خودرو

وقتی گران‌ترین خودروی آئودی در ایران، هم قیمت یک پژو ۲۰۶ صفر در بازار امروز بود! /عکس

خبر ورود برند آئودی به بازار ایران، در میان انبوهی از خودروهای چینی و تعدادی کره‌ای و ژاپنی، می‌تواند بسیار جذاب و مهم باشد.
به بهانه رونمایی رسمی از آئودی Q۴ E-Tron در ایران، قصد داریم تا نگاهی به این خودرو و وضعیت این برند در کشور داشته باشیم.

امیرمسعود عابدین: نام آئودی به سبب تولید محصولات بسیار با کیفیت، زیبا و جذاب، به گوش هر فردی آشنا به نظر می‌رسد. این شرکت که از تولیدکنندگان مشهور خودروهای لوکس محسوب می‌شود، در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۰۹ توسط آگوست هورش و در شهر تسویکاو آلمان تأسیس شد. آئودی از سال ۱۹۶۴، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن به‌شمار می‌آید و دفتر مرکزی آن در شهر اینگولشتات ایالت بایرن قرار دارد.

برند آئودی با وجود محبوبیت زیادی که در میان جهانیان دارد، اما در بازار ایران خوش اقبال نبود! با توجه به سلطه‌گری و علاقه مردم ایران به مرسدس بنز و بی ام و و همچنین نبود نمایندگی فعال و مناسب، این برند هرگز نتوانست در ایران خوش بدرخشد. عجیب‌تر آنکه با وجود مجاز بودن واردات این برند به صورت گذرموقت، اما باز هم این برند وضعیت خوبی در میان خریداران ندارد. امیدواریم در این موقعیت جدید که رقبای اصلی آئودی یعنی مرسدس و بی ام و، به صورت گسترده در بازار حضور ندارند، این برند بتواند در میان ایرانیان جایگاه خود را بدست آورد.

آخرین حضور آئودی در ایران به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد. در آن زمان ده‌ها دستگاه آئودی Q۵ با قیمت گمرکی ۵۱ هزار دلار، از طریق نمایندگی رامک خودرو (با واسطه‌گری یک شرکت ایتالیایی) وارد کشور شد. این خودرو با دستان پر آمده بود تا با بی ام و X۳ و لکسس NX در بازار ایران بجنگد، اما متاسفانه با ابطال مجوز رامک خودرو برای واردات آئودی، این خودرو نتوانست به این جنگ و رقابت ادامه دهد.

آخرین مراسم رونمایی از محصولات آئودی به سال ۹۴ برمی‌گردد. دی ماه سال ۹۴، رامک خودرو در برج میلاد از ۹ مدل آئودی از جمله A۷ ،TT و Q۵ رونمایی کرد که این تنوع مدل و وجود محصولات لوکس، نشان دهنده آمادگی رامک خودرو برای رقابت با مرسدس و بی ام و در بازار ایران بود.
البته قبل از این مراسم، آئودی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که رامک خودرو هیچ ارتباط رسمی و معتبری با شرکت مادر نداشته و به مشتریان هشدار داد. در واقع حقیقت امر این بود که رامک خودرو محصولات آئودی را با واسطه‌گری یک شرکت ایتالیایی به بازار ایران وارد می‌کرد و ارتباط مستقیمی با شرکت مادر نداشت و همین موضوع، کیفیت و آینده خدمات پس از فروش این شرکت را ضعیف می‌کرد.

شاید جالب و البته غم انگیز باشد که بدانید در آن سال که قیمت دلار چیزی حدود ۳۷۰۰ تومان بود، گران‌ترین محصول آئودی در بازار ایران یعنی A۷ اسپرت‌بک، حدود ۶۲۵ میلیون تومان، هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر در بازار فعلی ارزش داشت!
حالا با گذشت ۸ سال از آن روزها و طی کردن فراز و نشیب‌های مختلف، طبق آیین‌نامه جدید واردات خودرو، خودروهای برقی تا سقف قیمتی ۴۰ هزار یورو اجازه ورود به بازار ایران را دارند. با توجه به این موضوع، نادین خودرو، واردکننده جدید آئودی قصد دارد تا مدل Q۴ E-Tron را وارد ایران کند.

با توجه به مشکلات و تحریم‌های حاکم بر کشور، آئودی نمی‌تواند به صورت رسمی در بازار ایران حضور داشته باشد. بنابراین این آئودی وارداتی، ساخت شرکت FAW چین بوده و مشابه همان چیزی است که درباره ورود فولکس واگن ID.۴ به ایران رخ داده بود.

آئودی Q۴ E-Tron با دو نسخه ۴۰ و ۵۰ و در سه تیپ وارد ایران می‌شود. نسخه پایه ۴۰، دارای یک موتور برقی در عقب است که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

قوی‌ترین نسخه یعنی ۵۰، از دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۷۲ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. شتاب این نسخه ۶.۸ ثانیه اعلام شده است.

هر دو نسخه ۴۰ و ۵۰ از باتری ۸۴ کیلووات ساعتی فاو استفاده می‌کنند که میزان برد پس از هر بار شارژ در نسخه ۴۰، ۶۰۵ کیلومتر و در نسخه ۵۰، ۵۶۰ کیلومتر است. باتری‌های این خودرو را می‌توان در کمتر از ۴۰ دقیقه به ۸۰ درصد رساند.

به گفته مدیران نادین خودرو، واردات آئودی Q۴ E-tron در سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. همچنین قرار است تا مدل‌های دیگر این خودروساز آلمانی نیز به بازار ایران بیاید.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.
۲۲۷۲۲۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا