار باد تایرها را تنظیم کنید
هر چقدر که لاستیک‌های شما کم‌بادتر شوند، سنگین‌تر خواهند بود و به نیروی بیشتری برای چرخش نیاز دارند. در نتیجه فشار بیشتری بر موتور وارد می‌شود و به سوزاندن بنزین بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد. چک‌کردن دائم فشار باد تایرها عملی ساده است که تأثیر مثبتی بر کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

۳- دور موتور را پایین نگه دارید
توصیه می‌شود تا هنگام رانندگی در جاده‌های صاف و یکنواخت، دور موتور را در محدوده ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دور بر دقیقه تنظیم کنید. برای این کار لازم است تا دنده‌ها به سرعت سبک شوند تا موتور با دورهای پایین کار کند و سوخت کمتری بسوزاند. پایین نگه‌داشتن دور موتور هنگام رانندگی قطعا  می‌تواند صرفه‌جویی در مصرف سوخت را برای شما به‌همراه داشته باشد.
۴- خودرو را سبک نگه دارید
هرچقدر خودرو سنگین‌تر باشد، موتور به صرف انرژی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن نیاز خواهد داشت در واقع وزن خودرو عاملی تأثیرگذار بر راندمان آن است و هر چه سنگین تر باشد سوخت بیشتری را می‌بلعد. بنابراین برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت لازم است تا خودرو را تا حد امکان سبک کنید.
۵- سرویس های دوره ای را به صورت منظم انجام دهید
انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای و تعویض فیلترها و روانکارها نقش مهمی در حفظ سلامت و تداوم حیات قوای فنی اتومبیل شما دارد. اقدامی که شاید ساده‌ترین و بهترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودرو شما باشد . بنابراین در سرویس های دوره ای هرکدام از قطعات خودرو را که دچار مشکل شده‌اند، در کوتاه‌ترین زمان تعمیر یا تعویض کنید.
یک قطعه خراب بر سایر قطعات نیز تأثیر می‌گذارد و همین مسئله سبب ازبین‌رفتن انرژی و افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.  بنابراین قطعات معیوب را تعویض و در صورت نیاز موتور را  روغن‌کاری کنید تا دمای پیشرانه در حد مطلوبی حفظ شود و مصرف سوخت اتومبیل نیز در محدوده قابل قبولی باقی بماند.
۶- باک خودرو را به اندازه نیاز پر کنید
همان طور که اشاره شد یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت کاهش وزن، پرکردن باک خودرو به اندازه لازم است چرا که پرکردن باک خودرو به میزان بیش از حد موجب خواهد شد که وزن بیشتری به خودرو تحمیل شود. بنابراین اگر در فواصل کوتاه تردد دارید، لازم نیست تا باک خودرو کاملاً پر باشد. برخی خودروها همچون شاسی‌بلندهای اندازه بزرگ باک حجیمی دارند و پرکردن تمامی آن موجب سنگین‌شدن خودرو خواهد شد.
۷- از سیستم تهویه مطبوع کمتر استفاده کنید
کارشناسان و متخصصان خودرو توصیه می‌کنند برای رانندگی در مسیرهای درون شهری سیستم تهویه را تا حد امکان خاموش کنید و پنجره‌ها را پایین بدهید. این توصیه هنگام حرکت در اتوبان‌ها و جاده‌ها برعکس است، چرا که پایین دادن شیشه‌ها در این حالت تأثیر منفی بر آیرودینامیک خودرو می‌گذارد و مصرف سوخت اتومبیل شما را افزایش می‌دهد. بنابراین هنگام حرکت در اتوبان‌ها و جاده‌ها بهتر است تا شیشه‌ها را ببندید و سیستم تهویه مطبوع را فعال کنید.
در واقع به جهت اینکه سیستم تهویه مطبوع چه در حالت گرمایش و چه در حالت سرمایش، نیاز به انرژی موتور شما دارد. هنگامی که سیستم تهویه مطبوع خودرو فعال است، موتور بایستی انرژی بیشتری را تولید کند، چرا که سیستم تهویه برای کار به نیرو نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌شود تنها هنگامی که واقعاً به تهویه نیاز دارید، این سیستم را روشن کنید.

۸- آرام رانندگی کنید
رانندگی پرهیجان، تعویض زیاد دنده‌ها و شتاب‌گیری‌های متعدد موجب افزایش مصرف سوخت خودرو شما می شود در واقع عادت رانندگی سهم بزرگی در کاهش یا افزایش مصرف سوخت اتومبیل شما دارد.
این در حالی است که  رانندگی آرام و به دور از هیجان همانند یک رویه ثابت، مصرف سوخت اتومبیل شما را کاهش خواهد داد. چرا که وضعیت موتور با تغییر شرایط ناگهانی و پی‌درپی روبه‌رو نیست و به همین دلیل براساس یک روند ثابت با نرخ آرام فعالیت می‌کند و مصرف سوخت خودرو کاهش می یابد.
۹- از سلامت باک خودرو خود مطمئن شوید
از آنجا که باک‌های خودرو معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند و بر اثر فرسایش دچار خوردگی می‌شوند. چنان چه مالک یک خودرو با سن بالا هستید، به طور مرتب باک خودرو را چک کنید. در صورتی که در باک خودرو دچار روزنه باشد، میزان تبخیر بنزین افزایش می‌یابد.
۱۰- سفرهای درون شهری را هماهنگ و پشت سرهم انجام دهید
پیش از این اشاره شد که که روشن/خاموش کردن مکرر موتور بر سلامت آن تأثیر منفی دارد و همچنین موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود. هنگامی که موتور خودرو گرم می‌شود، سوخت کمتری نسبت به حالتی که موتور سرد است، سوزانده می‌شود بنابراین در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می شود از این رو بهتر است تا به‌جای گرم و سرد شدن مکرر موتور، کارهای خود را پشت‌ سر هم و تا زمانی که موتور هنوز گرم است، انجام دهید و سفرهای درون‌شهری را به‌صورت پشت سرهم انجام دهید.
در پایان و پس از ذکر ۱۰ نکته مهم باید گفت که امروزه صرفه‌جویی در مصرف سوخت یک الزام اساسی برای رانندگان محسوب می‌شود، به‌خصوص در کشور ما که همچنان خودروهای متعلق به دهه‌ها پیش همچون پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ یا پراید در خیابان‌ها تردد دارند. بنابراین بهبود عادات رانندگی تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف بنزین در اتومبیل‌های ما خواهد داشت و علاوه بر آن عمر قطعات دیگر اتومبیل را نیز افزایش می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا