خودرو

پژو پارس روی خط پاسکاری! | سرنوشت پژو پارس چه خواهد شد؟

به‌دنبال چالش‌های به‌وجود آمده درمورد تداوم تولید پژوپارس قیمت انواع این خودرو افزایش یافت. با این حال هنوز مشخص نیست آیا تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت یا خیر؛چراکه سازمان استاندارد می‌گوید مجوزهای لازم را برای تداوم تولید را صادر کرده اما ایران خودرمی گوید پژو پارس استانداردهای را پاس نمی کند.
به گزارش همشهری آنلاین، خودروی پژو پارس بار دیگرخبرساز شده است. از همان ابتدا این خودرو یک اتومبیل جنجالی بود. در ابتدا قرار بود نام این خودرو پرشیا باشد و حتی در شروع تولید در دهه ۸۰نام اصلی این خودرو پرشیا بود، اما در مدت کوتاهی مشخص شد چنین برندی از قبل وجود دارد و بعد از آن از سال ۱۳۸۵نام این خودرو به پژو پارس تغییر کرد.
حالا با گذشت ۲دهه از زمان آغاز تولید پژو پارس یا به زعم مردم پرشیا، هنوز حاشیه‌ها دست از سر این خودرو برنمی‌دارد و در تازه‌ترین رویداد چالش‌ها بر سر تداوم تولید این خودرو در سال بعد افزایش یافته است.
۲۴ دی‌ماه امسال مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ضمن تأکید بر اینکه قانون مربوط به استانداردهای اجباری در صنعت خودرو، قطعا اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند، اعلام کرد: گروه صنعتی ایران‌خودرو فقط تا نیمه اسفندماه سال‌جاری برای خودروی پژو پارس مجوز تولید خواهد داشت؛ پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد و سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال پیش‌فروش‌های پس از مهلت قانون توقف تولید، ندارد.
تولیدکنندگان خودرو باید بن‌سازه‌های تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار داده و براساس مجوزهای لازم ازجمله رعایت استانداردهای ۸۵گانه اقدام به پیش‌فروش خودروهای خود کنند.
سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد نگرانی مشتریانی که سال گذشته از طریق سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده بودند را برانگیخت؛ چراکه ایران‌خودرو نیز اعلام کرده بود به جای پژو پارس به مشتریان سمند سورن تحویل خواهد داد که قیمت بالاتری دارد.
به‌دنبال افزایش نگرانی مشتریان و اعتراض‌های فراوانی که در این زمینه به‌وجود آمد، نهم اسفندماه رئیس سازمان ملی استاندارد در یک مصاحبه تلویزیونی از صدور مجوز دوباره برای تولید خودروی پژو پارس و تحویل به مشتریان خبر داد، اما تأکید کرد این خودرو باید استانداردهای ۸۵گانه را تا فرودین سال بعد دریافت کند.
اما این تأیید تداوم تولید پژوپارس برای تحویل به مشتریان مدت زیادی دوام نداشت؛ چراکه چند روز بعد یعنی ۱۴اسفند مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با ارسال نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد خواستار شفاف‌سازی‌ تصمیم این سازمان در مورد ادامه تولید پژوپارس شد.
مدیرعامل ایران‌خودرو در این نامه با تأکید بر اینکه هنوز این موضوع به ایران‌خودرو ابلاغ نشده اعلام کرد: با توجه به اینکه خودروی پژوپارس در سرفصل بن سازه‌های قدیمی قرار می‌گیرد نمی‌تواند استانداردهای ۸۵گانه را دریافت کند. ارسال چنین نامه‌ای از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو کلاف تولید پژو پارس را پیچیده‌تر کرد.
دیروز اما مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در واکنش به درخواست ایران‌خودرو برای شفاف‌سازی‌ تصمیم این سازمان در مورد ادامه تولید پژوپارس عقب‌نشینی نکرد و گفت: فرصت دوباره برای تولید این خودرو با دریافت تعهد از سازنده خودرو و رعایت الزامات فنی و ایمنی، داده شده است تا نتایج مرکز آزمون بین‌المللی از بابت تست‌هایی که از آنها خواسته‌ایم واصل شود. پیش‌بینی می‌شود، نتایج این آزمون استاندارد تا فروردین‌ماه ۱۴۰۳مشخص شود. این سخنان دوگانه در مورد تداوم تولید پژوپارس تردیدها را نسبت به تداوم تولید این خودرو در سال بعد افزایش داده است.
بیشتر بخوانید
در کشاکش جنجال بر سر تولید پژوپارس قیمت این خودرو شیب صعودی پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد بازار به این نتیجه رسیده که این آخرین فرصت برای خرید این خودروی پرطرفدار با پلتفرم قدیمی است.
آنطور که آمارها نشان می‌دهد قیمت انواع پژوپارس ظرف چند روز گذشته بین ۴۰تا ۴۵میلیون تومان افزایش یافته است؛ به‌طوری که قیمت پژوپارس ELX به ۷۲۰میلیون تومان، پژوپارس TU۵۸۱۴و پژو پارس سفارشی به۶۸۰میلیون تومان رسیده است.
اما چرا این خودرو تا این حد پرطرفدار و پرحاشیه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی پرتقاضا بودن این محصول به ۲موضوع بازمی‌گردد که نخست قیمت و دوم ارزش خرید بالای این محصول است. در حال حاضر فاصله قیمت این خودرو با کارخانه تا دوبرابر افزایش یافته و این موضوع ارزش خرید این محصول را افزایش داده است. درواقع پژو پارس تنها محصولی است که با خرید آن می‌توانید بیش از خرید سایر محصولات سود کنید. نکته دوم اما تطابق قیمت این محصول با قدرت خرید مشتریان است. تنها محصولی که مشتریان زیادی می‌توانند از پس خریدش بربیایند و در عین حال متناسب با سلیقه ایرانی‌هاست، خودروی پژوپارس است و سایر محصولاتی که با همین قیمت از سوی سایر خودروسازان عرضه می‌شود چنین مشخصاتی ندارند. در کل قدرت خرید مردم برای خرید انواع خودرو کاهش یافته و محصول مناسبی در بازار که متناسب با قدرت خرید مشتریان و در عین حال متناسب با نیازها و سلایق آنها باشد و ارزش خرید بالایی هم داشته باشد، به جز پژوپارس وجود ندارد.
با وجود تأکیدهایی که سازمان ملی استاندارد بر توقف تولید این خودرو دارد به‌نظر می‌رسد خود ایران‌خودرو نیز اصرار بیشتری بر توقف تولید دارد؛ چرا که قیمت آن برای این شرکت صرفه اقتصادی ندارد و هزینه‌های آن بیشتر از قیمت فروش آن است. درواقع پژوپارس، سورن پلاس و دنا پلاس هر ۳ براساس یک پلتفرم تولید می‌شوند و این یعنی اینکه اگر امکان تولید سورن پلاس XU۷P و دنا پلاس با سیستم‌های ایمنی جدید وجود داشته باشد، تولید پژوپارس با استاندارد ۸۵گانه نیز امکان‌پذیر است. با این حال ایران‌خودرو در نامه جدید خود اعلام کرده که امکان دریافت استانداردهای ۸۵گانه برای پژوپارس وجود ندارد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که برنامه ایران‌خودرو برای جایگزین‌کردن پژوپارس محبوب با خودروهای ملی نظیر سورن پلاس XU۷P و دنا پلاس با هدف توقف تولید خودروهایی است که برای این شرکت صرفه اقتصادی ندارد. سال گذشته نیز ایران‌خودرو پژو ۲۰۶را از سبد محصولات خود کنار گذاشت تا به‌جای آن پژو ۲۰۷با موتور TU۳و پژو ۲۰۶تیپ ۵را که قیمت بالاتری داشت، جایگزین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا