خودرو

(ویدئو) پایان کار کیوسک‌های روزنامه‌فروشی در ایتالیا

در سال ۲۰۰۴، روزانه حدود ۹.۵۴ میلیون روزنامه در کیوسک‌های ایتالیا فروخته می‌شد. تا سال ۲۰۱۴، این تعداد به ۲.۶ میلیون کاهش یافت و تا ژانویه ۲۰۲۴ دوباره به حدود ۹۵۰۰۰۰ کاهش یافت.

فرارو- کیوسک‌های روزنامه فروشی در رم پایتخت ایتالیا به دلیل کمبود فروش رو به تعطیلی رفته‌اند.
به گزارش فرارو، خانواده فابیانو پمپئی از سال ۱۹۴۸ یک کیوسک روزنامه فروشی نزدیک به کلیسای باشکوه سنت جان لاتران رم راه اندازی کرده اند. همچنین خانواده مارکو ولپینی به مدت یک قرن یک کیوسک در نزدیکی فواره‌های تروی داشتند. هر دو قبلاً تجارت پررونقی بودند، اما رکود طولانی مدت در فروش روزنامه ها، پمپئی و ولپینی را مجبور کرده است که کرکره‌های فلزی کیوسک خود را مانند هزاران کیوسک دار دیگر در سرتاسر ایتالیا پایین بکشند.
پمپئی ۳۰ ساله به رویترز گفت: شما می‌توانید تا حدی فداکاری کنید، اما اگر درآمد کمی دارید یا حتی ضرر می‌کنید، بهتر است آن را ببندید و کار دیگری انجام دهید.
ولپینی به تازگی دکه روزنامه فروشی کوچکش را از پدر پیرش گرفته بود، اما خیلی زود متوجه شد که نمی‌تواند زندگی‌اش را تامین کند. او گفت: تا پنج سال دیگر هیچ کیوسکی باقی نخواهد ماند. مردم تمام اطلاعات خود را از موبایل دریافت خواهند کرد.
تخمین زده شده که دو سوم از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی ایتالیا در دو دهه گذشته تعطیل شده‌اند و امروزه تنها حدود ۱۲۰۰۰ مورد از آن باقی مانده است.
اتاق بازرگانی ایتالیا در گزارشی در ژانویه اعلام کرد که تنها در چهار سال گذشته ۲۷۰۰ کیوسک بسته شده اند که کاهش ۱۶ درصدی در سراسر کشور را نشان می‌دهد و رم ۲۱ درصد کاهش را ثبت کرده است.
در قلب این بحران، افت فروش روزنامه‌ها نهفته است که بخش عمده‌ای از درآمد کیوسک‌ها را تامین می‌کند.
در سال ۲۰۰۴، روزانه حدود ۹.۵۴ میلیون روزنامه در کیوسک‌های ایتالیا فروخته می‌شد. تا سال ۲۰۱۴، این تعداد به ۲.۶ میلیون کاهش یافت و تا ژانویه ۲۰۲۴ دوباره به حدود ۹۵۰۰۰۰ کاهش یافت.
آلسیو کورنیا، استادیار دانشگاه شهر دوبلین، متخصص روزنامه نگاری، گفت: کاهش تیراژ روزنامه در مسیر نزولی بسیار ثابتی است. این کاهش برای دهه‌ها ادامه داشته است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تغییر کند.
استفانو دی پرسیو یک کیوسک رت در مرکز رم اداره می‌کند. او قبلاً هر روز صد‌ها روزنامه می‌فروخت، اما اکنون کمتر از ۵۰ برگه می‌فروشد. دکه روزنامه فروشی کلاسیک و هشت ضلعی او با زیورآلات توریستی، تزئین شده است.
او گفت: بیشتر مردم رم این محله را ترک کرده‌اند و گردشگران جایگزین آن‌ها شده‌اند، بنابراین ما سوغاتی می‌فروشیم. اگر مجبور بودیم به روزنامه‌فروشی تکیه کنیم، مدت‌ها پیش تعطیل می‌شدیم.
دولت امسال مشوق‌هایی به ارزش ۲۰۰۰ یورو (۲۱۸۰ دلار) برای جلوگیری از ضرر و زیان رونامه فروشان ارائه می‌دهد، اما صاحبان کیوسک‌ها می‌گویند که این پول نقد فقط یک مرهم کوتاه مدت ارائه می‌دهد و هیچ کاری برای حل روند‌های بلندمدت انجام نمی‌دهد.
به دنبال کاهش هزینه‌ها، یکی از معروف‌ترین دکه‌های روزنامه‌فروشی رم، در فاصله چند قدمی دفتر نخست‌وزیری، در ژانویه به یک دستگاه توزیع خودکار روزنامه تبدیل شد و نیازی به پرداخت هزینه برای شخصی برای تحویل نسخه‌ها را از بین برد.
هنگامی که پمپئی در این هفته برای مدت کوتاهی کیوسک خود را باز کرد تا قفسه‌های خالی را به رویترز نشان دهد، دوستان قدیمی به سرعت دور هم جمع شدند به امید اینکه نظر او تغییر کرده باشد.
یک معلم بازنشسته، گفت: این دومین دکه روزنامه فروشی در محله است که بسته می‌شود. این یک تراژدی است. این یک شکست بزرگ فرهنگ ما است. مردم نمی‌خوانند، فقط به تلفن‌های خود نگاه می‌کنند. این غم انگیز است.
پمپئی سعی کرده بود دکه روزنامه فروشی خود را به یک کتابفروشی کوچک تبدیل کند، اما گردش مالی بالا نرفت و موفق نشد. او گفت: هر شب خواب کیوسکم را می‌بینم، زیرا در قلب من است… اما نتوانستم ادامه دهم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا