خودرو

نگاهی به آمار تولید خودروهای سواری در کشور طی سال ۱۴۰۲، کاهش شدید تولید داخلی‌ها


با پایان سال ۱۴۰۲، خودروسازان آمار تولید خود را در بخش‌های مختلف منتشر کردند. بررسی آمار تولید خودروهای سواری در کشور طی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا روندی نزولی را طی کرده‌اند، در حالی که تولید خودروهای مونتاژی چینی در کشورمان رو به افزایش بوده است.
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که این دو شرکت در سال ۱۴۰۲، کمتر از سال ۱۴۰۱ خودرو سواری تولید کرده‌اند. در سال ۱۴۰۱ و پس از چندسال کاهش تولید، بالاخره خودروسازان بزرگ کشور موفق شدند تیراژ تولید خود را به بیش از یک میلیون دستگاه برسانند و ۳۵ درصد رشد را تجربه کنند. با این حال خودروسازان در سال ۱۴۰۲ موفق نشدند این رشد را تکرار کنند. تولید خودروهای سواری در ایران‌خودرو و سایپا طی سال ۱۴۰۲ کاهش یافت و رشد کلی تولید خودرو در کشور را نیز کاهش داد.

ایران‌خودرو طی سال ۱۴۰۱، حدود ۵۴۴ هزار دستگاه خودرو‌ سواری تولید کرد. ۶۰ هزار دستگاه خودرو ناقص که از قبل در پارکینگ‌ها مانده بودند نیز تکمیل و به بازار عرضه شدند. بنابراین می‌توان گفت که ایران‌خودرو طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ دستگاه خودرو به تولید رساند. با این حال خودروساز بزرگ ایرانی در سال ۱۴۰۲، موفق شد تا ۵۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که کاهش حدود ۸۰ هزار دستگاهی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
سایپا نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرد. ۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص نیز طی این سال تکمیل شدند تا آمار تولید این خودروساز در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه برسد. اما سایپا نتوانست این روند را در سال ۱۴۰۲ حفظ کند و مجموع تولید خودروهای سواری آن به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش یافت. کاهش تولید خودروهای سواری در ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی اتفاق افتاده است که خودروسازان خصوصی رشد ۱۰۰ درصدی مونتاژ خودروهای چینی را طی سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا