خودرو

آیا آمارهای اشتباه وزیر صمت تعمدی است؟


مشخص نیست چرا علی آبادی هر از چند گاهی اطلاعات اشتباه به مردم می دهد. با توجه به این که وی این اطلاعات را براساس گزارش هایی که به او می دهند بیان می کند، آیا آمارهای اشتباه وزیر صمت تعمدی است؟ یا به طور کل نیاز است آمارسازی کرده و با عددها بازی کنند؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دیروز (چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲) وزیر صمت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این که سیاست وزارت صمت، تبدیل خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است، گفت: «تعادل خوبی در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد.»
علی آبادی افزود: «اگر شرایط به نحوی مدیریت شود که نیاز و عرضه با هم متوازن شود، وضعیت سفره مردم بهبود خواهد یافت و دولت به دنبال برقراری این توازن است. در وزارت صمت تلاش می‌کنیم سیستم نظارت خود را مردمی کنیم تا مردم کمک کند تا جلوی سوءاستفاده گرفته شود. رفع ناترازی در عرضه و تقاضا و نظارت صحیح در بازار هر دو به صورت متوازن دنبال می شود.»
وزیر صمت گفت: «سیاست وزارت صمت، تبدیل خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است. تعادل خوبی در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد و روزانه بیش از ۵ هزار خودرو تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این حجم از تولید قاعدتاً باید به تعادل در بازار بیانجامد، اما موارد دیگر به افزایش قیمت خودرو دامن می‌زند.»
علی آبادی همچنین با اشاره به اجلاس w.t.o با بیان این که در حال حاضر عضو ناظر هستیم گفت: «تلاش کردیم در این اجلاس با وزرای کشورهای مختلف، مقامات اماراتی و مسئولان تماس بگیریم و صحبت کردیم. قاعده‌مند کردن نظام تجارت و همساز کردن آن با نظام تجارت جهانی عامل بسیار مهم و زیرساختی است که در وزارتخانه در حال انجام شدن است. آن چه تاکنون مانع عضویت ایران شده یک‌جانبه‌گرایی است که سعی کردیم این موضوع را مدیریت کنیم.»
وضعیت بازار و عوامل مؤثر بر افزایش قیمت ها و ناترازی ها همه و همه در اقتصاد دستوری و خودروسازی تکلیفی ریشه دارد، مشخص نیست وزیر صمت قصد فرار از واقعیت را دارد یا تلاش بر کتمان حقیقت؟
طبق گفته علی آبادی حتا اگر اولین ماه سال را هم به حساب نیاوریم و صرفاً ۱۰ ماه بعد آن را محاسبه کنیم باید تا امروز حداقل یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو به تولید می رسید، اما براساس آخرین گزارش وزارت صمت میزان تولید هنوز به یک میلیون و سیصد هزار دستگاه هم نرسیده است. همچنین میزان عرضه با آن چه براساس اطلاعات علی آبادی است فاصله بسیار زیادی دارد.
در این شرایط معلوم نیست چرا هر از چند گاهی وزیر صمت آمار و اطلاعات غلط ارائه می دهد؟ آیا افرادی که این اطلاعات را به دست وی می رسانند تعمداً این کار را می کنند یا خود آن ها نیز در جریان آن چه می کنند، نیستند؟ اوایل مهر ماه نیز وزیر صمت در حضور رئیس جمهور اقدام به ارائه آمار اشتباه از میزان واردات و تحویل خودروهای وارداتی کرد. وزیر صمت در آن هنگام از تحویل ۱۵۰۰ دستگاه خودروی وارداتی به رئیس دولت گفت. این در حالی بود که آن زمان تعداد محدودی چانگان تحویل شده بود که تعداد آن ها به ۵۰۰ دستگاه هم نمی رسید.
به عنوان نمونه، دیگر اوایل آذر ماه وی اعلام کرد که مقرر شده است که تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد و به ناوگان تاکسی‌رانی اضافه شود. این عدد هر چند در گزارشی که کمی بعد به معاون اول ارائه شد براساس ثبت سفارش و در حال مذاکره جور درمی آمد، اما تاکنون اثری از تحقق آن دیده نمی شود. با توجه به سابقه علمی و مهندس بودن وزیر صمت به نظر می رسد که وی اعداد و ارقام را کامل بشناسد؛ حال این که چرا بر ارائه اطلاعات نادرست و غلط اصرار دارد، مسئله ای است که هنوز ابعاد آن روشن نشده است.
اگر واقعاً میزان تولید و عرضه برابر با گفته وی بود، در حداقل ترین حالت باید تا امروز بیش از یک میلیون تقاضا از بازار خارج می شد، اما عطش وصف ناپذیر بازار نشان می دهد که وزارت صمت به رغم تمام بازی با اعداد و خبردرمانی هایی که به راه انداخته، هنوز در کنترل بازار ناتوان مانده است.
در همین حال، علی آبادی یک‌جانبه‌گرایی را دلیل عدم عضویت ایران در سازمام تجارت جهانی (wto)  اعلام کرده است. آیا واقعاً با توجه به دیوارهای بلند تعرفه ای، تحریم ها و نفوذ بی حد و حصر دولت در اقتصاد، یک‌جانبه‌گرایی مانع شده است یا این که ایران به هیچ عنوان حاضر به هم‌سو شدن با شرایط سازمان تجارت جهانی نیست؟
در هر صورت، نه میزان تولید و عرضه و نه ادعای چرایی عدم عضویت ایران در wto هیچ کدام صحیح نیستند. این که چرا هیچ گاه شفاف با مردم صحبت نمی کنند موضوعی است که در  بخش بزرگی از متولیان اقتصادی – صنعتی ایران دیده می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا