خودرو

مارسلو گاندینی، طراح لامبورگینی میورا درگذشت


مارسلو گاندینی که یکی از معروف‌ترین و خلاق‌ترین طراحان دنیای خودرو محسوب می‌شد، در سن ۸۵ سالگی درگذشت. فعلا دلیل مرگ ناگهانی او که هفته گذشته در تورین،‌ ایتالیا رخ داد صحبتی نشده است.
گاندینی در سال ۱۹۳۸ در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد. پدر او یکی از رهبران ارکستر معروف ایتالیا بود. او در سال ۱۹۶۵ به عنوان طراح ارشد به برتونه پیوست و جای جیورجیتو جیوگیارو را گرفت. گاندینی ۱۴ سال در خدمت این کمپانی بود و علاوه بر طراحی برخی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای تاریخ، شاخه Stile Bertone را هم تاسیس کرد.
از همان ابتدای مسیر شغلی گاندینی، استعداد و خلاقیت او بسیار به چشم می‌آمد. یکی از اولین طرح‌هایی که گاندینی زد، لامبورگینی میورا بود که به عقیده بسیاری منجر به خلق سگمنت ابرخودروها شد و یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین خودروهای تاریخ نیز محسوب می‌شود.
البته گاندینی به دستاوردهای میورا قانع نبود و در ادامه مسیر شغلی خود، بسیاری از خودروهای معروف اسپرت ایتالیایی از جمله لامبورگینی کونتاک، دی‌توماستو پانترا و فراری ۳۰۸/GT4 را طراحی کرد. مدل آخر، اولین و آخرین فراری طراحی‌شده توسط برتونه بود که به مرحله تولید رسید. لامبورگینی دیابلو، مازراتی بای‌توربو و بسیاری از خودروهای جذاب ایتالیایی دیگر نیز حاصل خلاقیت او بودند.

طراحی برخی از جذاب‌ترین و تحسین‌برانگیزترین خودروهای مفهومی این دوره هم متعلق به گاندینی است. آلفا رومئو ۳۳ کارابو و لانچیا استراتوس زیرو از جمله این کانسپت‌ها هستند. البته گاندینی خلاقیت خود را فقط محدود به قشر بالای صنعت خودروهای نکرد.
گاندینی مسئول طراحی بعضی از خودروهای به‌یادماندنی تولید انبوه دوران خود نیز بود. اولین ب‌ام‌و سری۵، نسل اول فولکس‌واگن پولو، رنو ۵ توربو و سیتروئن BX تنها بخشی از این محصولات هستند. گاندینی به عنوان یک طراح، خلاقیت خود را فقط صرف دنیای خودرو نکرد و وقتی که در حال طراحی خودروهای سواری نبود، وقت خود را صرف طراحی ساختمان‌ها و حتی هلیکوپترهای سفارشی می‌کرد.
تاثیر و گستره نبوغ مارسلو گاندینی را می‌شود همین امروز هم در کل صنعت خودرو حس و مشاهده کرد. او تا آخرین سال زندگی خود در حال کار و طراحی محصولات مثال‌زدنی بود و قصد داشت که در هشتاد و پنجمین سال زندگی خود، بخش‌هایی از موزه دنیای خودرو در دوحه، قطر را طراحی کند. دنیای خودرو قطعا یکی از متعهدترین و نوآورترین طراحان خود را از دست داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا