خودرو

واردات دست‌دوم‌ها کلید خورد

دنیای اقتصاد :

در راستای اجرای مصوبه دی‌ماه سال جاری هیات وزیران، امکان ثبت‌ سفارش خودروهای وارد‌شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیش از تاریخ این مصوبه (۱۹دی‌ماه) به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است. بر این اساس، تا اطلاع ثانوی صرفا کاربران دارای کارت بازرگانی فعال، امکان ثبت‌سفارش و واردات از این محل را خواهند داشت. هیات وزیران در جلسه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را تصویب کرد.
طبق این مصوبه، خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه، مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری و مناطق صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوط و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب)، دارا بودن معاینه فنی متصل به سامانه سیمفا و با رعایت قوانین، مجاز به پلاک‌گذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی خواهند بود. پلاک‌گذاری ملی خودروهای موردنظر منوط به اخذ تاییدیه آلایندگی، ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
حال در راستای اجرای این مصوبه، امکان ثبت‌سفارش خودروهای وارد‌شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قبل از تاریخ ۱۹دی‌ماه ۱۴۰۲ به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است. محل تامین ارز جدید ذیل عملیات ارزی بدون انتقال ارز با عنوان «از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات – بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲» ایجاد شد. مطابق تصویب‌نامه هیات وزیران، خودروهای ساخت آمریکا یا برند آمریکایی و خودروهای با برند لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی (خودروهای مستثنی‌شده از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک «شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» و «گمرک ایران») مشمول استفاده از مصوبه مذکور نبوده و امکان ثبت‌ سفارش ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا