خودرو

قیمت این خودرو یک شبه ۳۴۰ میلیون تومان گران شد

اقتصادنیوز : قیمت خودروهای پُرتقاضا و مونتاژی در مبدا به واسطه اعمال استانداردهای ۸۵ گانه و همچنین رشد نرخ ارز با افزایش همراه بوده است، اما در این میان قیمت کارخانه ای برخی خودروها بیش از پیش رشد کرده است.
به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دایون Y7 در کارخانه با رشد حدود ۳۴۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسید.
پیش از این مدیران خودروسازی ایلیا این محصول خود را با قیمت حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برای متقاضیان فاکتور می کردند.
به نظر می رسد دلیل این رشد قیمت کارخانه ای را باید در افزایش نرخ ارز تخصیص یافته به شرکت های خودروساز خصوصی جست وجو کرد.
بانک مرکزی دیگر حاضر نیست ارز مورد نیاز خودروسازان خصوصی را با نرخ های قبلی در اختیار آنها قرار دهد از این رو افزایش نرخ ارز مورد نیاز خودروسازان خصوصی این شرکت ها را ناچار کرده تا فیتیله قیمت کارخانه ای خود را بالا بکشند.
چندی پیش افزایش قیمت دو محصول بهمن موتور یعنی دیگنیتی و فیدلیتی سبب شده تا متقاضیان ناراضی شوند اما مشخص شد این افزایش خودسرانه نبوده و مدیران بهمن پیش از افزایش قیمت با وزارت صمت هماهنگ کرده بودند.
پیش بینی می شود افزایش قیمت کارخانه ای دایون Y7 روی قیمت بازاری این خودروی شاسی بلند نیز اثر گذاشته و قیمت آن را افزایش کند.
بررسی قیمت بازاری این خودرو نشان می دهد زمانی که دایون Y7 در کارخانه حول و حوش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فاکتور می شد در بازار قیمت این خودرو نزدیک به یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان بود.
بنابراین شاهد فاصل قیمتی بیش از ۲۶۰ میلیون تومانی میان قیمت بازار و کارخانه دایون Y7 بودیم.
پیش بینی می شود با فرض رسد قیمت مشابه، افزایش قیمت دایون Y7 در کارخانه، قیمت این خودرو را در بازار به حول و حوش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برساند.
حال باید منتظر واکنش بازار باشیم و ببینیم آیا متقاضیان بازاری حاضر می شوند برای در اختیار گرفتن دایون Y7 مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند یا اینکه قیمت بازاری به نوعی اصلاح می شود و با نزدیک شدن به قیمت کارخانه، شاهد کم شدن فاصله قیمتی میان قیمت بازاری و کارخانه ای دایون Y5 خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا