خودرو

میزان استقبال از خودروهای وارداتی جانبازان + لیست درخواست ها


با توجه به لیست منتشر شده از درخواست ها برای خودروهای وارداتی جانبازان که به دست خبرنگار اسب بخار رسیده، مشخص شد که میزان استقبال از این طرح چه مقدار بوده.
مدتی است که سایتی برای ثبت درخواست خودروهای وارداتی جانبازان شروع به کار کرده تا واجدین شرایط برای این طرح بتوانند طبق اولویت های مشخص شده از میان محصولات قابل عرضه، یک خودرو را انتخاب کنند. در ادامه ماجرای فروش خودروهای وارداتی به جانبازان، شاهد حضور محصولاتی از برندهای معتبر غیرچینی مانند مرسدس بنز، ب ام و، تویوتا، نیسان و … بودیم که همه را شوکه کرد و عده ای را نیز شاکی کرد که به چه علت برای مردم عادی امکان ثبت نام خودروهای باکیفیت وجود ندارد.
حال پس از گذشت حدود دو ماه، لیست مربوط به ثبت درخواست خودروهای وارداتی توسط جانبازان نهایی شده و به دست خبرنگار اسب بخار رسیده. با توجه به اعداد و ارقام درج شده در لیست مذکور، مشخص شد که برخلاف پیش بینی های مردم و مخاطبین، میزان استقبال از طرف جانبازان و واجدین شرایط این طرح به نسبت بالا بوده و همین امر دال بر دلال پروری پروژه واردات خودروهای لوکس برای جانبازان است. به عبارتی دیگر می توان گفت که اکثر واجدین شرایط خرید از این سامانه، احتمالاً قصد دارند تا خودروهای وارداتی مورد نظرشان را بلافاصله در بازار آزاد بفروشند.
در مجموع برای تمامی مدل هایی که شرکت های وارد کننده ادعا کردند توانایی آوردن آن ها به ایران را دارند، ۴۳۲۱ درخواست ثبت شد. البته این میزان تقاضا فقط برای خودروهای بین ۳۰ تا ۳۵ هزار یورویی است.با توجه به این که در کل بین ۲۰ تا ۲۵ هزار جانباز امکان ثبت نام در طرح فروش خودروهای وارداتی را داشتند و از این تعداد، بخش کمی درصد جانبازیشان بالا بود، می توان گفت که به نسبت میزان استقبال واجدین شرایط خرید خودروهای ۳۰ تا ۳۵ هزار یورویی بالا بوده. به این ترتیب احتمال می رود خودروهای میان رده تر با قیمت های پایین تر، متقاضی های بیشتری داشته باشند.
به طور کلی استقبال از دو برند آلمانی مرسدس بنز و ب ام و بیشتر از بقیه بود. این میزان تقاضا برای بنز و ب ام و های معرفی شده نشان می دهد که تقریباً اکثر ثبت نام کنندگان به دنبال خودروهایی بودند که در بازار نایاب تر باشند و بتوانند با توجه به این قضیه سود بیشتری به جیب بزنند. در رده سوم درخواست ها نیز معروف ترین برند ژاپنی یعنی تویوتا قرار گرفت.
بیشتر بخوانید : بازگشت مجدد مرسدس بنز به ایران
با توجه به استقبال به نسبت زیاد از محصولات بنز و ب ام و می توان گفت که امکان واردات بنز به این مقدار وجود ندارد زیرا شرکت ستاره ایران اعلام کرده که به طور کلی قادر است فقط ۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کند که این مقدار جوابگوی تقاضای ۱۷۸۶ عددی نیست. از طرفی دیگر اما پرشیا خودرو، متولی واردات ب ام و و مینی، اذعان کرده که می تواند تمامی نیازهای مشتریان محصولات این دو برند آلمانی را پاسخ دهد و مسیر واردات ب ام و و مینی برایشان هموار است.
مرسدس بنز A180 سدان با ۸۱۱ درخواست در رده اول، بنز C181 با ۶۹۱ درخواست در رده دوم و ب ام و ۳۱۸i نیز با ۶۶۵ درخواست در رده سوم پر متقاضی ترین خودروها قرار گرفت.
از میان محصولات معرفی شده به سامانه، برای فیات تیپو کراس فقط ۱ درخواست و برای دو خودروی فیات ۵۰۰X هیبرید و فولکس واگن گلف نیز ۲ متقاضی خرید ثبت شد.
در پایان می توان نتیجه گرفت که به طور کلی تمام قشرهای جامعه اعم از جانباز، بازاری، فرهنگی، تحصیل کرده و … با توجه به شرایط بد اقتصادی تلاش می کنند از فرصت های موجود نهایت بهره را ببرند تا بتوانند به کمک اختلاف های موجود میان قیمت خرید و بازار کالاهای مختلف، مخصوصاً خودرو، کمی از نیازهای مالی خود را جبران کنند. ادامه دار بودن این روند موجب خواهد شد تا جامعه به ناچار رویه دلالی در پیش بگیرد و از این طریق بتواند در مقابل تورم های موجود کمی بیشتر دوام بیاورد.
در مجموع برای تمامی مدل هایی که شرکت های وارد کننده ادعا کردند توانایی آوردن آن ها به ایران را دارند، ۴۳۲۱ درخواست ثبت شد. البته این میزان تقاضا فقط برای خودروهای بین ۳۰ تا ۳۵ هزار یورویی است.
به طور کلی استقبال از دو برند آلمانی مرسدس بنز و ب ام و بیشتر از بقیه بود. این میزان تقاضا برای بنز و ب ام و ها نشان می دهد که تقریباً اکثر متقاضیان به دنبال خودروهایی بودند که بتوانند با فروش آن ها سود بیشتری به جیب بزنند. در رده سوم درخواست ها نیز معروف ترین برند ژاپنی یعنی تویوتا قرار گرفت.
از میان محصولات معرفی شده به سامانه، برای فیات تیپو کراس فقط ۱ درخواست و برای دو خودروی فیات ۵۰۰X هیبرید و فولکس واگن گلف نیز ۲ متقاضی خرید ثبت شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا