خودرو

خرید خودرو در بورس کالا

None
بعد از تعلیق برجام و بازگشت تحریم‌ها، به دلیل کاهش تولیدات خودروسازان داخلی، میزان عرضه خودرو از سوی کارخانه‌ها به شدت افت پیدا کرد. ممنوعیت واردات هم باعث بر هم خوردن میزان عرضه و تقاضا شد. از سوی دیگر با سقوط روز افزون ارزش نرخ ریال، خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد توجه قرار گرفت و به دنبال آن تقاضا بالاتر رفت. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا یکی از بزرگ‌ترین بسترها برای دلالی به وجود بیاید. به همین دلیل عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد.
سال ۹۶ برای اولین بار عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد اما پس ازمدتی از یاد رفت. در این میان بارها موضوع عرضه آن مورد بحث قرار گرفت تا سرانجام ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ خودرو وارد بورس کالا شد تا  قیمت روز خودرو صفر میان نرخ کارخانه و بازار به مشتریان ارائه شود.

بورس کالا، شرایط خرید خودرو روز ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ را به شرح زیر اعلام کرد:
ایران خودرو در نامه‌ای به شورای رقابت خواستار از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا شد.
این شرکت در نامه خود با اشاره به صدور مجوزهایی همچون صدور مجوز ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو و صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار، مفروض دانستن انحصار در بازار خودرو را فاقد اعتبار دانست.
ایران خودرو درخواست لغو مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت در بهمن ماه سال گذشته (عدم عرضه خودرو در بورس کالا) را داشت.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد:
بورس کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
محسن علیزاده، عضو شورای عالی بورس، اعلام کرد:
شورای رقابت در اطلاعیه‌ای مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد. بنابر این اطلاعیه:
با توجه به لازم‌الاجرا بودن مصوبه شورای رقابت برای عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی، هر اقدام مغایر این مصوبه، باعث اخلال در بازار و تشویق افکار عمومی می‌شود.
بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا باید متوقف شود.
سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، گفت:
سخنگوی شورای رقابت خبر داد:
بنابر اعلام بورس کالای ایران، با عرضه کامیون کشنده SHACMOTO مجتمع صنعتی آرین پارس موتور موافقت شده است.
مجلس شورای اسلامی شرایط جدیدی را برای عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا تصویب کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:
محصولات تجاری آرین پارس موتور، به زودی در بورس کالا عرضه می‌شود.
خودروهای تجاری آرین دیزل که از طریق بورس کالا در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، شامل کشنده شکموتو X 5000 و کامیونت‌های ۶، ۸.۵ و ۹ تنی جک است.
کشنده شکموتو از یک موتور ۱۳ لیتری ۶ سیلندر توربودیزل با قدرت ۵۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۶۰ نیوتن.متر استفاده می‌کند. قدرت موتور از طریق گیربکس اتوماتیک با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ابعاد کشنده شکموتو ۶۳۵۰، ۲۵۵۰ و ۳۹۷۵ میلیمتر است و فاصله محوری آن به ۳۸۰۰ میلیمتر می‌رسد. این خودرو تجاری قوی‌ترین کشنده موجود در بازار کشور است و در رده کشنده‌های ۴۴ تنی قرار دارد.
کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، اتولایت، دی‌لایت و بالابر هیدرولیکی و الکترونیکی کابین از امکانات کشنده شکموتو X 5000 است.
متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت آرین دیزل مراجعه کنند.
بر اساس جدیدترین تصمیم شورای عالی بورس، خودروهای ساخت داخلی همچنان باید در بستر بورس کالا عرضه شوند. این عرضه سال ۱۴۰۲ هم ادامه دارد.
هیات پذیرش بورس کالا با پذیرش خودروهای بهمن ریسپکت، فردا FMC T5، کلوت مکث موتور و کامیون کشنده سی‌اند‌سی (C&C) از شرکت آریا دیزل موتور موافقت کرد.
صبح امروز جلسه‌ای مشترک میان بورس کالا و وزارت صمت با محوریت افزایش عرضه انواع خودرو در بورس کالا برگزار شد. شش بند توافق مهم معاونین وزارت صمت و مدیران ارشد بورس کالا برای تعادل بازار خودرو عبارتست از:
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، در نامه‌ای شرایط جدید عرضه خودرو در بورس کالا را ابلاغ کرد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، خودروهای ریسپکت، کلوت، راین R3،  دنا پلاس توربو، اتوماتیک و دنده دستی، رانا پلاس، سورن پلاس، کشنده C&C و FMC T5 در بورس کالا پذیرفته شده‌اند و به زودی در این بستر، عرضه خواهند شد.
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت آن گفت:
نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، درباره تاثیر فروش خودرو در بورس کالا بر کاهش رانت گفت:
محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، در مورد مصوبه شورای عالی بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت:
متقاضیانی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند حتما باید در مرحله اول در بورس کالا پذیرش شوند و پس از آن مراحل بعدی را طی کنند.
مسئولان در چند سال اخیر برای جلوگیری از خرید خودرو صفر توسط واسطه‌ها شرایطی خاص را برای خرید خودرو در نظر گرفته‌‌اند. خریداران خودرو در بورس کالا هم ملزم به رعایت آن‌ها هستند.
گرچه بورس کالا در بخش خودرو ایجاد شد تا محصولات داخلی به دست مشتری واقعی برسد، اما محدودیت‌هایی در خودروهای عرضه شده نیز وجود دارد.
برای تعیین قیمت روز خودرو در بورس کالا، شورای رقابت تصمیم می‌گیرد.
قیمت پایه خودرو بر پایه فرمول تعیین شده توسط شورای رقابت مشخص و سپس خودرو با قیمت اعلام شده در بورس کالا عرضه می‌شود. در این مرحله متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در سامانه بورس ارائه می‌دهند. در نهایت بر اساس قیمتی که در بورس کالا اعلام می‌شود، خودرو به فروش می‌رسد.
در این طرح برای هزینه‌کرد مابه‌التفاوت مازاد قیمت پایه و قیمت فروش خودرو در بورس، تمهیداتی اندیشیده شده است.
گرچه یکی از اهداف عرضه خودرو در بورس کالا، کاهش قیمت خودرو در بازار و نزدیک کردن آن به قیمت کارخانه‌‌ای است اما به گفته کارشناسان احتمال اینکه در عمل چنین اتفاقی رخ دهد چندان قوی نخواهد بود.

نویسنده: فاطمه امین‌الرعایا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا